Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes E klass w212 uppgradering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

    Fantastiskt vad duktig du är! Det ser jättesnyggt ut på bilderna.
    Får man fråga vad du utgått från när du bestämt riktningen högtalarna. Har du provat dig fram till vad som låter bäst innan, eller följt någon speciell praxis?

    Comment


    • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

      Originally posted by Joho View Post
      Fantastiskt vad duktig du är! Det ser jättesnyggt ut på bilderna.
      Får man fråga vad du utgått från när du bestämt riktningen högtalarna. Har du provat dig fram till vad som låter bäst innan, eller följt någon speciell praxis?
      Tack så mycket är helnöjd med att det blev så diskret, ska rodda ihop galler klädda med samma tyg så det smälter in ännu bättre.
      Bara hoppas att man även blir nöjd med ljudet, det är ju det som räknas.

      Ang riktningen så var det lite av en kompromis, har tidigare haft samma högtalare i princip helt on axis mot föraren och det gillade jag inte.

      Dessutom kunde jag inte vinkla riktigt hur som helst nu heller, då dom hade blockat sikten för mycket.
      Försökt hålla mig inom EMMA regeln som säger max 4cm in från ”prickarna” i rutkanten.

      För att få samma vinkel på båda, gjorde jag en platta i abs med samma yttermått som högtalaren och satte en laserpekare i mitten.

      Comment


      • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

        Trevlig tråd och mycket snygga modifieringar!
        Vad var problemet med att ha bredbandarna i segelpanelen? Provade du att köra dem off-axis med den placeringen?
        (Jag funderar på använda den lösningen i min V70)

        Comment


        • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

          Originally posted by GubbNicke View Post
          Trevlig tråd och mycket snygga modifieringar!
          Vad var problemet med att ha bredbandarna i segelpanelen? Provade du att köra dem off-axis med den placeringen?
          (Jag funderar på använda den lösningen i min V70)
          Tackar!
          Provade med mindre vinkel först och det var bättre, det jag vann nu med att bygga a stolpar var att dom kom 1-1,5 dec längre fram.
          Tidigare kändes det som att man hade ljudbilden på sidan om sig, istället för framför.
          Men det beror ju helt på hur placeringen är i bilmodellen.

          Comment


          • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

            Såhär blev det med tyggaller på plats.
            Click image for larger version

Name:	tyggaller.jpg
Views:	1
Size:	49.6 KB
ID:	590357

            Comment


            • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

              Kombinerade ihop en semestervecka med familjen nere hos farsan med ett besök i Surahammar för EMMA tävling.

              Hade precis fått ihop bilen och rattat lite DSP innan vi skulle åka, fick även koppla om lite hastigt då jag upptäckt att stereo 100 steget inte mådde helt bra.

              Under resan ner på drygt 100 mil hann jag lyssna lite mer, så på kvällen när vi var framme gjordes lite nya killgissningar med inställningarna.

              Det gick över förväntan då jag lyckades knipa första plats
              fick 6 onödiga minus på installationen då jag inte säkrat av varje kabel efter strömblocken bak.
              Men fina omdömmen på ljudet som vägde upp.
              Click image for larger version

Name:	what.jpg
Views:	1
Size:	50.7 KB
ID:	590358

              Comment


              • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                Jaha så nu borde man ju vara nöjd då kanske?
                Njae domaren tyckte ju att det saknades lite högst upp i registret, så vi provar väl klämma dit en diskant.
                Själv tycker jag stundtals att det låter trevligt, för att i nästa sekund tycka att det är som en sämre klockradio
                Men lite mer rattande så kanske det tar sig..

                Kör samma riktning som 3 tummaren och försöker hålla stolpen så tunn som möjligt.

                Mera plast
                Click image for larger version

Name:	meraplast.jpg
Views:	1
Size:	109.8 KB
ID:	590361

                Mera spackel
                Click image for larger version

Name:	diskant1.jpg
Views:	1
Size:	53.4 KB
ID:	590360

                Lite grundfärg och en jätteliten tygfront
                Click image for larger version

Name:	diskant2.jpg
Views:	1
Size:	51.5 KB
ID:	590362

                Inväntar tyg och kablage samt ett säkringsblock för att ta bort dom där - poängen.

                Sen fick jag med mig ett till Dual Mono på hemvägen, så det blir ännu en omöblering i bagaget.
                Stereo 100 skall bytas ut då det fått krämpor, när det blir varmt börjar det skicka ut ett pipande motsvarande rejäla generator störningar.
                Kanske en kondning som har gett upp?
                Click image for larger version

Name:	hammer.jpg
Views:	1
Size:	96.4 KB
ID:	590359
                Last edited by Marre; August 6, 2018, 02:50.

                Comment


                • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                  Originally posted by Marre View Post
                  Kombinerade ihop en semestervecka med familjen nere hos farsan med ett besök i Surahammar för EMMA tävling.

                  Hade precis fått ihop bilen och rattat lite DSP innan vi skulle åka, fick även koppla om lite hastigt då jag upptäckt att stereo 100 steget inte mådde helt bra.

                  Under resan ner på drygt 100 mil hann jag lyssna lite mer, så på kvällen när vi var framme gjordes lite nya killgissningar med inställningarna.

                  Det gick över förväntan då jag lyckades knipa första plats
                  fick 6 onödiga minus på installationen då jag inte säkrat av varje kabel efter strömblocken bak.
                  Men fina omdömmen på ljudet som vägde upp.
                  [ATTACH]20645[/ATTACH]
                  Grattis till förstaplatsen! Skilled Unlimited är en tät och spännande klass i år!
                  ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                  Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                  Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                  Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                  Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                  Team Ljudbyggaren
                  1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                  3:e Plats Master OEM - SM 2018
                  8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                  Comment


                  • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                    Originally posted by Marre View Post
                    Det gick över förväntan då jag lyckades knipa första plats
                    fick 6 onödiga minus på installationen då jag inte säkrat av varje kabel efter strömblocken bak.
                    Men fina omdömmen på ljudet som vägde upp.
                    [ATTACH]20645[/ATTACH]
                    Grattis, bra jobbat!
                    Vis vobiscum sit!

                    Comment


                    • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                      Riktigt stiligt installation! Har det hänt något sen förra sommaren?
                      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                      Comment


                      • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                        Originally posted by Lillalilja View Post
                        Riktigt stiligt installation! Har det hänt något sen förra sommaren?
                        Tack så mycket

                        Jo det har hänt en del, innan finalen ifjol byggde jag ny baslåda och bytte till en DLS Nordica 10i.
                        I år har jag byggt om a stolparna igen och bytt mid diskant till DLS Scandinavia, tanken är att bygga lådor i dörrarna och byta element även där.
                        Måste bara försöka hitta motivationen.

                        Comment


                        • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                          Originally posted by Marre View Post
                          Tack så mycket

                          Jo det har hänt en del, innan finalen ifjol byggde jag ny baslåda och bytte till en DLS Nordica 10i.
                          I år har jag byggt om a stolparna igen och bytt mid diskant till DLS Scandinavia, tanken är att bygga lådor i dörrarna och byta element även där.
                          Måste bara försöka hitta motivationen.
                          En hel del pyssel alltså! Det låter som det är på sin plats att ladda upp lite bilder? Är själv intresserad att se mer hur det går till att plasta en baslåda (och andra installationer), är sugen på att göra ett försök själv. Hur många lager lägger du, och är det efter känsla eller finns det någon vedertagen riktlinje?
                          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                          Comment


                          • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                            intressant tråd, det ger inspiration till att börja bygga. Jag har en w212 av samma årsmodell som du, jag har precis köpt bilen och hör "skrammel" från vänster bakdörr vid vissa frekvenser. Det distar, särskilt när man lyssnar på P1 eller när det är mycket bas. Antingen är högtalarelementet spräckt eller så är det något löst som ligger mot membranet. Nu till min fråga; kan man lossa på högtalargallret och inspektera elementet utan att behöva ta bort hela innersidan på dörren, och hur göra man i så fall det?

                            Comment


                            • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                              Originally posted by Benke View Post
                              intressant tråd, det ger inspiration till att börja bygga. Jag har en w212 av samma årsmodell som du, jag har precis köpt bilen och hör "skrammel" från vänster bakdörr vid vissa frekvenser. Det distar, särskilt när man lyssnar på P1 eller när det är mycket bas. Antingen är högtalarelementet spräckt eller så är det något löst som ligger mot membranet. Nu till min fråga; kan man lossa på högtalargallret och inspektera elementet utan att behöva ta bort hela innersidan på dörren, och hur göra man i så fall det?
                              Ja det är bara att börja bygga
                              Ang gallret så går det inte att lossa utifrån, du måste lossa dörrsidan men det är rätt smidigt.
                              Sedan är högtalaren popnitad.

                              Comment


                              • Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                                Hej jag fick loss höger dörrsidor bak och tänkte byta ut högtalaren som är spräckt. Ett par clips pajade men jagg får försöka ordna nya. Jag såg på youtube när man lossade dörrsidan fram o då var högtalaren nitad från framsidan och man fick borra bort nitarna för att få ut högtalarelementet. Men i min bakre dörr saknas dessa nitar. Jag försökte vrida på högtalaren men gick bet. Måste man skruva bort även bakstycket som högtalaren sitter i för att få loss den?

                                Comment

                                Working...
                                X