Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge i AMG GT Vision replika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljudbygge i AMG GT Vision replika

    Denna tråd kommer handla om ett utav delprojekten i mitt bygge av en AMG GT Vision replika, nämligen bygget av dess ljudsystem.
    För detaljer kring själva bilbygget se följande länk: AMG GT Vision.

    Lite kort om ljudsystemet utan att gå in för djupt på exakta specar så kommer den bestå utav följande:
    • Mediaenhet baserad på Raspberry Pi och Hifiberry DAC+ Pro (interface genom 10" display och Kodi Car Carbon Skin)
    • DSP från Audison (Bit One)
    • Fyra separata slutsteg, varav ett monosteg (GAS Pro 1000.1), ett 2-kanals (Kicker KX 200.2) och två 4-kanals (Kicker CX 300.4 samt JBL GTR-104)
      (uppdatering: har bytt ut de båda Kickerstegen till ytterligare en JBL GTR-104'a)
    • B2 Audio CC8 subbas i, troligen, sluten 20L låda
    • 1 par 7" midbasar i portad låda i vardera dörr (ändrat till: Audison AV6.5)
    • 1 par 4" mellanregister i vardera dörr (ändrat till: Audison AV3.0)
    • 1 par banddiskanter (Dayton Audio PT2C-8) - (uppdatering: ändrat till Audison AV 1.1)


    Tanken jag har med de separata slustegen är att i detalj kunna styra allt från DSP'n. Samt så vill jag ha flexibilitet till ändringar framöver.

    Kupén i bilen är ganska liten i förhållande och det finns ganska mycket pulver i detta system så min förhoppning är att det ska bli en upplevelse att lyssna på sköna beats i bilen
    Det som bla skiljer detta bygge från "vanliga" bilar är att det inte finns någon flexande plåtkaross. Karossen är rakt igenom gjord i Epoxi sandwich, ca 6 mm tjock, så den är brutalt mycket styvare mot flex än en vanlig bilkaross.

    Mer info kommer inom kort..... Dock får ni ha överseende med att det kan ta en del tid mellan uppdateringarna

    Har även ett litet mindre ljudbygge på G ("den ultimata" sound / mediabaren, typ) som kopplar lite till billjudbygget då det har nästan samma huvudenhet, samt delar ett utav elementen. Dock har soundbaren ett inyggd förstärkarsteg och DSP från B&O/Hifiberry: https://www.minhembio.com/forum/inde...owtopic=337686
    Thom Hall

  • #2
    Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

    satan vilket ballt projekt
    Tummen upp!
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

    Comment


    • #3
      Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

      Tackar .... Har nu precis hämtat ut 1'a komponenten till ljudbygget.. Visade sig vara JBL GTR-104 steget som kommit... Ser mkt gediget ut.. Dock vet jag inte hur jag den lilla fjärrstyrningen och bluetooth kommer till användning i detta bygge....


      Nedan kan föregående lösning med Focals element ses med en 10 tummare bak och 6.5" 2-vägs kitsystem fram (kan skymta i dörren):





      Här nedan syns 10" skärmen och ett 1'a utkast på huvudmeny.. Grovt utkast ... (baseras på Kodi med Carbon skin)

      Last edited by ThomHall; February 5, 2019, 20:35.
      Thom Hall

      Comment


      • #4
        Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

        Coooooolt bygge!
        Är det en sådan Merca som Bruce Wayne/Batman har när rollen spelas av Ben Afflect? Kan det vara Justice League kanske som den filmen heter.
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #5
          Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

          Ja precis... Kommer dock inte bli identisk utan en del kommer såklart skilja, ffa inredningen som jag inte har CAD på.. Men kanske mest uppenbart fälgarna, samt färgval etc...
          Last edited by ThomHall; February 7, 2019, 09:41.
          Thom Hall

          Comment


          • #6
            Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

            Har fått lite delar till bygget. Här nedan visas en axplock.... Subbasen är sjukt fet, i mina mått mätt .. 7" basarna ser helt klart ok ut med



            Min nuvarande tanke är att bygga sluten låda till 8"-aren och portad till vardera 7"-are... Eller skall jag gå på portat på subbasen? Vill ju ha snärtig o snabb bas så jag gissar sluten är vägen att gå.. Men samtidigt vill jag ha djup... Har 650W RMS att driva basen med.

            Ngn som har tips?
            Last edited by ThomHall; February 11, 2019, 19:37.
            Thom Hall

            Comment


            • #7
              Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

              Originally posted by ThomHall View Post
              Har fått lite delar till bygget. Här nedan visas en axplock.... Subbasen är sjukt fet, i mina mått mätt .. 7" basarna ser helt klart ok ut med



              Min nuvarande tanke är att bygga sluten låda till 8"-aren och portad till vardera 7"-are... Eller skall jag gå på portat på subbasen? Vill ju ha snärtig o snabb bas så jag gissar sluten är vägen att gå.. Men samtidigt vill jag ha djup... Har 650W RMS att driva basen med.

              Ngn som har tips?
              Bygg två lådor och testa?😊
              Men portade lådor brukar vara mer lättdrivna än sluten låda

              Comment


              • #8
                Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                Sitter och leker lite med winISD... Provar med en portad först för B2'an... Har en låda skapad i programmet på 30L och tunad till 32Hz. Subsonic filter vid 28 Hz. "Enda" problemet verkar vara trade-offen mellan portaren/längden och max lufthastighet. Vill ju undvika flåsljud allt för tidigt. Verkar behöva en diameter på ca 14 cm vilket ger en längd på 140 cm... Svårt att få plats med
                Thom Hall

                Comment


                • #9
                  Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                  Originally posted by ThomHall View Post
                  Sitter och leker lite med winISD... Provar med en portad först för B2'an... Har en låda skapad i programmet på 30L och tunad till 32Hz. Subsonic filter vid 28 Hz. "Enda" problemet verkar vara trade-offen mellan portaren/längden och max lufthastighet. Vill ju undvika flåsljud allt för tidigt. Verkar behöva en diameter på ca 14 cm vilket ger en längd på 140 cm... Svårt att få plats med
                  Skulle föreslå 30 liter 75cm2 och 36 cm lång

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                    ok tack.. Skall kolla på den lösningen
                    Thom Hall

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                      Har kikat lite mer. Med 30L, 75cm2 och 36cm längd får jag den röda kurvan nedan (den blåa visar en 20L sluten):
                      Thom Hall

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                        Kan inte få bort peaken innan droppet med 30L (röda).. Hur påverkar den?

                        Rent hypotestiskt hur skulle det bli med den gröna lådan nedan? Den är bara på 10 liter och har 77 cm2 vents som är 172cm långa. Dvs de skulle behöva dras utanför lådan på ngt sätt... Skum lösning, men hur skulle det bli? Responskurvan ser ju bra ut.
                        Thom Hall

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                          Med den lilla kupén du ska ha den i samt med relativt mycket effekt bakom sig skulle jag köra en sluten låda för jag tror inte du vill ha något basmonster direkt bakom huvudet som dånar.
                          Sen tycker jag slutna låter mycket bättre med om dom får rätt effekt vill säga.. så jag säger KÖR på slutet..
                          BilstereoPiraten
                          CDT Fantast

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                            Jag håller med henkz, jag hade också kört en sluten låda.
                            Du kommer att få en mycket torrare känsla och särskilt när basen är nära dig så kommer du säkert att lyssna på oönskad egenresonans från högtalaren, och inte minst .... inget portljud.

                            Jag hade kört en subsonic "HP" på 25-30hz, sen hade jag tryckt på runt 45hz i EQn med brant Q-värde.
                            Jag hade även lagt en brant delning på lågpass bara för att du inte ska påverka övre subregister eftersom du kommer att knuffa på i EQn.

                            Så här tror jag du kommer att få bra respons nedåt i frekvens.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ljudbygge i AMG GT Vision replika

                              Tack för all värdefull info
                              Den röda nedan visar nu den som sluten med SS=25Hz, samt så har jag slängd in ett LP=250Hz. Den gröna kurvan visar mina 7" Dayton RS180p midbasar, här i portat utförande (kanske ska köra dem i sluten med så kommer de igång vid 100Hz och uppåt.). Blir ju "bättre/högre" respons för slutna CC8'an efter justering i EQ'n som nämnts ovan av Nonne.


                              I figuren nedan har jag lagt till mina 7" Dayton i sluten låda med SS=40Hz (lilaaktig kurva):
                              Last edited by ThomHall; February 14, 2019, 13:43.
                              Thom Hall

                              Comment

                              Working...
                              X