Announcement

Collapse
No announcement yet.

Boxster 986 Uppgradera allt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

    Om jag får tipsa lite angående klä med vinyl/konstläder. Om man har en yta som inte är jämn så kan man lägga en tunn polyeter (0,5 cm) emellan konstlädret och lådan. Man limmar fast polyetern med spraylim. Vinylen/konstlädret limmar man helst inte fast mot ytan förutom just där det är konkava ställen.

    Om du har en bild på det som skall kläs kanske jag kan ge mer detaljerad beskrivning hur du ska göra (såvida du inte redan har koll på att klä förstås).

    Comment


    • #47
      Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

      Originally posted by Eazy View Post
      Om jag får tipsa lite angående klä med vinyl/konstläder. Om man har en yta som inte är jämn så kan man lägga en tunn polyeter (0,5 cm) emellan konstlädret och lådan. Man limmar fast polyetern med spraylim. Vinylen/konstlädret limmar man helst inte fast mot ytan förutom just där det är konkava ställen.

      Porten och högtalargallren på framsidan kommer att förslutas.

      Om du har en bild på det som skall kläs kanske jag kan ge mer detaljerad beskrivning hur du ska göra (såvida du inte redan har koll på att klä förstås).
      Har bara klätt ett motorcykelsäte förut..

      Det är redan en ganska luddig matta på ytan och konveks, men lite konkav ut mot ändarna.
      Så här tänkte jag göra:
      Eftersom det kommer vara en mdf på undersiden kan jag använda häftpistolen och sträcka mot långsidorna till jag kommer till det konkava och då limma det.
      När det är tort tänkte jag sträcka mot kortsidorna och häfta där.

      Höres det vettigt ut?
      Bilder på boxen(högtalarna kommer att vara på "mattsidan"):
      Attached Files
      Last edited by roboxster; March 11, 2018, 04:23.
      Robert F.S.

      Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

      "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
      -Och då färdigbyggd och tunad

      Comment


      • #48
        Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

        Det ser lite klurigt ut att få det bra då det ser konkavt ut på två håll. Det ser även svårt ut att få till hålen utan att sy. Om du limmar direkt mot mattan så kanske du ser mattans struktur igenom vinylen. Allt beror helt på hur tjock och töjbar vinylen är. Kan du sträcka bort det konkava och spika i mdf-skivan så använd inte lim alls.
        Last edited by Eazy; March 11, 2018, 12:41.

        Comment


        • #49
          Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

          Tack för tipsen!
          Jag tror vinylen är ca1mm och inte så mycket töjbar..
          Jag kan behålla framsidan med porten i plast, som då blir en falsk port om jag tätar från insidan.. Då släpper jag två konkava områden men har då utmaning att få övergång mellan plastyta och vinyl att få snygg.

          Alternativt kan jag kapa bort porten och gjuta med bygglimmet och därmed få en mera fyrkantig låda..

          Jag får helt enkelt göra hålen till mdf-ringarna och sen se vad som blir bäst..
          -Jag postar några bilder när grejerna har kommit och jag har gjort hålen..
          Robert F.S.

          Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

          "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
          -Och då färdigbyggd och tunad

          Comment


          • #50
            Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

            Beställde pioneer subbarna och mdf-ringarna nu..
            Beställde också ett störningsfilter till pluskabeln och lite spraylim och ett dämpningskit.

            Förhoppningsvis kommer jag bli nöjd med både ljud och störningar nu...
            Robert F.S.

            Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

            "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
            -Och då färdigbyggd och tunad

            Comment


            • #51
              Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

              Idag kom subbarna..

              Plockade isär den gamla subboxen, men konstaterade snabbt att den är inte ägnad att använda med tanke på arbetsmängden som behövs för att det ska bli bra.
              Skruvade ihop den och kommer pröva sälja den eftersom det är plug & play för nån Porscheägare som inte har ljud bak.

              Då blir det att bygga en låda då... Köpte en billig sticksåg på Bauhaus idag
              och mera bygglim.

              Ett par frågor dykte upp:
              1: Behöver jag göra två separata kammer för subbarna i lådan?

              2: Det är ju dubbla spolar på 2ohm och dom ska drivas av ett enkanals mono slutsteg på 1000W RMS i 2ohm så jag kollade på crutchfield och fick fram detta:
              Attached Files
              Robert F.S.

              Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

              "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
              -Och då färdigbyggd och tunad

              Comment


              • #52
                Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                Tjenare!

                Det är inte ett måste med separata kammare, men jag hade gjort det i alla fall. Och kopplingsschemat är korrekt, lägg spolarna i serie på respektive högtalare så blir det 4 ohm, sedan högtalarna parallellt så ser steget 2 ohm.
                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                Team Ljudbyggaren
                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                Comment


                • #53
                  Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                  Ja, om jag kommer ihåg min ohms lag så blir det nog lite under 2ohm i paralell.. :-)
                  "två motstånd eller flera i paralell blir totalt motstånd lite mindre än minsta motstånd i kretsen "

                  Arbetar hemifrån idag med att reparera databasfiler mot en appoloserver, så ett kärkommit avbrott blir att köra till beijerbygg för att köpa mdf skivor och skruvar till lådan i lunchtiden.
                  Robert F.S.

                  Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                  "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                  -Och då färdigbyggd och tunad

                  Comment


                  • #54
                    Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                    Blev inte tid att köpa mdf idag.. får göra det i morgon..
                    Har kollat mera i specerna för 4" mellanregister och diskanter och det ser ut som om dom trivs bra i området 250hz till 2,5khz för mellan och 2,5khz och upp för diskanterna.

                    Nu är mellanregister delade från 250hz till 3,5khz och jag undrar om inte dom extra 1khz som dom måste hantera går på bekostning av dom lägre frekvenser i området och kanske därför jag tycker dom hörs ut som diskanter och basen från dörrarna inte "lyfts" upp i ljudbilden..

                    Ska pröva ändra crossover till mellanregister och diskanter innan jag monterar subwoofers..

                    Måste ändå sänka frekvensdelningen till basarna från HU och la slutsteget till 6,5 basarna i dörrarna filtrera bort frekvenser under 250hz och motsvarande för slutsteget till subbarna filtrera bort frekvenser över 200hz.. detta för att jag har bara låg, mellan och hög i HU.
                    Jag splittar därför kablarna till två slutsteg från lågutgången.
                    Robert F.S.

                    Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                    "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                    -Och då färdigbyggd och tunad

                    Comment


                    • #55
                      Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                      Den maximala måtten på lådan när cabben är nere är 100x28x10cm yttermått,
                      så det blir 28l minus skivor, mellanvägg och högtalarna.. så kanske 12l pr högtalare.

                      Justerade crossover för midrange idag till 250hz - 2,5khz och det blev genast bättre!

                      Kul när man hittar glädje i det lilla :-)
                      Robert F.S.

                      Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                      "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                      -Och då färdigbyggd och tunad

                      Comment


                      • #56
                        Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                        Originally posted by roboxster View Post
                        Justerade crossover för midrange idag till 250hz - 2,5khz och det blev genast bättre!

                        Kul när man hittar glädje i det lilla :-)
                        Ja det är jävligt gott när man gör en justering och något bara faller på plats sådär
                        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                        Team Ljudbyggaren
                        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                        3:e Plats Master OEM - SM 2018
                        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                        Comment


                        • #57
                          Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                          Köpte mdf skivor och skruvar på bejerbygg idag..

                          Blev 12mm själv om det kanske borde vara 16mm men vill inte förlora för mycket volym..

                          Grejade på och var klar för att limma och skruva, men tänkte att jag skulle prova en skruv i nåt kap eftersom dom var en ny typ för mig.. men va f.. Jag hade köpt skruvar som är tänkt att skruva mot plåtregel! Inget håll alls och bejerbygg stängde kl 14 :-(

                          Jag fick i alla fall gjort en del.. om lysten blir stor i morgon kanske jag kör till Bauhaus på bäckebol..

                          Lite bilder:
                          Attached Files
                          Robert F.S.

                          Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                          "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                          -Och då färdigbyggd och tunad

                          Comment


                          • #58
                            Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                            Köpte skruvar på Bauhaus och har byggt vidare..

                            Dämpat lådan en del också, med tre olika dämpningsmaterial.
                            Alla fogar är också limmade och skruvade.

                            Provmonterade subbarna med två skruvar vardera, för att se att alla kablar var långa nog innan jag tog ut dom igen och började planera vinylen.

                            Upptäckte att vinylen jag köpt inte hade stretch alls.. så kan det vara när man handlar och har ätit stärka mediciner... lol :-)

                            Kommer därför att använda häftpistolen och sträcka över långsidorna. och utmaningen kommer då att vara hörnen på kortsidorna.
                            Eftersom jag inte har möjlighet att häfta i hålen(lådan är ju ihoplimmad) så vill jag använda spraylim i tillägg så att jag inte får veck runt hålen.

                            Tänkte kolla efter vinylmontering på Youtube..

                            I morgon ska jag på jobbet igen så då får man kolla på detta på kvällarna och helger framöver..

                            Lite bilder igen..:
                            Attached Files
                            Robert F.S.

                            Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                            "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                            -Och då färdigbyggd och tunad

                            Comment


                            • #59
                              Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                              Det ser svårt ut att få det snyggt när skruvskallarna sticker upp. Du kanske kan försänka ner dem i lådan? Jag föreslår också att du klär den med tunn polyeter (0,5cm tjock). brukar gå att köpa på en tapetserarverkstad. Kan gå att få snyggt utan polyeter men då måste allt vara slätt överallt. Alla skarvar kan komma att synas genom vinylen. Jag vet inte hur många sidor på lådan som kommer synas. Syns alla sidor borde du behöva sy med symaskin för att få det snyggt. Du kan se här hur jag gjort med min låda: http://www.bilstereoforum.se/showpos...3&postcount=40

                              Hade gärna hjälpt dig med detta om jag bodde närmare.
                              Last edited by Eazy; March 19, 2018, 22:46.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Boxster 986 Uppgradera allt!

                                Mycket snyggt med sömmarna där!

                                Det är bara mitten av framsidan som är synlig och ovansidan bara igenom bakrutan,
                                och delvis från kupén.
                                Ska köpa polyeter..

                                Skruvarna kan jag ta loss och försänka mera.. Tack för tipset :-)
                                Robert F.S.

                                Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                                "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                                -Och då färdigbyggd och tunad

                                Comment

                                Working...
                                X