Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Golf Variant (2012)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: VW Golf Variant (2012)

    Japp, har läst om BitOnes ljudproblem på nätet. Men det verkar vara mest äldre firmware-versioner. Tror mitt lilla bakgrundsljud är en inställning... förhoppningsvis.

    Har hört den rekommendationen tidigare: låt EQ-inställningarna vara,

    Att ställa in så högtalarna låter lika mycket låter som en bra strategi. Blir till att sitta och lyssna på brus då

    Comment


    • #17
      Re: VW Golf Variant (2012)

      Har stått stilla med ljudbyggandet nu ett par veckor, mest för att jag väntat på den linjeförstärkare, Audiocontrol Matrix Plus, som jag beställt från USA. Nu har den iallafall kommit och jag har börjat fundera på hur jag ska kunna få in allt.



      I min ursprungliga designplan var det bara förstärkaren som skulle in i facket under bagagerumsgolvet. Men sen lade jag till en DSP och nu en linjeförstärkare. Ja, jag vet egentligen borde linjeförstärkaren ligga närmare källan, men jag har bra kablar och har ingen bra plats längre fram i bilen. Eller ja, jag är väl för lat för att fixa in den någon annanstans .

      Anledningen till linjeförstärkaren var att jag hade massa brus i systemet. Mätte pre out från min stereo och som max fick jag ut 1,27 volt. Och då hade jag verkligen pressat stereon. Min DSP, Audison Bit One, har en gräns på 1,2 volt för att kunna använda högnivå de-equalization. Så jag fick pressa upp allt rätt mycket, gain på förstärkaren var i princip max, vilket resulterade i en massa brus. Jag fick dra ner output level på DSP:n för att bli av med det värsta bruset.

      Comment


      • #18
        Re: VW Golf Variant (2012)

        Nu ska vi se hur det går!
        hejja hejja!

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #19
          Re: VW Golf Variant (2012)

          hur mkt och var hittade du matrixen enl många ska det vara en bra produkt själv alldrig provat men sitter och spånar till capricen nu hur manb bra kan bygga ngt kul din set up ser ju bra ut plats under stolarna har du väl?? med tanke på lite platsbrist en tanke bara

          Comment


          • #20
            Re: VW Golf Variant (2012)

            Hittade linjeförstärkaren på ebay för 1600 inkl frakt och tull från USA. Jäkla dyrt med tullen, 500 kr. Den gamla modellen (vit istället för svart) säljs fortfarande, lite billigare. Vet inte om det skiljer något.

            Hade jag designat om från början hade jag nog använt utrymmet under sätet. Men nu är alla kablar dragna till bagageutrymmet...

            Comment


            • #21
              Re: VW Golf Variant (2012)

              hur mkt ger linjeförstärkaren på utgången typ det dubbla mot dina 1.2v ?? som du sa i ovan hoppas den e av god karraktär önskar dom kunde ge bortimot 3 v då kanske en del av brus o annat skit försvunnit då man inte behövt gaina så himla mkt dvs ngt renare ljud i hela linan ...berätta sen hur du upplevde signalprocessorns karraktär vore kul få¨veta

              Comment


              • #22
                Re: VW Golf Variant (2012)

                Den ska kunna ge 5 volt. Det verkar som det mest är DSP:n som är kräsen vad gäller voltnivå. Kör jag direkt till slutsteget blir det inte så mycket brus, men jag får maxa gain för att få lite tryck i ljudet. Lägger jag till DSP:n så blir ljudet fantastiskt mycket bättre, men betydligt mera brus.

                Tror också låg voltnivå varit en orsak till varför jag haft problem med att ställa in DSP:n. Har fått ha volymen på max för att få igenom grundkonfigurationen och även då har det varit problem. 1,2 volt är på gränsen vad DSP:n klarar av vad gäller högnivå (kör lågnivå, men konfigurerar som högnivå för att kunna använda de-equalization).

                Comment


                • #23
                  Re: VW Golf Variant (2012)

                  Okey, har nu äntligen tagit tag i ljudbygget igen. I höstas hade jag problem med brus, riktigt störigt brus. Problemet var att jag fick maxa gain på förstärkaren för att få någon vettig ljudvolym. Fick tips om att skaffa en linjeförstärkare för att öka signalnivån, så tog och införskaffade en Matrix Plus från AudioControl.

                  Den har legat på hyllan nu ett bra tag, men tog tag i saken och integrerade den i bilen förra helgen. Linjeförstärkaren gör verkligen vad AudioControl säger den ska göra och nu har jag ett "brusfritt" system. Behövde inte ratta på speciellt mycket gain för att få upp ljudvolymen.

                  Nu är det bara att tweaka ljudet med DSP:n, så är jag "klar".

                  Comment


                  • #24
                    Re: VW Golf Variant (2012)

                    härligt att höra ser ju kanon ut.. haft andra problem sedan installationen ?? bra att du delar med dej..om detta för sitter just och storplanerar inför bygget i caprice hgv n våran som nyss är hemkommen så har sneglat lite på dina tankar och ideer som sagt ser ju kalasfint ut.. följer !!!! thumbs up..

                    Comment


                    • #25
                      Re: VW Golf Variant (2012)

                      Tackar

                      Jag hade en tjuvström, som tömde batteriet så mycket att bilen en morgon inte gick att starta. Skönt att jag vanligen cyklar till jobbet. Det visade sig vara backkameran, den var ändå skräp så jag bytte mot en OEM-kopia.

                      En störig sak med DSP:n (Audison Bit One) är att den skickar ut ett hög knäppande ljud ifall man startar motorn när DSP:n redan är igång. Vanligen när man sätter sig i bilen och kör iväg är det en fördröjning som startar upp systemet lite senare, så inga problem med knäppande ljud. Men står man still på en parkering och vill iväg, då får man tänka sig för.

                      Har också haft problem med dålig radiomottagning. Lyssnar inte så mycket på radio, men irriterande med svajig mottagning. VW använder dubbla antenner och i originalradion styrs vilken antenn som ska användas. Många av de adaptrar som finns hanterar inte detta speciellt bra. Den jag använder just nu slår i princip bara ihop signalerna från antennerna. En del har lyckats bättre med att bara använda en av antennerna. Ska ta och beställa en ny adapter från Celsus som tydligen ska fungera bra.

                      Annars har väl brus varit det stora bekymret, men de löste sig med en linjeförstärkare. Har fortfarande lite brus, men inget som stör.

                      Comment


                      • #26
                        Re: VW Golf Variant (2012)

                        aah okey så över lag e du nöjd förutom då knäppandet som du berättade om tror mej ha en lösning i skallen ang det problemet har för mej att det finns en byggsats med en mjukstart som just ska förhindra det från jostykit el elektrokit ngn timmes lödande så har du en fin mjukstart som SKA FÖRHINDRA KNÄPPANDE.. kolla runt el så kollar jag upp vart jag hittade min sats för den funkar kanon (vet inte vart min ligger just nu)
                        lycka till med ditt skojiga bygge Hasse

                        Comment


                        • #27
                          Re: VW Golf Variant (2012)

                          Helt galet egentligen att man ska behöva ha en linedriver innan DSPn men bra att det löste ditt problem.
                          BMW E38 740
                          BMW M5 -01
                          bilradiohuset.se
                          SM-guld 2012

                          Comment


                          • #28
                            Re: VW Golf Variant (2012)

                            Ja överlag är jag nöjd med resultatet. Har sett en del olika lösningar på problemet med knäppandet. Audison har också en som enkelt går att plugga in i DSP:n, men den kostar 600 kr. Så stort problem är det inte.

                            Läst nånstans att Audison spec på DSP:n var lite "överdriven". I specen står det att känsligheten på lågnivå är 0,3 V RMS, men för att få ett bra resultat så krävdes betydligt mer. Sen kan jag väl rimligen inte klaga på stereon, som mer är en dator än en vanlig bilstereo. Stor 8" skärm, GPS, Wifi, etc drar en hel del ström.

                            Comment


                            • #29
                              Re: VW Golf Variant (2012)

                              Jo jag kör också med Androidbaserad HU, en lite nyare än din med Android 6 och rockchips octacore-CPU. Fungerar grymt bra. Jag har också haft problem med grundbrus men det var samma även om jag körde optiskt rätt in i dsp med exempelvis Chromecast Audio så det är inte HU som var boven i mitt fall. Har en Hifonics M8-DSP och Genesis steg. Jag fick gaina ner stegen rätt mycket så försvann det och sedan har jag gjort en preset med +10dB på master ut i dsp när jag vill spela högt istället, det är knappt någon skillnad på brus mot standard 0dB.

                              Du kunde inte öka på utsignalen från DSP och gaina ner stegen istället för att sätta en linedriver innan? Eller de kanske inte går med en Bit one.
                              BMW E38 740
                              BMW M5 -01
                              bilradiohuset.se
                              SM-guld 2012

                              Comment


                              • #30
                                Re: VW Golf Variant (2012)

                                I Bit One går master volume bara till 0 dB, vilket jag kör på. Enligt Audison ska master vara satt på 0 dB och varje kanal så när 0 det går utan clip-indikatorerna lyser upp, vilket de aldrig gjort för mig vad jag vet. Då ska man få ut max.

                                Har inte provat med någon annan källa än Android HU, så kanske är det mer DSP:n som är problemet. Nu är det dock i princip inget problem längre efter jag fick linjeförstärkaren på plats.

                                Comment

                                Working...
                                X