Announcement

Collapse
No announcement yet.

Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

    Jahapps.
    Gamla Cittran är borta sen länge och så gott som alla prylar som satt i den oxå.
    Skaffade en lite fräschare C5a där tanken var att jag skulle fortsätta i istället men det är rätt skönt med en ren bruksbil som man inte bygger i i långa perioder och sen måste ha till pendlandet och allt annat.
    Givetvis blev tanken istället då att göra något lite seriösare i hobbybilen, en gammal Ford Taunus GXL från -74. Ni som läst min gamla tråd har säkert sett att jag har fuskat lite i den tidigare men nu blir då tanken att göra nåt mer permanent.



    Tyvärr kom ett rådjur ivägen lite i somras men alla grejor är nu införskaffade till att fixa detta så i samband med att jag gör det kommer jag att bygga i lite lagom cruisingljud.



    Grundtanken blir fortfarande kvar, dvs minimal åverkan på inredningen. Man börjar inte ta upp hål i dörrsidor mm på en 40år gammal inredning om det inte redan är gjort.
    Som hjärna i anläggningen tänkte jag köra Mosconi D2 100.4DSP och streama till den från telefon eller platta. Just nu finns ett par Gladen ZeroPro80 monterade i kickarna och en Gladen SQX10 väntar på att få en låda byggd till sig. Får se om jag behåller detta rakt av eller kompletterar med ett litet D2 monoblock till basen vilket skulle ge mig möjlighet köra nåt 2-vägs där framme istället.
    Inget tävlingsbygge på nåt sätt utan enbart för skojs skull och för att få lite bättre än orginalanläggningen till cruisingar och träffar.
    Jag skyndar långsamt med detta men har sagt att det vore kul om bilen är någorlunda klar innan sommaren är slut.
    Fd tävlande med min Citroën C5.

    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

    sigpic

    Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

  • #2
    Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

    Smygbygge ftw! Förväntar mig brun matta och vinyl med kanttub på baslådan.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

      Originally posted by tvett View Post
      Smygbygge ftw! Förväntar mig brun matta och vinyl med kanttub på baslådan.
      Tanken är att försöka hitta material i rätt färger men det är inte lätt. Har under senaste året beställt provbitar från alla möjliga ställen och har hittills inte hittat rätt nyanser.
      Inne i kupen sitter det en luddig teddymatta orginal och i övrigt nåt som påminner om manchester och nyansen är nån ljusbrun/beigeaktig historia.
      Ska vid tillfälle åka med bilen till Marin och bil-textil i Linköping och se om de kan hjälpa mig lättare när de ser det irl själva.

      Fd tävlande med min Citroën C5.

      Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

      sigpic

      Samarbetspartners:
      Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

        Roligt att du har kommit igång med bygget. Ska bli intressant att följa

        Comment


        • #5
          Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

          Detta skall följas!
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

          Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

          Comment


          • #6
            Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

            Härlig bil!

            Jag undrar hur den skulle göra sig med moderna fälgar.

            Amazonerna gör sig riktigt bra med lite sänkning och fälgar.

            Comment


            • #7
              Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

              Originally posted by jimmy s View Post
              Härlig bil!

              Jag undrar hur den skulle göra sig med moderna fälgar.

              Amazonerna gör sig riktigt bra med lite sänkning och fälgar.
              Den är faktiskt sänkt 5cm runtom. :P Fälgarna är 10år nyare än bilen och 2tum högre än orginal. Så kallat diskret stuk.
              Har sett en del Taunus med modernare fälgar och det faller mig inte i smaken. Håller dock med om att det är snyggt på Amazon tex.
              Taunusen dras sen tyvärr med väldigt knepig geometri i framvagnen som gör den helt hopplöst tråkig att köra med för breda fälgar.
              Fd tävlande med min Citroën C5.

              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

              sigpic

              Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

                Originally posted by Expoze View Post
                Den är faktiskt sänkt 5cm runtom. :P Fälgarna är 10år nyare än bilen och 2tum högre än orginal. Så kallat diskret stuk.
                Har sett en del Taunus med modernare fälgar och det faller mig inte i smaken. Håller dock med om att det är snyggt på Amazon tex.
                Taunusen dras sen tyvärr med väldigt knepig geometri i framvagnen som gör den helt hopplöst tråkig att köra med för breda fälgar.
                Ja den har bra höjd. Så svårt att få en uppfattning om hur det skulle se ut med andra fälgar utan att ha sett det i verkligheten.

                Comment


                • #9
                  Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

                  Kul att se att du är i ljudbyggartagen igen. Taunusen ser välbevarad ut. Det ska bli spännande att följa din tråd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

                    Skall följas, kul bygge : )
                    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                    God bless the Amp Doctor !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

                      Kommer följas med stort intresse!
                      Kolla in mitt bygge i Saaben!
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                      Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

                        Planerna hamnade lite på is...... Här kommer en liten update, dock utan nåt ljudrelaterat.
                        Sommaren började med att jag fick växelspaken i näven när jag var ute och åkte. Allmänt less så parkerade jag bilen hemma och sen fick den stå halva sommaren utan att jag rörde den.
                        Jag var säker på att det var fästmuttern till spaken som hade gett sig, det är rätt vanligt på dessa lådor och tillslut så fixade jag fram en begagnad spak. Vid närmare inspektion så såg jag att den var slut i gängorna på muttern och att gaffeln var sjukt dålig men vid inspektion av min gamla spak så såg jag att den var i toppskick förutom kulan under fästmuttern som tydligen spruckit och trillat loss.


                        Med den "nya" spaken som förebild så kunde jag svarva en ny kula till min gamla spak och det fungerade klockrent.


                        När jag ändå var i svarvartagen så fixades ett par nya navkåpor till fälgarna fram som är något mer stilrena än de svarta plastmuttrarna. Ett nytt rattcentrum fick det oxå bli.






                        Har nu blivit inbokad på omlackering av bilen i slutet på månaden så jag har jagat ifatt lite delar till bilen. Dels ett par sprillans nya original framskärmar till bilen, sjukt svårt att få tag i såna normalt sett. Nya blinkersglas fram och bak blir det oxå, det fräschar upp.




                        Det var allt för nu.....funderar mycket till och från på just ljudbiten men några beslut kommer inte innan bilen är färdiglackad iaf.
                        Fd tävlande med min Citroën C5.

                        Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                        sigpic

                        Samarbetspartners:
                        Ljudbyggaren

                        Comment


                        • #13
                          Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

                          Trevligt!! Sådana gamla rävar skall hållas vid liv.. Det var min favoritbil när jag var liten.
                          Mini Cooper goes Pioneer
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                          Volvo V50
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                          Sponsorer som håller mig flytande:
                          Pioneer, Stinger

                          Comment


                          • #14
                            Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

                            Fasen jag såg ju din Ford när jag knallade bort till citroen i eksjö för två veckor sen, kikade lite o tänkte på pappas gamla consul gt som var min favoritbil i många år.

                            Ot: finns det nån som säljer bilstereoprylar i Eksjötrakten?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Just for fun: Taunus GXL, lite smygbygge.

                              Snyggt svarvat!
                              Octan
                              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                              OctanAudio
                              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                              Fegens Vandrarhem

                              Bilstereoblog
                              Team Ljudbyggaren

                              Comment

                              Working...
                              X