Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olik högtalarkabel beroende på genre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olik högtalarkabel beroende på genre

    Hejsan.

    Mikael heter jag. Bor i Norrahammar och älskar musik och ljudbygge i både bil och bostad. Har stort intresse i det båda.

    Men jag vill gå rak på sak faktiskt. Jag har en kompis som äntligen köpt lite nytt ljud till sin bostad. Han var trött på det gamla PA-ststemet som var mitt på den tiden jag bodde hemma och kunde dunka högt dygnet runt (gamla goda tider)

    Han köpte nytt från hifi klubben. Ett par golvhögtalare för 10k då han ville få finare ljud m.m. En NAD förstärkare och nåt tillbehör till.

    Men det jag reagerade på var kablarna från förstärkaren till högtalarna.

    Min vän sa att han på hifi klibben sa att man ska ha olika högtalar kablar beroende på vad för typ av musik man lyssnar på.

    Min vän i fråga är hårdrockare och lyssnar bara på sådan typ av musik. Då fick han en speciell högtalarkabel som passade hårdrock.

    När han berättade detta för mig nu ikväll så startades en diskussion mellan oss.

    Jag kan ha fel men jag trodde att högtalarkablar är koppar eller guld om man har pengarna. Men att det finns för olika musik genre? Stämmer detta? Eller ett försäljningsknep från hifiklubben?

    Om inte ska jag åka dit direkt på måndag för o få kablar anpassade för elektronisk dunk musik.

  • #2
    Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

    Vad för kabeln ska man ha för P1? Det är trams, gå till en annan butik om de ska hålla på med sånt.
    Om elektroniken de säljer påverkas i tonkurvan beroende på kabelmärke så är det något fel på den.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

      Håller med Tvett - trams. Visst, högtalarkablar kan ha viss inverkan på tonalitet, men knappast så det skulle ha någon positiv effekt för en viss genre, rent nonsens.
      ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



      Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
      Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
      Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
      Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

      Team Ljudbyggaren
      1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
      3:e Plats Master OEM - SM 2018
      8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

      Comment


      • #4
        Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

        Måste hålla med föregående talare. Satt med på en kabeltest kväll med allt från lampsladd till nån sorts kolfiberhistoria för många många tusen.

        Blev nån sorts gissningslek vilken som var vilken. Då tror JAG det är bättre att ta de extra pengarna och lägga på absorbenter/högtalarna/förstärkaren istället.

        Comment


        • #5
          Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

          Så det finns klåpare på hifi-klubben alltså?! Trodde de var seriösa...

          Comment


          • #6
            Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

            Ha ha ha fattar ni inte att tråd skaparen driver med er.

            Hade det varit första April så hade ni inte gått på det...

            Comment


            • #7
              Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

              Originally posted by BI(L)LJUD View Post
              Ha ha ha fattar ni inte att tråd skaparen driver med er.

              Hade det varit första April så hade ni inte gått på det...
              Om det är ett troll så lägger jag lite energi på att se till att eventuella läsare inte ska gå härifrån med dumheter
              Har stött på dessa människor i verkligheten och tillämpar Hanlons rakkniv.
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • #8
                Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

                Ursäkta för sent svar. Nej jag driver inte. Vi är från jkpg. Han satt som sagt på ett taskigt pa system innan så visst är det fint ljud nu han har hemma. Men det ang kablarna sa jag att det är försäljningsknep. Men han tror nog inte riktigt på mig utan mer på försäljare . Eller så kanske han inte vill inse att jag har rätt o han har gått på det.

                Han gick såklart över till Tidal också då spotifys kvalite är sämre. Kan säkert stämma till viss del beroende på låtar.

                Tidal har inte alla låtar i deras grymma hifi kvalité eller vad de nu utlovar.

                Jag testade gratis i en månad men hörde ingen direkt skillnad i bilen och det är där jag lyssnar som mest och högst.

                Sen 290 kr/mån för o få tillgång till hi-fi kvalitén jämfört med spotifys 99 kr gjorde valet självklart. Sen min fina musiklista man sparat på sig massa låtar genom tiden.

                Vi jämförde samma låt hemma hos han på spotify från min telefon och tidal från hans telefon. Jag hörde ingen som helst skillnad. Hade dock tagit ett par kalla


                Edit igen

                Sen måste det väl finnas en gräns hur hög ljudkvalité man kan få genom o streama musiken via BT eller Wifi från sin telefon, även om man har låtarna nedladdade på telefonens lagring? Eftersom det går genom luften och inte kabel ifrån musikkällan?

                Läste lite om det för typ ett år sen ang köra BT från telefon till stereon i bilen vs kabel från telefonens hörlursutgång. Någon som vet mer om det? Testat?
                Last edited by Cinort; May 17, 2019, 19:13.

                Comment


                • #9
                  Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

                  Ska man kabla musik är det via bottenkontakten, hörlursutgången är totalt värdelös.
                  Här ligger begränsningar för att inte pajja hörseln om man stoppar pluggar i öronen.
                  BT via rätt produkt är hur bra som helst!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Ska man kabla musik är det via bottenkontakten, hörlursutgången är totalt värdelös.
                    Här ligger begränsningar för att inte pajja hörseln om man stoppar pluggar i öronen.
                    BT via rätt produkt är hur bra som helst!
                    Ja det kan jag tänka mig. Aldrig kört med kabel eller ens testat från telefonen på min nuvarande enhet. Tycker BT är för smidigt även om man tappar lite kvalité har jag alltid tänkt. Men bara o köra vidare BT i bilen då Har en Alpine CDE 178BT. Beryktas att vara en duktig BT enhet. Tycker det låter fantastiskt.

                    Om man jämför med en jag hade innan när jag började med billjudet i större skala för 2-3 år sen så lät det rent skit via BT till den stereon. Måste vart något fel på enheten. Fick köra kabel då innan jag skaffade min nuvarande. Då det lät mycket bättre.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

                      I Alpine CDE-178BT fallet så är det lite mer än bara BT delen som är bra
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

                        Originally posted by Nonne View Post
                        I Alpine CDE-178BT fallet så är det lite mer än bara BT delen som är bra
                        Ja dess 9-bands equilizer är verkligen välbehövlig till scandinavia diskanterna. -3 på 16k annars lite för skarpa i mina öron. Då är de endå off axis 🧐

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

                          Originally posted by Cinort View Post
                          Ja dess 9-bands equilizer är verkligen välbehövlig till scandinavia diskanterna. -3 på 16k annars lite för skarpa i mina öron. Då är de endå off axis ��
                          En sänkning på så hög frekvens måste bero på något fel, antingen en öronskada, okompatibel förstärkare eller ett mjukvarufel.
                          Normalt sätt brukar diskanterna rulla av vid 14-16Khz

                          Var ute för en liknande grej, då var det en peak på 20Khz.
                          Vi sänkte -12db men det hjälpte inte.
                          Ny mjukvara i DSPn och felet var avhjälpt
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

                            Originally posted by Nonne View Post
                            En sänkning på så hög frekvens måste bero på något fel, antingen en öronskada, okompatibel förstärkare eller ett mjukvarufel.
                            Normalt sätt brukar diskanterna rulla av vid 14-16Khz

                            Var ute för en liknande grej, då var det en peak på 20Khz.
                            Vi sänkte -12db men det hjälpte inte.
                            Ny mjukvara i DSPn och felet var avhjälpt
                            Inte omöjligt det är mina öron. Alltid vart känslig mot diskanter och tyckt de lätt är för starka. Även i min väns nya högtalare, men inget han tyckte direkt.

                            Då hade jag ändå -6 förut så blev bättre när jag skaffade nya högtalare med lite högre känslighet så de kom upp mer i samma nivå som diskanterna. Tidigare 5.25 med 86db nu 6.5 tum på 93db.

                            Men är det verkligen db höjning/sänkning man gör på stereon när man ändrar leveln på equalizern? Alla band går mellan -7 till +7 .
                            Två utav dom är på snabb menyn som bass och treble som standard. Treble är under 8k bandet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Olik högtalarkabel beroende på genre

                              Originally posted by Cinort View Post
                              Ja dess 9-bands equilizer är verkligen välbehövlig till scandinavia diskanterna. -3 på 16k annars lite för skarpa i mina öron. Då är de endå off axis 🧐
                              Jag undrar om du har slutsteg, och isf vilket?

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment

                              Working...
                              X