Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tävla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tävla

    Tänker från och till om man kanske skulle ställa upp i någon framtida tävling. Jag undrar vad man bör tänka på när det kommer till själva installationen och om det behövs någon form av dokumentation (t.ex. bilder). Behöver alla kablar märkas upp, och måste varje kabel har extra skydd i form av kabelstrumpa/robotslang och får man lägga två eller fler kablar i samma strumpa/robotslang? Lite såna frågor har jag.

    Vet inte vilken klass jag skulle tävla i. Jag har ju inta alla högtalare som OEM. Mina diskanter fram sitter i poddar och så har jag tillfört två diskanter i bakdörrarna som inte finns original, så jag antar att jag inte kan tävla i OEM-klassen (om jag fattat klasserna rätt).

    Nån som har lust att delge lite information? Vilka fallgropar som finns o.s.v...

    Edit:
    Kom även på en annan fråga. Bedöms utseendet på installationen också? Jag anser min vara rätt ful.

  • #2
    Re: Tävla

    Att komma ut på banan och tävla är ett ganska stort ämne.
    Ska man bara svara rakt av på vad du vill ha svar på så tar det lite tid, det kommer att komma en hel del motfrågor.

    Jag skulle nog vilja sen en helt egen avdelning i ämnet.

    Vi är tyvärr inte så många domare här på forumet längre.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Tävla

      Jag kan svara men du får ge dig till tåls, har en hel del att stå i just nu.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Tävla

        Originally posted by Nonne View Post
        Jag kan svara men du får ge dig till tåls, har en hel del att stå i just nu.
        Det är lugnt. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag skall tävla. Det beror lite på hur mycket mer jobb jag måste lägga ner på det.

        Det kanske finns en regelbok att tillgå?

        Comment


        • #5
          Re: Tävla

          Originally posted by Eazy View Post
          Det är lugnt. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag skall tävla. Det beror lite på hur mycket mer jobb jag måste lägga ner på det.

          Det kanske finns en regelbok att tillgå?
          Här är länk till matnyttig läsning med allt man behöver veta för att bygga en tävlingsbil.

          https://www.emmasweden.se/downloads/
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Tävla

            E – Category (Entry)
            • Up to 3000 €
            • Unlimited

            Installation:
            Endast grundläggande installationskrav – Ingen dokumentation/presentation krävs.

            Restriktioner:
            • Begränsad till nybörjare – deltagaren har aldrig deltagit i någon EMMA eller annan sanktionerad ljudkvalitetstävling
            • Inga sponsrade bilar (fakturor för alla komponenter måste vara tillgängliga för inköpsbevis på begäran)
            • Inga domare eller yrkesverksamma i branschen
            • Inga modifierade eller självbyggda aktiva komponenter
            • Inga begränsningar av ändringar i installationen

            Tävlande kan tävla högst två tävlingsår i E-kategorin. Mästaren av den nationella (och/eller internationella) finalen kommer att flyttas till en högre kategori.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: Tävla

              Originally posted by Nonne View Post
              Här är länk till matnyttig läsning med allt man behöver veta för att bygga en tävlingsbil.

              https://www.emmasweden.se/downloads/
              Där fanns det ju lite läsning

              Originally posted by octan View Post
              E – Category (Entry)
              • Up to 3000 €
              • Unlimited

              Installation:
              Endast grundläggande installationskrav – Ingen dokumentation/presentation krävs.

              Restriktioner:
              • Begränsad till nybörjare – deltagaren har aldrig deltagit i någon EMMA eller annan sanktionerad ljudkvalitetstävling
              • Inga sponsrade bilar (fakturor för alla komponenter måste vara tillgängliga för inköpsbevis på begäran)
              • Inga domare eller yrkesverksamma i branschen
              • Inga modifierade eller självbyggda aktiva komponenter
              • Inga begränsningar av ändringar i installationen

              Tävlande kan tävla högst två tävlingsår i E-kategorin. Mästaren av den nationella (och/eller internationella) finalen kommer att flyttas till en högre kategori.
              Vad menas med "Inga modifierade eller självbyggda aktiva komponenter" och "Inga begränsningar av ändringar i installationen"?

              Comment


              • #8
                Re: Tävla

                Originally posted by Eazy View Post
                Där fanns det ju lite läsning



                Vad menas med "Inga modifierade eller självbyggda aktiva komponenter" och "Inga begränsningar av ändringar i installationen"?
                Du får endast använda fabriksbyggda komponenter som vem som helst kan köpa. Dvs, inga egentillverkade D/A omvandlare mm.

                Sedan får du bygga om bilen hur du vill så länge den klarar av en bilbesiktning.


                Med vänlig hälsning
                Peter
                Peter J

                Projekt Saab 95 Aggressor
                https://www.facebook.com/saabaudio/
                Instagram saabaudio

                Ancient history....
                http://www.garaget.org/?car=106118

                Comment


                • #9
                  Re: Tävla

                  Ok, då låter det som att jag kan ställa upp som bilen är nu då antar jag. Kommer säkerligen sist, men skulle vara kul att ställa upp Får bli någon tävling i Sverige i så fall.

                  Hade hoppats på att det skulle vara lite hårdare krav gällande installeringen så jag fick lägga manken till Tror jag ska fixa till allt ändå...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tävla

                    Originally posted by Eazy View Post
                    Hade hoppats på att det skulle vara lite hårdare krav gällande installeringen så jag fick lägga manken till Tror jag ska fixa till allt ändå...
                    De är ju bara och gå all in och tampas i en expertklass, tuffare än så lär det inte bli
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tävla

                      Originally posted by Eazy View Post
                      Ok, då låter det som att jag kan ställa upp som bilen är nu då antar jag. Kommer säkerligen sist, men skulle vara kul att ställa upp Får bli någon tävling i Sverige i så fall.

                      Hade hoppats på att det skulle vara lite hårdare krav gällande installeringen så jag fick lägga manken till Tror jag ska fixa till allt ändå...
                      S – Category (skilled)

                      • OEM
                      • Up to 4000 €
                      • Unlimited

                      Installation:
                      Genomsnittliga installationskrav – Ingen presentation krävs.

                      Dokumentation över dolda komponenter.

                      Restriktioner:
                      • Inga sponsrade bilar (fakturor för alla komponenter måste vara tillgängliga för inköpsbevis på begäran)
                      • Inga domare och yrkesverksamma i branschen
                      • Inga modifierade eller självbyggda aktiva komponenter
                      • Inga begränsningar av ändringar av installationen utom i OEM-klass

                      OEM restriktioner:
                      • I passagerarutrymmen får endast OEM-högtalarpositioner och/eller tillgängliga galler användas (för en eller flera högtalare)
                      • Om en högre nivå av OEM där deltagarens bil har andra/extra högtalarplatser och/eller galler kan dessa också användas
                      • Inga speciella bilmodeller från “tuning companies”; Specialutgåvor från första tillverkaren är acceptabelt
                      • Huvudenheten kan ändras, eller en extra huvudenhet kan installeras
                      • Ytterligare volymkontroll / display kan installeras
                      • Eventuell förändring som inte är relaterad till bilens ljudsystem är ok

                      Mästaren av den nationella (och/eller internationella) finalen kommer att flyttas till en högre kategori.

                      M – Category (Master)
                      • OEM
                      • Up to 5000 €
                      • Limited
                      • Unlimited

                      Installation:
                      Moderata installationskrav – En dokumentation/presentation krävs.

                      Restriktioner:
                      • I Limited får inga domare/EMMA-representanter tävla. Mästaren av den nationella (och/eller internationella) finalen i denna klass kommer att flyttas ur Limited-klassen.
                      • Inga restriktioner för installation utom i OEM-klass
                      • Inga modifierade eller självbyggda aktiva komponenter i prisbegränsad klass

                      OEM restriktioner:
                      • I kabinområdet kan endast OEM-högtalarpositioner användas (för en eller flera högtalare)
                      • Om en högre nivå av OEM där deltagarens bil har andra/extra högtalarplatser och/eller galler kan dessa också användas
                      • Inga speciella bilmodeller från “tuning companies”; Specialutgåvor från första tillverkaren är acceptabelt
                      • Huvudenheten kan ändras, eller en extra huvudenhet kan installeras.
                      • Ytterligare volymkontroll / display kan installeras.
                      • Högtalargaller kan modifieras eller ändras, behåll storleken (inte större eller mindre) och formar (inte utskjutande eller nedtryckt) av OEM-galler. Referens för utvärdering av grillmodifieringen/utbytet måste vara OEM-högtalargrillen (eller om den är tillgänglig men inte standard i deltagarens bil den mest avancerade högtalargrillen i den bilmodellen) – Deltagaren måste bevisa om det efterfrågas genom bedömningsprocessen , t.ex foto före/efter…
                      • Eventuell förändring som inte är relaterad till bilens ljudsystem är ok

                      X – Category (Expert)
                      • Limited
                      • Unlimited

                      Installation:
                      Extrema installationer är uppskattade och fördelaktiga – En detaljerad dokumentation/presentation krävs.

                      Restriktioner:
                      • I Unlimited behöver inte bilen vara officiellt registrerad
                      • Ytterligare poäng för design
                      • Bilen måste kunna köra på egen hand av en förare som sitter i bilen
                      • Bonuspoäng i Limited upp till 15, Unlimited upp till 100.
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tävla

                        Gällande prissättning (exempelvis 3000 EUR för Entry) - hur bedöms detta om man har begagnade delar? Köpt ett steg av forummedlem utan kvitto exempelvis och delen inte säljs längre så man inte kan se rekommenderat pris.
                        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tävla

                          Originally posted by Lillalilja View Post
                          Gällande prissättning (exempelvis 3000 EUR för Entry) - hur bedöms detta om man har begagnade delar? Köpt ett steg av forummedlem utan kvitto exempelvis och delen inte säljs längre så man inte kan se rekommenderat pris.
                          Oftast vet generalagenten vad det kostade när produkten var aktuell. Såvida det inte är något udda.
                          Vad är det för slutsteg?
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                          OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

                          Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tävla

                            Originally posted by octan View Post
                            Oftast vet generalagenten vad det kostade när produkten var aktuell. Såvida det inte är något udda.
                            Vad är det för slutsteg?
                            Det var en mer generell fråga, kommer själv ha svårt att ställa upp i tävling i Sverige. Men då bör alltså den som ställer ut bilen kolla upp detta med generalagenten inför tävling? Jag tänkte om de rävarna som bedömer annars kanske gjorde en kvalificerad gissning på värdet, antingen vid köp eller dagens marknadsvärde.
                            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tävla

                              Originally posted by Lillalilja View Post
                              Det var en mer generell fråga, kommer själv ha svårt att ställa upp i tävling i Sverige. Men då bör alltså den som ställer ut bilen kolla upp detta med generalagenten inför tävling? Jag tänkte om de rävarna som bedömer annars kanske gjorde en kvalificerad gissning på värdet, antingen vid köp eller dagens marknadsvärde.
                              Ja. Om man tävlar i en prisbegränsad klass så måste/bör man ha koll på det innan.
                              http://emmanet.com/value/?cmd=USA
                              Octan
                              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                              OctanAudio
                              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                              Fegens Vandrarhem

                              Bilstereoblog
                              Team Ljudbyggaren

                              Comment

                              Working...
                              X