Announcement

Collapse
No announcement yet.

en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

    Den här lådan har jag hemma på prov fråga mig bara inte hur jag ska slippa lämna till baks den den spelar sjukt bra
    Min bror har en 18" velodyne bas hemma som kostar 30.000kr och han sa bara att den här med 2st 8" spelar med mer kraft över hela registret och denna spelar ju även musik bra vilket inte hans gör det är kul denna låda kostar ju inte dom pengarna klar


    Comment


    • #77
      Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

      Nu är det dags att prova lite tyngre basar och se vad dom kan tillföra i bion


      Comment


      • #78
        Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

        Ja det va ju lite skillnad där
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • #79
          Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

          Ja man borde få någon typ av skillnad iallafall fall

          Comment


          • #80
            Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

            Betyder det att det lirar nu, eller?
            __________________
            Mvh Jonas
            Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
            8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

            Comment


            • #81
              Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

              Det finns pulver i rummet nu men det är enormt mycket eko i rummet så det måste upp med massor av pritex i taket. Samt att få i diskanterna går bortom långsamt men njutningen är väl att vänta på att få allt klart och inte lyssna eller har jag missat något
              Vi ska fräsa ner typ 3-5mm till i frontarnas bafflar så diskanterna ligger helt plant med baffeln sedan fräsa eller vattenskära en stor täckram till banddiskanterna så man inte ser skruvarna i borstad aluminium tror det kan se bra ut

              Comment


              • #82
                Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

                Nu är det dags för surrounder

                Comment


                • #83
                  Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

                  Nu är surrounderna klara för lack och ska hämtas hem för lack i helgen

                  Den här bilden kom från snickarn tidigare

                  Last edited by fredrikc5; October 30, 2014, 22:39.

                  Comment


                  • #84
                    Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

                    Äntligen är dom hemma lite små fix innan lack bara


                    Comment


                    • #85
                      Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

                      Imponerande bygge. Undrar bara varför du valt bilelement för 5000 kr styck till en hemmasub? Du har inte funderat på element avsedda för hemmasubbar som klarar djupbasen bättre?

                      Comment


                      • #86
                        Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

                        Originally posted by fredrikc5 View Post
                        Måste berätta att ja var in på hifiklubben och lyssna på någon 18" subb dom hade samt någon annan högtalare med dubbla 15" i varje front som dom körde
                        Samtidigt och när man kör 4st 15" och en 18" väntar man ju På att stolen man sitter i ska fara runt på golvet men det lät rent ut sagt fördärvligt det prestera mer eller mindre endast midbas noll djupbas det var en jätte besvikelse så cw är något ja aldrig skulle köpa. Har för mig stryker basarna prestera bra men det var så länge sedan ja lyssna på dom så ja kan va ute och cykla med att dom lät bra

                        Det är ju precis så det är med CW.
                        Inte ens deras 21" sub klarar djupbas.

                        Comment


                        • #87
                          Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

                          Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                          Imponerande bygge. Undrar bara varför du valt bilelement för 5000 kr styck till en hemmasub? Du har inte funderat på element avsedda för hemmasubbar som klarar djupbasen bättre?

                          Enkelt svar på din fråga det är därför hifi subbar låter så sjukt dåligt :
                          Jag har lyssnat på massa hembio subbar och dom låter lika kasst allihop djupt tungt godståg man vill ju även ha en musikalisk bas med tighthet och framför allt fysisk smäll. hembio subbarna har för tung rörlig massa= slött slappt likgiltigt
                          Last edited by fredrikc5; November 21, 2014, 20:52.

                          Comment


                          • #88
                            Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

                            [QUOTE=Vincent Qvarfordt;379073]Imponerande bygge. Undrar bara varför du valt bilelement för 5000 kr styck till en hemmasub? Du har inte funderat på element avsedda för hemmasubbar som klarar djupbasen bättre?[/QUOTE


                            Blir svårt att få denna frekvens gång med en hifi subb

                            Comment


                            • #89
                              Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

                              Ser inte riktigt kurvan, men vet många hemmasubbar som spelar väldigt rakt ner till 15 hz, men vissa även under det.
                              Ett element med FS som dina känns knappast opti för en sub.

                              Comment


                              • #90
                                Re: en liten tråd om mitt kommande hembiosystem

                                Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                                Ser inte riktigt kurvan, men vet många hemmasubbar som spelar väldigt rakt ner till 15 hz, men vissa även under det.
                                Ett element med FS som dina känns knappast opti för en sub.

                                Personligen tycker jag du förblindar dig på ett FS värde?
                                Lågt FS är bra för att kunna spela låga frekvenser men samtidigt blir basen urusel på spela musikaliskt tight. Det viktigaste är inte nå 10-15 hz
                                Bra och resten dåligt eller hur har du en bas som låter sjukt bra från 20-80 hz
                                Är ju det en enligt mig brutalt mycket bättre bas.
                                Jag förmedlade två Kove basar till en kille som haft Dd basar tidigare och han vart sjukt nöjd och han jämförde Kove basarna mot till exempel Jbl avalanche
                                Tror dom hette den hembio subben kosta 700.000kr och han tyckte Kove basen spela djupare en den så dåligt blir det aldrig oavsett bas du väljer från Kove.
                                Jag har bestämt setup till rummet och kommer köra basen du ser på grafen
                                Det är i mitt rum med 1 dubbel x 18" jag kommer köra 8st dubbel x 18" det kommer kunna spela loss plomberna i tänderna basarna lirar dessutom tight som 6,5" middar helt galet. Grafen är svår att se bra men den lirar ner till 10 hz
                                Så det kommer spela djupt satan dessutom med en jävla fysisk attack 😋

                                Comment

                                Working...
                                X