Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Saab 9-3 Aero

    Det kommer mog med tiden det här med fotograferandet. Jag hade också svårt i början att komma ihåg att ta bilder, men nu börjar det sätta sig. Det är skönt att slippa riva saker bara för att kunna fotografera
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #62
      Re: Saab 9-3 Aero

      Jo det är väl så känns jävligt segt att behöva riva massa saker bara för å ta kort.. Men men man lär ju sig av sina misstag kan man ju hoppas iallafall
      Kolla in mitt bygge i Saaben!
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

      Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

      Comment


      • #63
        Re: Saab 9-3 Aero

        Tjenare!

        Det va ett tag sen det hände nåt här! Och tyvärr har det inte hänt mycket mer med bilen heller va gäller ljud delen.

        Förra vintern var ju planen att verkligen bli klar.
        Det sket ju sig ganska brutalt, kunde inte greja alls så lättvindigt som jag hade tänkt mig där jag förvara bilen förra vintern plus att motivationen absolut inte va på topp.

        Så det blev inte ett skit gjort med bilen förra vintern.
        Förutom att den fick en ny drivaxel precis innan den ställdes in som också troligtvis håller på att pajja just nu igen.
        Troligtvis för att drivaxlar står ungefär \_/

        Och bjuder även på min rally 9-3 jag hade som vinterbil förra året.
        Med skärmbreddare från en golf och 30mm spacers i bak och 25mm fram och Aero fälgarna med dubbdäck som jag förra året hade på ng9-3:an.
        Sedan 5X50w xenon i fronten!



        Däremot hittade jag något annat som motiverade just då som tog upp det mesta av tiden (pengar dessutom).

        Nämligen den här lilla leksaken:






        Så det blev mest cross hela våren/början av sommaren.

        Och sen inköptes även en ny "brukis" i slutet av vintern som blev lite grejat med och inköptes lite fälgar och sen satt det ju även redan monterat luftdämpning på den vilket är en perfekt lösning på en bruksbil tycker jag.




        Såklart så började ju ljud tankar även i denna bil! Men...
        Har lovat sambon att göra klart i Saaben först, och det är även mest hon som brukar ha den bilen och hon gillar ju tydligen inte att åka runt i bilar som kan sakna en dörrsida, innertak eller liknande.
        (vilket ja tycker kan vara helt normalt)
        Så vi får se om det händer nå fräckt med den bilen i framtiden!

        Sen kom jag ju på att golf är en jävligt kul sport också!
        Och det kan ju även det ta upp en hel tid tydligen..

        Men Bilen fick sig iallfall en polering nästan direkt efter att jag tagit ut den för sommaren.



        Tänkte väl att ja skulle få fixat något med ljudet över sommaren ändå.
        Men så blev det inte..
        Men blev ett par bilträffar och liknande iallafall.
        Sen hände det en grej med ljudet!
        Fast inte det ljudet då



        Som tur så är ju polaren grym med Tig:en!


        Så ett helt "hemmabyggt" 3" från katten letade sig dit under bilen.
        Och jag får nog fortfarande räknas som ung å dum så det blev endast en megan racing "japs"-dämpare från katten å bakåt!
        Det brummar gött!



        Lite bilträffar!





        Och sen försvann ju semestern fortare än kvickt!
        Så kände just då att jag inte skulle få någon ågren för att ingen tid läggs på ljudet. Så nu kommer det bli All in i vinter istället när jag nu har fått ett nytt ställe att grejja med bilen!





        Så nu ska det f*n bli klart!

        Syns snart igen! (ropa å skrik annars)

        Ha det gött! Mvh Kalle
        Kolla in mitt bygge i Saaben!
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

        Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

        Comment


        • #64
          Re: Saab 9-3 Aero

          roolig update!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #65
            Re: Saab 9-3 Aero

            Vi får hoppas det blir fler av dom också!

            Va ute i garaget igår lite snabbt och lämna lite saker, då hittade jag äntligen min lilla adapter till askfatet som jag då drog på lite sprayspackel för att få bort dom värsta formerna efter 3d-skrivaren.



            Men troligtvis kommer kollegan skriva ut en ny också!
            Han har blivit riktigt grym på att skriva ut nu!




            Mvh Kalle
            Last edited by kalle93; October 12, 2016, 09:42.
            Kolla in mitt bygge i Saaben!
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

            Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

            Comment


            • #66
              Re: Saab 9-3 Aero

              Tjenare!

              Nu har det börjat hända grejer!

              Har inte hunnit med jättemycket men det börjar hända lite iallfall!

              Började med att riva ut hela bagaget och börja i den änden.
              Får inte bilderna att hamna åt rätt håll så se det som lite stretching för nacken!



              Började dra om strömkablaget då det istället ska gå längs sidan hela vägen, detta för att batteriet hamnar där det hamnar.





              Hur är reglerna nu för minsta avstånd för fastsättning av kabel? Har för mig att det har vart 30cm förr men kanske har ändrats?

              Satte även fast lite original kablage för att det inte ska gnaga mot batteriet.

              Så fram med göttelådan från farsan!




              Började även sen med att dämpa bagaget.



              Men dämpa kan ju vara bland de tråkigaste någonsin!
              Så ja började med min säkringshållare istället. Denna kommer alltså sitta över batteriet i bagaget och säkra av ingående och utgående från bakre batteriet.




              Denna görs av det gamla batteri-fästet, batteriet kommer istället fästas med spännband som nämnts förut i tråden.

              Hittade sjukt nog en perfekt plåtbit i metallskrotet!





              Den lär inte lossa iallfall




              Lackade den och även hållaren till DSP kontrollen, hoppas bara det blir lite mattare när det torkar!



              Men det va allt för denna gången så nu får Saaben sova vidare!



              Ha det gött!
              Kolla in mitt bygge i Saaben!
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

              Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

              Comment


              • #67
                Re: Saab 9-3 Aero

                Originally posted by kalle93 View Post
                Tjenare!
                ser inga bilder denna gången tyvärr

                Comment


                • #68
                  Re: Saab 9-3 Aero

                  Nu ska bilderna vara fixade!
                  Kolla in mitt bygge i Saaben!
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                  Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Saab 9-3 Aero

                    Tjena!

                    Har hänt lite saker det senaste kanske inte så jätteroliga saker att kolla på..

                    Lite mer dämpning som ju är bland de roligaste som finns! Eller inte..

                    Men askfatet är i princip klart iallafall! måste nog göra hålet lite större i bak för kabeln som ska in i kontrollen till dsp:n, och även byggga in lite mysbelysning



                    Här är dioderna till mysbelysningen som ska monteras in så att dom lyser ner över kontrollen, ska även försöka montera en microbrytare som tänder dom när askfatet fälls ut



                    Sen har jag även börjat med baslådan och började bygga ihop den på jobbet, åkte sedan ut till garaget och märkte att jag nog mätt bort mig litegrann.. lådan går inte riktigt så långt ner som jag skulle vilja men ska kolla på det i helgen så ska det nog gå att massera lite på lådan och reservhjulsbaljan så att det går att få ner den dom sista centimeterna!




                    Lådan kommer ju även sedan dränkas i polyester för att bli helt tät, stenhård och vattentät.

                    Lådan kommer sedan kläs i matta för att passa i med resten av inredningen.
                    Planen ser väl för tilfället ut som så att jag kommer höja golvet,
                    detta för att få mer frigång för basen och kunna bygga något slags skydd/galler över basen.

                    Sen är det fortfarande den stora frågan! Vart ja ska montera stegen?

                    Va tycker folket här om att montera stegen på lådan eller finns det några riktiga nackdelar? Förutom att behöva skruva mer i lådan och vibrationer också vidare?

                    Eller blir det bättre att försöka bygga en platta som kommer ligga precis över lådan? För planen är väl i vilket fall ha stegen under golvet och troligtvis ganska nära basen.

                    Men över till lite fler bilder

                    Va i onsdags inne på Dbakuten för att se om dom hade någon roller till dämpmattan. Dbakuten ligger bara 50m ner på gatan där ja jobbar så de e smidigt att svänga in efter jobbet!

                    Så det fick bli ett litet kit från Stinger!



                    Här är alltså lådan i baljan, sen kommer den såklart inte kunna komma ner hela vägen då det tyvärr är uppbyggt i mitten.
                    Men det bästa med det här att det kommer i princip bli sugpassning!
                    Sen kommer ju såklart lådan fästas på något sätt i vilket fall!



                    Fick även dämpat hatthyllan med! Va mycket enklare det blev med en roller! Har förut tryckt med någon slags skrapa eller rullat med skaftet på en skruvmejsel.. Så det blev en ganska ordentlig skillnad och förstog inte varför ja inte har inköpt mig en roller innan!



                    Sen har ja även nästan blivit klar med kabeldragningen till bakre batteriet.
                    Även svårt att få till den matta färgen på säkringsblocket på bild hur jag än tar kort så tycker jag de ser förtaskigt ut.. men de ser bättre ut i verkligheten!



                    Märkningen ska bytas ut var bara ett test!


                    Och nu i helgen blir det ut till garaget igen så håll utkik efter uppdatering antingen i helgen eller början av nästa vecka!

                    Ha det gött sålänge!
                    Kolla in mitt bygge i Saaben!
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                    Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Saab 9-3 Aero

                      Jag hade vart lite orolig att botten på säkringshållaren är så nära pluspolen.
                      Skulle själv förflyttat den en smula in mot mitten.
                      Smäller någon in i dig snätt bakifrån hjälper inte en säkring i världen mot det fyrverkeriet.

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #71
                        Re: Saab 9-3 Aero

                        Har funderat på det också! Men batteriet sitter inte fast på bilden, så säkringshållaren kommer hamna lite mer i mitten.
                        Tänkte även lägga ett lager gummi på undersidan av hela säkringshållaren

                        Men tack för tipset! Alltid kul med respons
                        Kolla in mitt bygge i Saaben!
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                        Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Saab 9-3 Aero

                          Riktigt snyggt bygge med roliga lösningar.. gillas!
                          Mini Cooper goes Pioneer
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                          Volvo V50
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                          Sponsorer som håller mig flytande:
                          Pioneer, Stinger

                          Comment


                          • #73
                            Re: Saab 9-3 Aero

                            Man tackar så mycket! Ska försöka fortsätta så, försöker ju göra klart allt det tråkiga först men det kan ju bli lite långtråkigt ibland..
                            Kolla in mitt bygge i Saaben!
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                            Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Saab 9-3 Aero

                              Originally posted by kalle93 View Post
                              Man tackar så mycket! Ska försöka fortsätta så, försöker ju göra klart allt det tråkiga först men det kan ju bli lite långtråkigt ibland..
                              Man får skapa lite roliga sidoprojekt för att hålla elden vid liv.
                              Nu fattar jag vem du är på facebook (såg din volvo på din profil)
                              Mini Cooper goes Pioneer
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                              Volvo V50
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                              Sponsorer som håller mig flytande:
                              Pioneer, Stinger

                              Comment


                              • #75
                                Re: Saab 9-3 Aero

                                Jo annars hade man ju klappat ihop totalt..
                                Haha ja! Kom själv på nu att ja har Volvon som omslagsbild
                                Kolla in mitt bygge i Saaben!
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                                Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                                Comment

                                Working...
                                X