Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yaris Verso mini prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Yaris Verso mini prosjekt

    Kjøpte meg nylig en pizzatralle for litt mindre enn prisen av en grei mobiltelefon, da det er begrenset hvor mye man får fraktet med seg i baksetet på en Golf.

    Skal ikke kjøre rundt på mer enn litt verktøy og slikt, men kan være greit å få plass til folieruller på 150+cm i ny og ne.

    Lyd må man ha, de to Toyotahøyttalerene av ukjent størrelse foran er alt som er i den. Ikke heelt drømmelyd. Men det er 2x 2DIN åpninger i dashen da, både oppe og nede så man kan ta seg ut på spillerfronten iallfall.

    Ved innkjøp:

    Nydelig?

    Lakka noen 15" Golf felger jeg hadde, alt er bedre enn rustne stålfelger. Ble hvite som bilen:


    10 hjul baki og bare lastet opp til vinduskarmen. Har ingen planer om å bruke plassen her til anlegg


    Får se hva det blir til slutt, men så langt er iallfall dette skaffet til veie:

    Pioneer 80PRS spiller
    Focal 165KRX3 3-veis frontsett
    Ipad Mini til multimediabruk/Spotify/etc

    Modifisering av a-stolper:

    Merket opp hvor det skal skjæres vekk i a-stolpen:


    Skjært ut, og da må monteringsdybde og vinkel bestemmes:


    Ble denne vinkelen, skulle gjerne hatt de mer flush mot a-stolpen med det var lite plass bakom, så dybden på mellomtonen bestemte endelig plassering.


    Trekt det hele med høyttalerfrontstoff, strekt ut og festet med smeltelim:


    Plastret fra utsiden, og når det var herdet så ble det fylt med glassfibersparkel fra baksiden for styrke og å få en jevn avrunding på baksiden. Kuttet så vekk frontstoffet som dekket over hullene til elementene:



  • #2
    Re: Yaris Verso mini prosjekt

    När vissa arbetar - ser det alldeles för lätt ut.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Yaris Verso mini prosjekt

      Det er vel en ganske enkel måte å gjøre det på også?

      Lys grått høyttalertøy ble innkjøpt for å matche resten av interiøret.

      Etter en hel del sparkling, pussing og så trekking, så ble det sånn:





      Med grill:




      Montert i bilen:


      Comment


      • #4
        Re: Yaris Verso mini prosjekt

        Nice! Hur ser det ut bakifrån?
        Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

        Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

        Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

        Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

        Comment


        • #5
          Re: Yaris Verso mini prosjekt

          Jeg har ikke noen bilder, men det ser betydelig værre ut Når det er ferdig oppkoblet så vil det spille inn i stolpen, ikke noe eget kammer bak.

          Comment


          • #6
            Re: Yaris Verso mini prosjekt

            Trevligt kommer följas.

            Här är min a-stolpe
            http://bilstereoforum.se/attachment....3&d=1398536382
            Projekt: Golf MK3 goes LOUD !
            Digital Designs & LW Audio

            Comment


            • #7
              Re: Yaris Verso mini prosjekt

              Snygga a-stolpar!
              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
              --------------------------------------------------------------------------------
              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

              Comment


              • #8
                Re: Yaris Verso mini prosjekt

                Snyggt byggt! Ett tips, sätt lite dämpmatta på A-stolparna bakom högtalarna så slipper du reflexer.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Yaris Verso mini prosjekt

                  Blir noen småøkter innimellom på denne bilen, men det går ikke i noe racertempo. Alt for mye annet å henge fingrene i om dagene.

                  Har begynt på dempingen, da denne bilen er en erteboks av billigste sort! Men det betyr bare at man har mye mer igjen for dempingen enn på en bil som er halvveis bra dempet fra fabrikk.

                  Sånn er dørene originalt:
                  http://youtu.be/Wu4k2Em49do

                  og sånn ble de med litt Silent Coat extra (var tom for den vanlige, så det ble 4mm her)
                  http://youtu.be/XWl77SMhM-E

                  Har nå lagt Silent Coast Noise Isolator 12mm oppå dette, og gjentatt prosessen i alle dører. Gulv er dempet på samme måte. På innsiden av dørtrekkene er det brukt Silent Coat Sound Absorber 15mm for å unngå vibrasjoner/klirring fra plasten.

                  Har også lagt solfilm på siderutene bak b-stolpen, 35%. Ble ikke så ille det

                  Comment


                  • #10
                    Re: Yaris Verso mini prosjekt

                    gillar verkligen dom snygga o smidiga a stolparna.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Yaris Verso mini prosjekt

                      Riktigt snyggt!! Kommer att följa detta..
                      Mini Cooper goes Pioneer
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                      Volvo V50
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                      Sponsorer som håller mig flytande:
                      Pioneer, Stinger

                      Comment


                      • #12
                        Re: Yaris Verso mini prosjekt

                        Lenge siden update!

                        Ting tar tid også i Norge, og bygging av stereo har ikke helt blitt prioritert.. Men bilen ser i det minste ganske forskjellig ut fra sist jeg la ut bilde av den!

                        Ved innkjøp:


                        Nå:


                        BBS RC323:


                        Koni STR.T kit:


                        Ny spiller (men tror ikke den skal få stå i Yarisen, bruker en Pioneer AVH-X5700DAB i den nå)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Yaris Verso mini prosjekt

                          Snyggt byggt!! Kommer följas!

                          Mvh Kalle
                          Kolla in mitt bygge i Saaben!
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                          Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Yaris Verso mini prosjekt

                            Allvorlig kult : )

                            Följes helt klart !

                            Go Jul

                            Fluff
                            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                            God bless the Amp Doctor !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Yaris Verso mini prosjekt

                              Det har blitt litt endringer i planene underveis her.

                              I sommer slo jeg til på den første (og eneste) Helix P SIX DSP ampen som leverandøren hadde fått tak i.

                              En kompakt sak (ikke veldig mye større footprint enn en ipad mini), og alikevel 6x120w med innebygget 8-kanals DSP (tidskomp, delefilter, eq etc). 6 kanaler til interne forsterkerkanaler + 2 preouts til videre utbygging.


                              Ipad mini hadde jeg fra før, og siden man får HD Bluetooth streaming modul til Helixen så var dette en smidig løsning som lydkilde. Det ble også kjøpt inn en Focal 33KX subwoofer siden den er 2x2ohm, og helixen ikke kan brokobles. Men er 2ohm stabil. Da ville den gi 430w rms til subwoofer. Det burde holde fint til 33KX'en. Den er jo også samme serie som Focal frontsettet, og systemet ville da sett sånn ut:

                              Diskant+mellomtone gjennom passive delefiltere. Kjøpte også inn en laptop PC for å kunne stille på Helix DSP'en.

                              33KX:



                              Men det var recall på Helixen, den måtte sendes tilbake til leverandør pga en potensiell feil på hele førsteproduksjonen. Og der begynte problemene... Det skulle være en rask fix, men så bestemte de seg for omlevering (ny forsterker) istedenfor å begynne med reparasjon av den eksisterende.. Lang histore kort så har det nå gått over et halvt år uten at den har dukket opp, Helix har tydeligvis prioritert å sende ut alle forsterkere de har til de store markedene (tyskland, usa, østen etc), og alle som har bestilt her i Norge sitter fremdeles og venter... Selv ikke den ene de hadde solgt har de brydd seg med å erstatte..

                              Jeg ventet ganske mange måneder før jeg bare måtte gjøre om på planene for å få lyd i bilen. Det første jeg gjorde var å kjøpe et par Kenwood amper siden de fikk en knallbra omtale her: https://youtu.be/99tiyWuuAGM

                              Måtte bare prøve, sånne kompakte steg er uansett hendig å ha liggende til diverse prosjekter senere.


                              Jeg bestilte også en Pioneer AVH-X5700DAB 2-din mediareceiver som midlertidig kilde. Denne har 3-veis delefilter, 13-bånd eq og tidskompfunksjon. Det er nesten samme lyddel som i 80PRS, bare i 2DIN format. Samt DAB radio som er greit å ha i Norge, sdien FM-båndet legges ned her i 2017...

                              Men plutselig så fikk jeg et veldig godt tilbud på et oppsett jeg alltid har drømt om, Sony XES (2.generasjon). Et nesten komplett system, mangler ampene og bånddiskantene, men jeg har fått tak i diskantene nå.


                              Men på kjøpet fikk jeg et oppsett med Sony Mobile ES XS-HS1 diskanter og XS-HS6 mellomtoner.




                              Her er forresten prislisten på dette fra 1998, det var minst like dyrt som det ser ut


                              Det var for ille å la disse ligge ubrukt inntil videre, så den opprinnelige planen til oppsett er nå forkastet. Focal KRX3 settet er demontert og solgt, og Helixen er avbestilt..

                              Men Sony settet er på plass i bilen, aktivt delt via hovedenhet og drevet av 4-kanals Kenwooden.



                              Siden mellomtonen bygger endel ut, så vil jeg etterhvert lage et panel nederst på dørsiden slik at den blir flushmounted mot dette:¨


                              Og siden 33KX'en egentlig var litt for stor til å bygge inn der jeg ville ha den, så prøver jeg nå med 2stk Ground Zero 8SQ, en på hver side bakom/under hvert framsete. Så vil det komme et flatt gulv over disse igjen (er en varebil dette). Har allerede bygget en testkasse til den ene 8 tommeren. Kan vel si at lukka kasse på minimum anbefalt volum (7 liter) ikke funker noe særlig

                              Neste blir en testkasse på 15L. Om det blir bra, så blir det to sånne.

                              Det oppsummerer vel bilstereoåret fra denne kanten, blir spennende å jobbe videre med det til neste år.

                              Og ny bil skal på plass til XES systemet er komplett Prøver å holde det litt mer beskjedent en pm-shopen som la ner 1,4 millioner i kostnad og arbeid på sin Saab 9000 XES-bil. Som jeg forøvrig fikk en lyttetest i, 5 minutter etter at den vant EM-finalen på Bilsport Performance Show i 1999

                              Comment

                              Working...
                              X