Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips för att burpa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips för att burpa

    Tänkte kolla hur man får ut mesta möjliga db när man burpar.

    Ska man värma upp basen och steget innan?
    I så fall, hur mycket?

    Möjligt att få olika resultat dag till dag med exakt samma inställningar och allt?
    Hopp, ska man göra nu då?

  • #2
    Re: Tips för att burpa

    Sänka temperaturen i cupen hjälper lite, men värma upp spelar ingen roll!
    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

    Comment


    • #3
      Re: Tips för att burpa

      Originally posted by Softis View Post
      Tänkte kolla hur man får ut mesta möjliga db när man burpar.

      Ska man värma upp basen och steget innan?
      I så fall, hur mycket?

      Möjligt att få olika resultat dag till dag med exakt samma inställningar och allt?

      Som AndrAAx sa så är det kupe värmen som är mest avgörande det får man testa fram vilken temperatur som spelar högst på just den hz du spelar .
      Temparaturen har på vissa steg betydelse har jag märkt men övet lag har jag märkt att ett något varmt D-steg spelat högre en ett helt kallt steg
      Temperaturen på basen har mer betydelse man skall stäva efter att ha så kall bas som möjligt men dock inte is kall ...
      ja det är möjligt att få olika resultat dag till dag men har man koll på värmen i bilen och vad steget /stegn lämnar i effekt så skall det inte bli nån jätte diff kan då skilja nån 0. upp eller ner ..

      En som har den obotliga skadan BASSKADAN




      En som har den obotliga skadan BASSKADAN

      Comment


      • #4
        Re: Tips för att burpa

        Välladdade batterier

        Comment


        • #5
          Re: Tips för att burpa

          har för mej att e det 2-3graders skillnand mellan burp 1 o 2 ska ska man flytta frekvensen 1Hz men åt vilket hål kommer jag inte ihåg just nu..
          http://kove.se

          http://street-beat.se

          Comment


          • #6
            Re: Tips för att burpa

            Stora problemet är att värma upp stegen men inte värma upp basen! :P Därför brukar det kvitta!
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

            Comment


            • #7
              Re: Tips för att burpa

              Dessutom så kan det vara lämpligt att rulla upp volymen istället för att burpa på full volym, detta om man har problem med att stegen går i protect.

              Comment


              • #8
                Re: Tips för att burpa

                Lite värme i stegen är bara bra då stegen ofta lämnar mer effekt i arbetstemperatur. Varma talspolar är trevligt för välljud eftersom det ger högre dämpfaktor hos stegen när resistansen i spolen ökar med ökad temperatur, men dessvärre mindre effekt för burp.

                - Lagom arbetstemp i stegen. Inte helt kalla.
                - Sval temperatur i kupén.
                - Sval temperatur i spole hos element.
                - Fulladdade batterier.

                Mvh Mattias Hedin
                DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

                Comment


                • #9
                  Re: Tips för att burpa

                  Temperaturen i kupén beror helt på bilen..

                  Med hjälp av temperaturen kan du flytta peakfrekvensen i bilen. När man letar peak i bilen så kan det vara så att den ligger på t.ex 64,4Hz, på dB Jams finns bara spår med hela hz. I detta fallet får man då välja antingen 64 eller 65Hz, vilket får till följd att bilen inte spelar 100% så högt som den kan göra. För att komma runt detta problem så kan man justera temperaturen så att peakfrekvensen hamnar antingen på 64 eller 65Hz och på så sätt få bilen att prestera 100%.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips för att burpa

                    Originally posted by Extra Kim View Post
                    Dessutom så kan det vara lämpligt att rulla upp volymen istället för att burpa på full volym, detta om man har problem med att stegen går i protect.
                    Hur menar du då?
                    Som i mitt fall går volymen till 39, ska jag tex börja på kanske volym 25, trycka på play och sen börja öka?
                    Har inga problem med att steget går i protect alls.
                    Kan jag tjäna något på att ha på paus, höja till maxvolym och sen play?


                    Sen det där med olika resultat dag till dag.
                    Nu var det så att det diffade 2.x db vilket inte är lite.
                    Dock på en dbm2, men iaf.

                    Sen kanske jag skulle nämna att jag inte har en supervärsting bil utan en helt vanlig bil som jag försöker spela högt i.
                    Hopp, ska man göra nu då?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips för att burpa

                      Originally posted by Softis View Post
                      Hur menar du då?
                      Som i mitt fall går volymen till 39, ska jag tex börja på kanske volym 25, trycka på play och sen börja öka?
                      Har inga problem med att steget går i protect alls.
                      Kan jag tjäna något på att ha på paus, höja till maxvolym och sen play?


                      Sen det där med olika resultat dag till dag.
                      Nu var det så att det diffade 2.x db vilket inte är lite.
                      Dock på en dbm2, men iaf.

                      Sen kanske jag skulle nämna att jag inte har en supervärsting bil utan en helt vanlig bil som jag försöker spela högt i.
                      Vissa steg gillar inte att börja på full mutter så dom protectar, så dessa måste man böra några pinnhål lägre på volymen och öka upp till dit man ska

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips för att burpa

                        Mitt steg funkar det att köra så mycket det går redan från början.
                        Tänkte att man tjänar lite volt på att inte dra ut på burpen i kanske 10 sekunder medans man höjer.
                        Hopp, ska man göra nu då?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips för att burpa

                          Om du inte har problem med att steget går i protect så spelar det ingen roll.

                          Om det diffar 2dB så skulle jag kasta mätaren åt h-vete

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips för att burpa

                            Originally posted by Extra Kim View Post
                            Om du inte har problem med att steget går i protect så spelar det ingen roll.

                            Om det diffar 2dB så skulle jag kasta mätaren åt h-vete
                            Kosta ju "bara" 1000 spänn

                            Den SKA stämma +-1 db emot TL.
                            Jag har alltid burpat samma resultat förut dag till dag.
                            Tror faktiskt jag inte spelade lika högt som dagen innan "/

                            Sen en liten fråga till:

                            Om jag drar upp sublevel till 29/33 så tjänar jag inget på att dra upp den mer, blir inte högre för det.
                            Kan jag istället vrida upp gain för att spela högre?
                            Gainar inte mer än kanske 30-50% kommer inte ihåg exakt.
                            Hopp, ska man göra nu då?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips för att burpa

                              Om du kollar på Tex Kims express. Han använder kanske 10% av effekten som finns att tillgå, Det e ju inte bara effekt och bas som krävs för att spela högt. Hur e sakerna runt omkring på din bil? Jag har fått liknande sänkningar då har det varit rutorna som gett upp, dörrsidor som har släppt, takluckor som kastat in handduken å nu sist steget....

                              Jag ställer in mina steg på väldigt nära max och höjjer å sedan backar gainen lite å testar osv osv. Men lyssna inte för mkt på mig för det slutar oftast med brända spolar för min del....

                              Comment

                              Working...
                              X