Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Saab 9-3 Aero

    Tjenare!

    Tänkte jag också skulle börja knåpa ihop en projekttråd här på kanske det bästa forumet jag vet!

    Projekttråden kommer vara kanske mest för min egen skull för att kunna gå tillbaka och kolla. Men hoppas kunna förvirra en å en annan me mina ideer också!
    Alltså mkt tips och (snäll)kritik tas gärna emot.

    Planen är väl att försöka tävla i Rookie klass någon gång den här sommaren!

    Bilen då!

    Bilen är en Saab 9-3 Aero -03 som tydligen är uttagen av en montör som jobbade på Saab på den tiden.
    Den är i princip fullutrustad förutom navigation Bajskokare i bak (om det fanns är inte helt säker?)
    Sitter även Usa spec backspegel med inbyggd garageöppnare med 3 minnen (roligt när man inte ens har EN egen garage dörr) och även kompass, solskydden är även dom Usa spec då det är den STORA Airbagvarningen på båda solskydden.

    En väldigt trevlig bil enligt mig själv! Sedan har även ett BSR steg 1 letat in, så det ska vara runt 247 HK och 388 Nm! Det rör på sig.



    Så till ljudet!

    Det första jag fick göra var ju att riva ut det förra ägaren satt in vilket han sa va "riktigt" gjort! Det är klart att det är en relevansfråga men det här?


    Det är tur han inte har eldat upp bilen! en skarv på en 16mm2 kabel helt oisolerad precis i genomföringen till bagaget!!

    Sedan har han nog lött med något konstigt, eller bara vart usel på det för det såg ut såhär inuti AMP 1:an.


    Sedan låg det en jordkabel som knappt var skruvad i karossen som även var ca 3m för lång mot va den hade behövt va! Sedan var den ihop lindad med lågnivå kabeln som också var en 5 m som kanske hade behövt va en halv meter och mitt i denna lindningen låg ju såklart lågnivåomvandlaren.

    Men efter allt det här börjades det med planering av mitt bygge!

    Som det ser ut i planeringen just nu så ska det knökas in varsin Dayton Audio RS180-4 i dörrarna, troligtvis kommer det hamna Dayton Audio RS75-4 i instrumentbrädan, har för tillfället ett par Dayton Audio ND91-4 hemma men dessa kommer alltså bytas ut mot dom i samma serie som 7".

    I basväg kommer det nog först hammna en Dayton Audio UM12-22 i bagaget, senare kommer det försökas knixas in en Dayton Audio RSS210HF-4 i fram någonstans!

    I slutstegsväg kommer ett Genesis Dual mono få driva dörrarna. Ett Genesis DA-100 Serie 1 få driva instrumentbrädan. Sedan ett Mtx RT-1000.1d få driva basen. Är på jakt efter något Genesis monosteg att byta ut Mtx:et mot i framtiden, när chans och plånbok kan matcha varandra (ni läste framtiden?)

    Original stereo med uthämtad lågnivå och en RF 3sixty.3 skall styra hela paketet!

    Det som är påbörjat i bilen än så länge är som sagt uthämtad lågnivå från Original HU


    Inte min bild men ser likadant ut Sedan mätt med oscilloskop och det ser ut att vara en bra signal! In i 363:an ser det också bra ut men bara vänta å se om den låter lika bra!


    Ström och minuskabel dragen till baljan


    Kabel strumpad och i pressad i adapter som egentligen ska vara till för 21mm2 men med lite kärlek så gick det få i 50mm2!


    Sista lilla biten från säkringshållaren dragen och strumpad hittade även grymma hattar på swedol när ja va där å fixa kabelskor så en sånn hitta på plus kabelns infästning, såklart fylld med vaselin spay, som även polerna fick sig en spray av.


    All strömkabel har pressats med hydraulisk presstång. (gillar å trycka till litegrann med 35mm2 backarna känns lite mer safe )


    Slipat och monterat jord vid bälteshållare även det sprayat med vaselinspray för att inte oxidera eller rosta. Sedan ihop strumpad med pluskabeln in i bagaget. Det ligger även strumpa på många ställen på vägen där vassa kanter eller liknande kan skava på kabeln. Det är tur man har en pappa som är tjenis med AM ansvarig på Hellermanntyton som fixar AM godkänd kabelstrumpa och även alla möjliga olika monterings tillbehör!



    Och något sånt här kommer det se ut i baljan senare


    Även påbörjat lite dämpning på dörrar. men har inga bilder från det än

    Hade gött och hoppas några vill hoppa på min resa genom det här!
    Kolla in mitt bygge i Saaben!
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

    Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

  • #2
    Re: Saab 9-3 Aero

    Detta bygget ska följas, det ser bra ut so far! Kul med en till från trollhättan också

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9-3 Aero

      Helt otroligt att det inte har blivit kortis med föregående installation! Kul med ett bygge till, ska se till att följa det här.

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9-3 Aero

        Tjenare!

        Najs med en till från Trollhättan! Då hoppas ja få se och höra dig å din bil på någon BRL träff i Trollhättan! Även på andra ställen också såklart :P

        Kul att några snappat upp projektet!!

        Hann börja riva ur den halvtaskiga dämpningen som var gjord av någon tidigare ägare. Någon slags bitumen matta som satt i några små bitar lite här och var i framdörrarna.
        Enkelt att få bort där typ hälften hade lossat från plåten men resten som satt fast satt ju så in i He***te! men när det väl var borta och tvättat var det bara börja smeta på den nya SC Extra har satt 6 ark var i båda dörrarna, men ska på mer matta men den tjocka jag hade med mig tog slut igår när jag stanna kvar på jobbet i Göteborg, så jag orkade inte "bara" åka å hämta lite för att fortsätta

        Men vilken skillnad det gör när bara ytterplåten är dämpad! Citerar Aladin: En helt ny värld!!

        Kan inte vänta tills ja får i Dayton 7" och kan kräma på med lite effekt

        Och fick även bort det där hemska skramlet från fönsterknapparna! lite dämpning på dörrsidorna sedan och en å annan plåt i dörrarna så kommer det nog bli tyst sen

        Lite bilder från dämpningen!


        Öppnade alltså upp hela dosan som sitter i dörrsidan med knappar för att kunna sätta dit M4 brickor till fönsterknapparna så dom inte kan skaka så mycket! Även en liten dusch av vaselinsprayen




        Idag blir det inget grejjande med bilen då jag blev halvt medlurad till den där 50 shades of grey!! Och i helgen ska det ju drickas lite bärs och kolla Snowboard Big air i Ale backen

        Men tills nästa uppdatering!

        Ha de Gött!!
        Kolla in mitt bygge i Saaben!
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

        Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9-3 Aero

          Går rykten att det kommer att köras ngr Rookietävlingar lokalt i Thn i vår/sommar.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9-3 Aero

            Originally posted by Lonefox View Post
            Går rykten att det kommer att köras ngr Rookietävlingar lokalt i Thn i vår/sommar.
            Det hade vart kul!

            Comment


            • #7
              Re: Saab 9-3 Aero

              Kul att fler vågar sig på å bygga i 9-3SS! Trevligt högtalarval dessutom.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Saab 9-3 Aero

                Originally posted by Lonefox View Post
                Går rykten att det kommer att köras ngr Rookietävlingar lokalt i Thn i vår/sommar.
                Originally posted by Namenlos View Post
                Det hade vart kul!
                Håll ögon o öron öppna
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #9
                  Re: Saab 9-3 Aero

                  Detta låter som ett trevligt upplägg.
                  Vi ses på tävlignsbanan

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Saab 9-3 Aero

                    Originally posted by Namenlos View Post
                    Det hade vart kul!
                    Det hade vart helt jätte awesome!!

                    Och finns inget annat val än Saab såklart så dom "jobbigheterna" får man ta!

                    Ser fram emot att komma ut på tävlingar i vår/sommar!

                    Fick köpt mig en grymt smidig underhållsladdare idag på jobbet. Det är bra med personalrabatt

                    En Waeco PerfectCharge IU1012.

                    http://www.batteriexpressen.se/produ...2v/10a-iu-1012



                    Och får se kanske hinns med något mek i helgen. Ha de gött sålänge!
                    Kolla in mitt bygge i Saaben!
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                    Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Saab 9-3 Aero

                      Tjenare!

                      Hänt lite grejjer med bilen!

                      Dämpning av framdörrar är nästan klart ska bara fixas en plåt till det stora hålet i mellanplåten, och kanske läggas på något mer ljudätande material på dörrsidorna! det börjar bli riktigt stumt å fint iallafall, men tycker att förrardörren blir bättre än passagerar dörren men ändå är dom dämpade på samma sätt med samma material? men kanske bara är hjärnspöken för när ja fråga farsan om han kunde avgöra vilken dörr som var bäst kunde han inte höra eller känna någon skillnad

                      Det är ungefär det som har hänt aktivt, däremot i huvudet har det hänt en del!

                      Kommit på en bra plats att ha mitt optima 75Ah istället för att sälja det! så det kommer nog hamna innanför luckan till vänster i skuffen med den nya underhållsladdaren, där originalsteget till 6x9rna sitter men då det inte används nu eller kommer göra det i framtiden så kommer det få en fin plats på hyllan hemma istället, och det kanske kommer innhandlas ett nytt startbatteri också men funderar då på ett biltema, det verkar som att dom flesta som kört på biltemas agm varit nöjda!

                      Sedan har även en låda till basen ritats upp i sketchup som förövrigt är grymt kul! så får jag se om jag ska bygga ihop lådan själv eller låta någon annan med bättre verktyg få iallafall såga ut bitarna till den.

                      Har även varit och inhandlat mig högtalarna som skall sitta i instrumentbrädan.
                      Ett par Dayton Audio RS75-4, ett par riktigt stiliga små söta 3" fullrange högtalare, har inte hunnit lyssna nå vidare på dom riktigt men dom får mycket lovord av killarna på Brl!

                      Även hunnit tvätta bilen ett par gånger, men skitvädret i vårt avlånga land gör ju att det är något man skulle kunna hålla på med 24/7 om man hade haft tid! ( och ork!)

                      Men tycker nu att det har börjat skallra nåt fruktansvärt från B-stolparna så dom lär jag ju se till att fixa någon dag, det värsta är bara att det låter från justeringen av bältet i stolpen och där känns det som att det kommer bli krångligt att få tyst på den om man vill ha kvar justeringen? någon som har något tips?

                      Iallafall så kommer det lite bilder för det tycker väl alla är kul! Inte för att det är några högupplösta sytemkamera bilder men dom utgör sitt syfte









                      Sedan har det även börjat måttas på bafflar till dörrarna som ja inte tänkte bygga i något alls av trä, då jag tycker det känns sådär med trä i dörrarna!
                      men då är det ju tur att morfar har dom flesta svetsar och liknande verktyg som man kan få tag på!

                      Hade gött så länge! Kalle
                      Kolla in mitt bygge i Saaben!
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                      Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Saab 9-3 Aero

                        Tjena behöver ha lite tips å trix!

                        Någon här som har tagit ner innertaket i 9-3 ss?

                        Hur jobbigt är det och vilken dörr är det enklast att få ut det igenom?

                        Ta bort antingen förrar eller passagerarstolen hade jag tänkt göra i vilket fall
                        så långt är jag med och va tycker ni man ska köra med för teknik på dämpningen?

                        Har flera kartonger med SC 2mm liggandes hemma, så jag tänkte köra med dom i taket och sedan täcka så mycket som möjligt med bitumen matta på SC:n men tror ni det blir märkbart bättre att sedan lägga ett lager SC2mm till ovanpå bitumenen?

                        Tacksam för svar! (snålt med kommentarer än sålänge tycker ja! )

                        Mvh Kalle
                        Kolla in mitt bygge i Saaben!
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                        Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Saab 9-3 Aero

                          Ser skitbra ut med dämpningen i dörrarna av egen erfarenhet så släpper gärna bitumen från taket på sommaren av värmen men någon annan här får flika in mest vad som funkar bäst. Det är inte kul när man satt in innertaket och allt och mitt i sommaren märka att det släppt från taket. Eller kanske var det jag som hade otur? Någon som lyckats bättre får berätta

                          Comment


                          • #14
                            Re: Saab 9-3 Aero

                            Okej de tänkte ja inte ens på men körde du bara bitumen direkt på taket eller hade du också liknande SC lagret innan bitumenlagret? Finns det annars något annat bättre material istället för att lägga ett till lager SC?��
                            Kolla in mitt bygge i Saaben!
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                            Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Saab 9-3 Aero

                              Innertak i sedan brukar tas ut genom passagerardörren fram.. Brukar hjälpa att fälla stolarna så mycket som går..
                              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                              --------------------------------------------------------------------------------
                              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                              Comment

                              Working...
                              X