Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högtalare till Hyundai ix35

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högtalare till Hyundai ix35

    Har just köpt en Hyundai ix35 och ska byta ut dörrhögtalarna mot något bättre. Det är 6,5r med separata diskanter.

    Någon som har testat Biltemas?
    Eller har andra tips?

  • #2
    Re: Högtalare till Hyundai ix35

    Kan inte tänka mig att Biltemas högtalare skulle vara något bra, men jag har inte lyssnat på dem. Som med allt med Biltema så är det budgetgrejer, men jag vet förstås inte vad du har för krav. De flesta här på forumet kör nog inte budget och det är nog då svårt att få svar på din fråga om de är något att ha. Å andra sidan borde man testa dem för att se hur de låter som jämförelse med bra grejer, men jag tvivlar på att någon vill lägga ut de pengarna bara för att testa.

    Comment


    • #3
      Re: Högtalare till Hyundai ix35

      Förstår dina synpunkter. Och att nämna Biltema här, är väl som att svära i kyrkan

      Men jag har läst att många hifi-byggare använder Biltemas dyraste bilhögtalare som mellanregister. Dom ska tydligen låta helt ok.

      Comment


      • #4
        Re: Högtalare till Hyundai ix35

        finns det nån förstärkare i bilen nu och hade du tänkt byta mer än bara högtalare?

        Comment


        • #5
          Re: Högtalare till Hyundai ix35

          Det är standard-ljudenhet. Sitter en sub med separat slutsteg o skuffen, så lågbasen är helt ok.

          Diskanten låter också hyggligt. Det är främst mellanbasen som låter burkigt. Jag tänkte dämpa dörrarna och byta baselementet.

          Comment


          • #6
            Re: Högtalare till Hyundai ix35

            Jag kan tipsa om att det gör väldigt stor skillnad med dämpning i dörrarna.
            Min Opel Insignia hade lite burkig mellanbas, efter dämpning låter det betydligt trevligare.
            Så pass okej så att jag två år senare fortfarande inte kommit mig för att byta högtalare.

            Comment


            • #7
              Re: Högtalare till Hyundai ix35

              Jag har förstått det. En stadig "låda" ger ju betydligt mycket bättre ljud.

              Dessutom borde ju vägljudet minska i kupen

              Comment


              • #8
                Re: Högtalare till Hyundai ix35

                Jag har bara dämpat dörrarna än så länge, men har tänkt fortsätta med resten....någon gång.... Men det gjorde som sagt stor skillnad på ljudet.

                Comment


                • #9
                  Re: Högtalare till Hyundai ix35

                  Jag kommer absolut att dämpa dörrarna framåt vårkanten. Får se om jag behöver byta högtalarna...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Högtalare till Hyundai ix35

                    Originally posted by BackaHans View Post
                    Dessutom borde ju vägljudet minska i kupen
                    Dämpade dörrar tar inte bort vägljud, sätter du igen alla hål och ersätter fuktspärren med dämpmaterial så blir det tystare ... men det är luft och inte vägljud.

                    Att dämpa vägljud görs bäst bak, hjulhusen, under sätet och bagage (combi) genererar mycket störning.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Högtalare till Hyundai ix35

                      Ok, tack för info😊

                      Comment

                      Working...
                      X