Announcement

Collapse
No announcement yet.

söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

    Jag bara undrar, men var har du monterat dina Faital? Storleken är 3" och nu vill du ha ett 6,5" kit, stämmer det?

    Comment


    • #17
      Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

      har inte monterat dem än, tänkte sätta dem i a-stolpen , 6,5 kitet tänkte jag mest på att det skulle vara mer simpelt

      Comment


      • #18
        Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

        Ett lite billigare alternativ. http://www.hifikit.se/p17wj-00-08

        https://www.madisoundspeakerstore.co...00-6.5-woofer/

        Inte lika jämn frekvensgång men mer kan man nog inte begära för det priset.

        Comment


        • #19
          Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

          Originally posted by Bassiehof View Post
          Säger innehavaran av Seastreams garage som säljer...Gladen.
          Vad menar du med det???

          Midbasar jag nämnde är det vettigaste för pengen i det han ska göra.

          Amegor går bra med Faitalerna men är dyrare(inget bra tips)

          Nästa steg är ett par andra Gladenmiddar(men det är också för dyrt)

          Finns mer fina midbasar med det är ju långt utanför rek. både prismässigt och (o)passande till Faitalerna.

          Trevligt nog har jag god erfarenhet av alla ovan nämnda element.

          Har du "Bassie" ens erfarenhet med Faitalerna i t.ex tävlingssammanhang?
          Originally posted by Bassiehof View Post
          Delningen till midbasen är vid 100-200 hz och Wavecor spelar ner till 35hz mot gladens 65hz, så de kommer att spela med subben mer än med mellanregister, därför måste de matchas mot subben. Jämför data, det gjorde jag. Det är överkurs för vissa, men om han vill börja tävla ska han ha koll på sånt om han inte vill köpa ett färdigt paket.
          Ska ha koll? Killen är ny o det bästa är att få tips "på banan" eller hos butik som vet vad SQ-tävling innebär.
          Originally posted by Bassiehof View Post
          SPL grabbarna kör med en ännu dyrare lösning, de slänger in ett fetare slutsteg. Man kan kontrollera konens rörelser på två sätt, elektriskt (mer effekt) eller mekaniskt, dvs låg qts, hög qms och en väl avstämd låda som dämpar konens rörelser.
          Eftersom jag förutsätter att du inte vill bygga en optimal låda i dörrarna för att det är ganska svårt så väljer du element med de bästa värdena i stället.
          Men nu var det ju inte SPL det handlade om.
          Originally posted by Bassiehof View Post
          Jag bara undrar, men var har du monterat dina Faital? Storleken är 3" och nu vill du ha ett 6,5" kit, stämmer det?
          Både, han ska ha midbasar i dörrarna och Faitaler "högre upp".


          TIPS till trådskaparen: Hz-kurvor, dB-värden o andra "kul" siffror säger inget om hur det låter i verkligheten.

          Lycka till!

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #20
            Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

            Originally posted by Horsyhorse View Post
            Vad menar du med det???

            Midbasar jag nämnde är det vettigaste för pengen i det han ska göra.

            Amegor går bra med Faitalerna men är dyrare(inget bra tips)

            Nästa steg är ett par andra Gladenmiddar(men det är också för dyrt)

            Finns mer fina midbasar med det är ju långt utanför rek. både prismässigt och (o)passande till Faitalerna.

            Trevligt nog har jag god erfarenhet av alla ovan nämnda element.

            Har du "Bassie" ens erfarenhet med Faitalerna i t.ex tävlingssammanhang?

            Ska ha koll? Killen är ny o det bästa är att få tips "på banan" eller hos butik som vet vad SQ-tävling innebär.

            Men nu var det ju inte SPL det handlade om.

            Både, han ska ha midbasar i dörrarna och Faitaler "högre upp".


            TIPS till trådskaparen: Hz-kurvor, dB-värden o andra "kul" siffror säger inget om hur det låter i verkligheten.

            Lycka till!

            Pierre
            Som sagt, han bör matcha midbasar mot subben, för de kommer att spela i samma frekvensområde, basen, inte i mellanregistret. Det är bredbandselement, då delar han midbasen vid 100-200 hz, därför behöver midbasen inte matchas mot mellanregisterhögtalaren utan mot subben. Det blir en ordentlig mismatch om sub och midbas inte är lika "snabba" när de spelar i samma frekvensområde.

            Blablabla...

            Det var inte SPL jag talade om heller. Lär dig läsa.

            TS kan svara för sig själv, vilket han har gjort.

            Men det år så riktiga högtalarbyggare som Troels Gravesen gör, de börjar med att titta på Thiele Small parametrar, frekvensgång, distmätning och vattenfall m m när de väljer och matchar element.

            Comment


            • #21
              Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

              Men nu är det inte något högtalarbygge som diskuteras, när flera högtalare skall drivas med samma förstärkarkanal och delas passivt vilket är det vanligaste inom hem-hifi så är det som sagt viktigt att man matchar elementen så bra som möjligt för att få ett bra resultat.
              Vid aktiv delning är det inte lika viktigt då man kan labba med både delning och nivå tills man når önskat resultat.

              Comment


              • #22
                Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                Aktivt eller passivt filter spelar ingen roll om man tittar på grundförutsättningarna, där t ex hög qms innebär snabb och detaljrik basåtergivning, och hög qms är precis vad JL Audio subben har. Den sista midbasen jag länkade till har låg qms (1,55) medan subbens qms är 9,50. Stor skillnad. Qms Gladen 2,92, också låg i jämförelse med subben och den har dessutom alldeles för dålig fs och frekvensomfång för att fungera som midbas.

                Comment


                • #23
                  Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                  Som jämförelse med det som anses vara high end: Brax 6.1 PP qms 8,03, Dynaudio Esotar 650 qms 6,50. Hög qms är hög detaljrikedom. Slut diskussion. Problemet är att dessa kostar runt 6000 kr paret. Det jag vill ha sagt är att det finns billigare alternativ om man bara är ute efter midbas och låter en annan hbögtalare spela mellanregister. För där utklassar förmodligen Dynaudio det mesta.

                  Comment


                  • #24
                    Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                    de ska delas aktivt 6,5 i dörr och faital högt upp ( dörren eller a-stolpen) och jag har 4*75w till framsystem och 300w till basen.
                    det verkar vara rena djungel där ute när det gäller vilken midbas som funkar med vad .

                    Comment


                    • #25
                      Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                      Ska midbasen delas högt eller menar du placeringen? Jag vill ha svar på båda frågor, alltså delningsfrekvens och placering.

                      Comment


                      • #26
                        Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                        Hittade Brax midbas för 348 euro, så inklusive frakt runt 4000 kr/paret. http://www.lautsprechershop.de/index...to/brax_en.htm

                        Då framstår Wavecor (qms 11) för runt 3000 inkl. frakt som ganska prisvärda.

                        Comment


                        • #27
                          Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                          Originally posted by Bassiehof View Post
                          Ska midbasen delas högt eller menar du placeringen? Jag vill ha svar på båda frågor, alltså delningsfrekvens och placering.
                          midbasen ska sitta i orginalutag i bilen, delning har jag ingen aning om,man får lyssna sig fram skulle jag tro

                          Comment


                          • #28
                            Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                            Originally posted by ringmyr View Post
                            man får lyssna sig fram skulle jag tro
                            Huvet på spiken!

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #29
                              Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                              Originally posted by ringmyr View Post
                              midbasen ska sitta i orginalutag i bilen, delning har jag ingen aning om,man får lyssna sig fram skulle jag tro
                              Jag vill veta om du ska använda midbasen som mellanregister också, för det ändrar förutsättningarna eller om du ska låta bredbandselementen ta hand om det, därav frågan om delningsfrekvens. Men jag misstänker (av erfarenhet) att frekvensen till midbasen kommer att öka något när du märker att du får bättre nedre mellanregister, från 200 till ~1000 hz.

                              Comment


                              • #30
                                Re: söker 6,5 till Faital Pro 3FE22

                                Jadu det var en mycket bra fråga det har inte jag tänkt på.

                                Comment

                                Working...
                                X