Announcement

Collapse
No announcement yet.

HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

    Är sugen på en Helix DSP, o vill ha tips, om vilken av dem jag ska välja.
    Har läst o läst men inte fått något hum om skillnaden emellan de olika lådorna.
    Vill ha möjligheten till att koppla in HD ljud...

    1.Vill kunna styra den med telefon och/eller Director.

    2. Behöver ej inbyggda steg, använder egna.

    3. Vill ej koppla den med/via original stereon, om inte ratt knapparna går att använda
    förstås. (Honda Gen8 -2010)

    4. Den ska ha auto remote utgång till o starta mina steg.

    5. Tipsa ej om andra märken, än möjligen Mosconi då...men först o främst Helix.

  • #2
    Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

    Första frågan är ju hur många kanaler du behöver?

    Vad vill du kunna styra med telefon eller Director?

    Om du inte behöver steg så känns det onödigt att betala för det.
    Om du köper en DSP med inbyggda steg har du inte heller utgångar för att helt ersätta dessa. De brukar endast ha utgångar för ett separat sub-steg.

    Jag har inte experimenterat med att köra separata kort, t.ex. för HD ljud i kombination med originalstereo, men konfigurationsmöjligheterna när det gäller högnivåingångar och digitala signaler verkar vara relativt omfattande.

    (Kör själv en DSP.3 med optisk signal via en SDMI-25 från originalstereon i min V70 -14)

    Comment


    • #3
      Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

      Originally posted by GubbNicke View Post
      Första frågan är ju hur många kanaler du behöver?

      Vad vill du kunna styra med telefon eller Director?

      Om du inte behöver steg så känns det onödigt att betala för det.
      Om du köper en DSP med inbyggda steg har du inte heller utgångar för att helt ersätta dessa. De brukar endast ha utgångar för ett separat sub-steg.

      Jag har inte experimenterat med att köra separata kort, t.ex. för HD ljud i kombination med originalstereo, men konfigurationsmöjligheterna när det gäller högnivåingångar och digitala signaler verkar vara relativt omfattande.

      (Kör själv en DSP.3 med optisk signal via en SDMI-25 från originalstereon i min V70 -14)
      Sneglar åt Pro Mk2....

      Minst 6 kanaler in o 6 kanaler ut, o ev. fler. (Går jväl att stänga av de som ej används?!?)

      Källan till ljudet, volymen för var kanal
      Är helt novis när det gäller funktionerna i en separat DSP. Men gillar allt i Helix som jag testat, till dags datum.

      Styra med telefon, det mesta?
      Skulle ju vara nice o kunna spela via roon i bilen...
      men det är väl (?) ännu en utopi, kanske pga stödet för högupplöst ljud inte räcker till...

      Är helt novis som sagt på den nya eran av DSP, i en separat låda...
      Last edited by BI(L)LJUD; December 2, 2019, 08:13.

      Comment


      • #4
        Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

        Originally posted by BI(L)LJUD
        Är sugen på en Helix DSP, o vill ha tips, om vilken av dem jag ska välja.
        Har läst o läst men inte fått något hum om skillnaden emellan de olika lådorna.
        Vill ha möjligheten till att koppla in HD ljud...
        1.Vill kunna styra den med telefon och/eller Director.

        Originally posted by BI(L)LJUD
        Director funkar på alla vad jag vet, för att streama behöver du USB eller BT kort.
        2. Behöver inbyggda steg, använder egna.

        Originally posted by BI(L)LJUD
        ??
        3. Vill ej koppla den med/via original stereon, om inte ratt knapparna går att använda
        förstås. (Honda Gen8 -2010)

        Originally posted by BI(L)LJUD
        Hur och vad ska du styra mer än volymen?
        Är 99,99% säker på att det inte finns något gränssnitt till detta.
        4. Den ska ha auto remote utgång till o starta mina steg.

        Originally posted by BI(L)LJUD
        Det har ju alla, annars faller hela tanken.
        5. Tipsa ej om andra märken, än möjligen Mosconi då...men först o främst Helix.[/QUOTE]
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

          Tack för tipsen, Nonne.
          Vilken Mosconi modell motsvarar Helix Pro Mk2?
          Skillnader dem i mellan?
          Last edited by BI(L)LJUD; December 2, 2019, 12:45. Reason: Rättstavnings program...ställer till det.

          Comment


          • #6
            Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

            Originally posted by BI(L)LJUD View Post
            Tack för tipsen, Nonne.
            Vilken Mosconi modell motsvarar Helix Pro Mk2?
            Skillnader dem i mellan?
            Aerospace är väl Mosconis motsvarighet, Helix har 10 kanaler ut och Mosconi 8 eller 12.

            Egentligen är det inte så stor skillnad i processorer i den här kalibern, båda e fantastiskt bra.
            Ser man ute i Europa så är det dom här 2 som slåss om att vara No.1

            Den största skillnaden ligger nog i mjukvaran hur man konfigurerar.
            Jag är ju djäkligt svag för mjukvaran i Mosconis boxar, känns bra och inte ha i stort sett HELA inställningsmenyn på bara en skärm.

            Jag tycker om att när man ställt in filterna så kan man glömma den fliken, den ligger liksom inte och stör koncentrationen när man tweakar i EQn.

            Ska jag vara ärlig så kan jag inte Helix mjukvara helt utantill, jag kan den inte alls i jämförelse.
            Därför vill jag inte gå in i detalj vad som skiljer dom åt.

            Jag tar några saker ur Mosconis mjukvara som jag gillar.

            MIXERN

            Det är här vi börjar för att få ljud i grejorna, felinställd mixer och allt blir pannkaka.
            Som tur är så är det ganska enkelt att ställa in om man vet vad den gör.
            Enkelt uttryckt ... den hanterar in och utgångarna med viss procent av ljudstyrkan.

            Nu i senare variant så kan man själv välja om man vill ha olika EQ kurvor på olika ingångar.
            Alltså om den analoga signalen är dov så kan vi justera direkt på ingången, är då den digitala öppen och luftig så påverkas inte den signalen eftersom det är inte utgången vi justerat.

            Man kan välja olika preset för olika ingångar vilket är fantastiskt bra.

            Det som kommer nu är om man tex har en preset på låg volym så kan man få mjukvaran att välja en annan preset vid hög volym.
            Det är grymt bra för då kan man välja en lägre delning vid låg volym, men vid högre ljudtryck så kanske man skulle skadat högtalaren.

            En annan sak är att vi kan mäta ingångssignalen från en original HU.
            Då kan vi fixa en tidskompad eller EQad signal redan på ingången.
            Detta syns i graf om vi lyckats, man får helt enkelt en spikrak frekvensgång om allt stämmer.

            TIDSKOMP

            Det jag reflekterar mest över när man jämför dessa 2 märken är att Helix känns svajig i ljudet, den är liksom inte fasriktig.

            Dom gångerna jag varit inne i en bil där det anges avstånd till alla högtalarna så låter bilarna .... ursäkta ... rent skit tekniskt sett.

            Det roliga är att när man kompar som man brukar, alltså har skillnad i längd så låter det bättre.
            Varför vet jag inte men om jag kört en Helix hade jag inte kompat enligt manulen.

            EQn

            Inget direkt att säga, e ju bara lite band man kan köra höger, vänster eller båda samtidigt.
            Ställa frekvenser om 1hz och 0,1 db steg om man går in på bandet.
            Även Q-värdet är ställbart men det är det i alla boxar i dag.

            FILTER

            Ännu en sak som många underskattar, olika Q-värden ändrar karaktären enormt.
            Här finna alla de vanliga filterna även allpass i både 180 och 360 grader.
            I mosconiboxarna kan man fasvända i frekvens, MYCKET användbart om man har utsläckningar i något område.
            Detta måste mätas fram, när man är här och rotar har man kommit en bit på vägen.
            Man har nog tränat ett par ggr per vecka i flera år.
            Man får även EQ möjligheter i filterdelen, ibland kan det vara en bra grej att använda.

            NIVÅ

            Detta är en flik som är vad det heter, man ändrar nivån på enskild kanal eller i grupp.
            Mycket användbart att grupperar att balansera.
            Det gäller även när man tidskompar.
            För om basen släpar efter så kan man gruppera hela framsystemet och bara klicka och lyssna tills subben sitter som en smäck på brädan.
            Gäller även om man ska dra ihop midbasen med diskant eller mellanregistret.
            Bara grupera 2 högtalare och justera dom i par till dom är i fas med det andra paret högtalare.

            Denna beskrivning är den pyttelilla varianten, skulle man ta varje avsnitt och fördjupa i molekyler så får man nog skriva ett band per funktion.

            Och en sak till, det kommer ny mjukvara som är GALEN!
            Bara jag och killen från Hongkong fattade vad som var på G, iallafall var det bara vi som klappade i takt när vi var på utbildning
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

              Originally posted by Nonne View Post

              Och en sak till, det kommer ny mjukvara som är GALEN!
              Bara jag och killen från Hongkong fattade vad som var på G, iallafall var det bara vi som klappade i takt när vi var på utbildning
              Är det ny mjukvara bara till nyare enheter eller kommer den funka till 4to6 eller D2-steget?

              Comment


              • #8
                Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

                Originally posted by Eazy View Post
                Är det ny mjukvara bara till nyare enheter eller kommer den funka till 4to6 eller D2-steget?
                Detta kommer bara fungera på den senaste plattformen, Aerospace, Pro och Pico.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

                  Är sugen på o testa en 6to8 Aerospace, men alla dokument som man laddar ner, är ju ett virrvarr av text o svårt o få grepp om.
                  Och få en översikt om vilka tillbehör man behöver, är med ett virrvarr. Någon som kan bena upp vad för tillbehör som finns o vilken passar till vilken dsp o dess funktion/användning? Är lite kass på detta. Tyvärr.
                  Last edited by BI(L)LJUD; December 13, 2019, 23:02.

                  Comment


                  • #10
                    Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

                    Octan
                    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                    OctanAudio
                    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                    Fegens Vandrarhem

                    Bilstereoblog
                    Team Ljudbyggaren

                    Comment


                    • #11
                      Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

                      Originally posted by Nonne View Post
                      FILTER

                      Ännu en sak som många underskattar, olika Q-värden ändrar karaktären enormt.
                      Här finna alla de vanliga filterna även allpass i både 180 och 360 grader.
                      I mosconiboxarna kan man fasvända i frekvens, MYCKET användbart om man har utsläckningar i något område.
                      Detta måste mätas fram, när man är här och rotar har man kommit en bit på vägen.
                      Man har nog tränat ett par ggr per vecka i flera år.
                      Man får även EQ möjligheter i filterdelen, ibland kan det vara en bra grej att använda.

                      De här va nåt nytt för mig, fasvända i frekvens, hur menar du då? Finns det i D2?

                      Comment


                      • #12
                        Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

                        Originally posted by MrLinkan2 View Post
                        De här va nåt nytt för mig, fasvända i frekvens, hur menar du då? Finns det i D2?
                        Nix finns i Pico 6|8 DSP, Pico 8|12 DSP, Pro 8to12, Aerospace 6to8 och Aerospace 8to12.

                        Om du har en utsläckning i en frekvens så kan det bero på fasfel och då har van nämnda med senaste DSP tekniken möjlighet att vända 180 eller 360 grader (1a eller 2a ordningen) på vald frekvens.

                        Fasfel är inte bara när man vänt plus och minus på ena kanalen av två.
                        När man hör en högtalare senare än den andra i paret är detta ett fasfel, ljudet är ur fas.

                        Är du på den här nivån och trixar, ja då har du koll på läget
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

                          Originally posted by octan View Post
                          Om någon inte kan Engelska så har jag listan även på Tyska
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

                            Tusen tack Nonne o Octan

                            Comment


                            • #15
                              Re: HELIX DSP 2017-19 VILKEN SKA MAN VÄLJA?

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Om någon inte kan Engelska så har jag listan även på Tyska
                              Det vore mer logiskt om du även hade den på Arabiska o Ryska . Tyska är ju inte heller ett världsspråk, Engelskan är numera tveksam.
                              Last edited by BI(L)LJUD; December 15, 2019, 10:13.

                              Comment

                              Working...
                              X