Announcement

Collapse
No announcement yet.

Opel Omega av Mikael Larsson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Opel Omega av Mikael Larsson

    Originally posted by T-Micke View Post
    Jag har sett att det skiljer lite smått i parametrarna på basarna beroende på vilken konfiguration av spolar de har, vet dock inte hur stor skillnad detta gör i praktiken.
    Enligt manualen är det väldigt lite som skiljer,min uträkninger är visserligen på 2x4ohm basen.
    Men där står det bara 2 versioner av basarna,2x2 & 2x4 ohm,inget om nån enkelspole bas..
    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #17
      Re: Opel Omega av Mikael Larsson

      Hmm, i mitt faktablad står det för min bas med en 4ohm spole:

      T/S Parameters
      Fs...................22.346 Hz
      Re...................3.530 Ohms
      Qms.................8.260
      Qes..................0.443
      Qts...................0.420
      Vas..................118.8918 liters
      Mms.................151.3991 grams
      Cms..................321 uM/Newton
      BL....................13.1624 Tesla-M
      SPL(efficiency)...90.03 dB
      Sd....................511 sq cm
      Xmax (field).......25mm p-p

      Om du vill kan jag e-posta pdf:en till dig.

      Comment


      • #18
        Re: Opel Omega av Mikael Larsson

        Var visst lite som skilde ändå,din bas har 1db lägre verkningsgrad,& dubbel så hög VAS än 2x2ohm basen,din bas har 25mm xmax medan dom andra basarna har 32mm.
        En låda på 20L till din basen ger en F-3db på 45hz,& 30L ger F-3d på 40hz.
        Så om du kan,testa med lite större låda än den du har,för att se (höra) om basen blir bättre )
        Min projekttråd om olika bilar.
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
        Äkta bio ljud
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
        Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
        http://mr-nonplus.blogspot.se/

        Comment


        • #19
          Re: Opel Omega av Mikael Larsson

          Hur går det här nudå?

          Vad är status?

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #20
            Re: Opel Omega av Mikael Larsson

            Går långsamt framåt, jag har gjort några uppdateringar.
            Har bara inte varit inne här och uppdaterat, men skall göra det när jag får lite mer tid

            Kul att det är någon som är intresserad av vad som händer

            Mvh Micke

            Comment


            • #21
              Re: Opel Omega av Mikael Larsson

              Det var ett tag sedan jag uppdaterade här, har hänt lite sedan dess.

              BRL sålde ju Kenwood BT92SD billigt ett tag, så då passade jag på att köpa ny huvudenhet.
              Tänkte att det kunde vara praktiskt med handsfree till mobilen......
              Dessutom är det trevligt att kunna köra Spotify i bilen
              Tyvärr är ju inte ljudkvaliteten lika hög som CD, men tillräcklig när man är ute och åker.

              Jag bytte slutsteg till basarna för en tid sedan, provade ett Signat RAM3 Mk2 som jag köpt begagnat.


              Efter att ha spenderat ett tag i bilen provandes olika inställningar kunde jag konstatera att detta slutsteg höjde ljudkvaliteten ordentligt
              Nu spelar basen riktigt samspelt med framsystemet, och har en rapphet som jag saknat lite förut.
              Efter ett par månader med Signatsteget fick jag tyvärr problem med störningar i basarna, ett sprakande ljud när man startade stereon samt ett generatorvinande i basarna när motorn är igång
              Detta gjorde att jag blev tvungen att byta steg igen…..iallfall tills Signatsteget är fixat igen….
              Nu blev det ett JBL GTS300 steg som plockades fram ur gömmorna

              Detta steg funkar riktigt skapligt som bassteg, men det når inte upp till Signatstegets klass….kan delvis bero på att det har hälften av effekten

              Nu ser setupen ut såhär:
              Huvudenhet: Kenwood KDC-BT92SD
              Högtalare fram: DLS RS6A
              Högtalare bak: Infinity 5012i ej inkopplade för tillfället.
              Högtalare sub: 2st Autostudio CD-100 PRO
              Slutsteg fram: Nakamichi PA304 bryggkopplat till framsystemet.
              Slutsteg sub: JBL GTS300
              Kablar: Gott och blandat

              Comment


              • #22
                Re: Opel Omega av Mikael Larsson

                Som jag skrev i förra inlägget så fick jag ju störningar i mitt Signat-steg.
                När jag kollade närmare på det så såg jag att båda RCA-kontakterna gått sönder, så de måste bytas.
                Jag hoppas att det är detta som är orsaken till störningarna och att de försvinner när jag fått dit nya kontakter.
                Vill ju kunna använda Signat-steget snart igen.....

                Mvh Micke

                Comment


                • #23
                  Re: Opel Omega av Mikael Larsson

                  hoppas det löser sig.. kenwood gör prisvärda maskiner.. dock valde jag alpine cde178bt ist.. jag tycker spotify e bra kvalite om man kör high quality på allt o offline =) men som sagt inget slår väl köpta cd skivor men för mig får det duga... billigare än att köpa alla skivor ja har på spotify(har nästan 500 låtar på min lista )

                  Comment


                  • #24
                    Re: Opel Omega av Mikael Larsson

                    Tjenare Micke, ser att du får ihop lite ljud till sist. Kul med lite udda beg prylar. Har själv ett ADS 3504 som tyvärr inte är helt friskt men det var bra när det begav sig. Hoppas du är nöjd med Kenwooden, du fick ju en liten demo sist vi sågs. Bokar gärna in en lyssning vid tillfälle.

                    Mvh Dan (silver Peugeot 206)
                    Kenwood i en 206:a på snäv budget.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Opel Omega av Mikael Larsson

                      Originally posted by ville91 View Post
                      hoppas det löser sig.. kenwood gör prisvärda maskiner.. dock valde jag alpine cde178bt ist.. jag tycker spotify e bra kvalite om man kör high quality på allt o offline =) men som sagt inget slår väl köpta cd skivor men för mig får det duga... billigare än att köpa alla skivor ja har på spotify(har nästan 500 låtar på min lista )
                      Jag hoppas också att det löser sig med steget, behöver det
                      Jodå, Spotify funkar fint för "vardagslyssning", men som du säger så är det trevligare med CD vid aktiv lyssning.


                      Originally posted by crescendo View Post
                      Tjenare Micke, ser att du får ihop lite ljud till sist. Kul med lite udda beg prylar. Har själv ett ADS 3504 som tyvärr inte är helt friskt men det var bra när det begav sig. Hoppas du är nöjd med Kenwooden, du fick ju en liten demo sist vi sågs. Bokar gärna in en lyssning vid tillfälle.

                      Mvh Dan (silver Peugeot 206)
                      Jodå, det spelar ju iallafall
                      Kenwooden är en rätt trevlig spelare, mycket prisvärd.
                      Självklart fixar vi en provlyssning vid lämpligt tillfälle, så kan jag kanske passa på att få lite tips om inställningar
                      Förresten, blev tvungen att handla en CD med Gabrielle efter lyssningen i din bil


                      Mvh Micke

                      Comment


                      • #26
                        Re: Opel Omega av Mikael Larsson

                        Jag tycker att ni som klagar på Spotifys kvalité ska ta er en provlyssning i JensClaudius Nissan 200SX.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Opel Omega av Mikael Larsson

                          ^ indeeeeeeeeeed

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #28
                            Re: Opel Omega av Mikael Larsson

                            Jag tycker inte att jag klagat på Spotify, har bara konstaterat att i Min bil låter CD bättre
                            Detta kan bero på något annat än spotify, t.ex. min Kenwood eller min telefon.

                            Men jag skulle mer än gärna lyssna i JensClaudius Nissan 200SX

                            Mvh Micke

                            Comment


                            • #29
                              Re: Opel Omega av Mikael Larsson

                              Originally posted by T-Micke View Post
                              har bara konstaterat att i Min bil låter CD bättre

                              Men jag skulle mer än gärna lyssna i JensClaudius Nissan 200SX

                              Mvh Micke
                              Klart CD låter bra!

                              Ta dig till ett event bara, "har för mig" att han t.ex kommer till Kungsängen den 17:e maj.

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment


                              • #30
                                Re: Opel Omega av Mikael Larsson

                                Jodå, har allt tänkt att jag skall komma iväg och besöka något event i sommar.
                                Det finns ju flera bilar man vill lyssna på, dels för att man vill höra hur tävlings bilarna låter samt att man får inspiration och ideer till eget bygge
                                Bara det inte kör ihop sig med något annat....

                                Mvh Micke

                                Comment

                                Working...
                                X