Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan hjulbultar blivit längre av slitage?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan hjulbultar blivit längre av slitage?

    Jag bytte till vinterdäck idag. Vinterdäcken sitter på plåtfälgar och sommardäcken på aluminiumfälgar. Jag har alltid använt samma hjulbultar och det har fungerat utan problem. Idag var plötsligt hjulbultarna till höger bakhjul någon mm för långa så dem går igenom gängorna i bromsskivan och går mot bromsbackarna. Genom att lysa in genom gängorna så ser jag precis var de tar emot så jag vet att det är bromsbacken. Inte själva beläggen utan kanten av metalldelen som beläggen sitter på. Detta ger upphov till ett knackande ljud och att hjulet ibland låser sig helt när jag backar. Lossar jag muttrarna något varv så försvinner detta men jag kan ju inte åka omkring med ett hjul som sitter löst.
    Vad tror ni anledningen till och lösningen på detta är? Kan hjulmuttrarna blivit längre av slitage under sommaren så lösningen är att skaffa nya hjulbultar eller är det bromsarna som är slitna och behöver bytas? Bromsskivan och bromsklossarna är inte nya men ser inte heller ut att behöva bytas. Bromsbackarnas skick är svårare att se. Bilen är en Saab 9-5 från 2006.

  • #2
    Re: Kan hjulbultar blivit längre av slitage?

    Det är väl mer troligt att bulthålen i fälgen har blivit nötta eller ovala så att bultarna går aningen djupare.

    Comment


    • #3
      Re: Kan hjulbultar blivit längre av slitage?

      Det kan ju också vara ett alternativ.

      Comment


      • #4
        Re: Kan hjulbultar blivit längre av slitage?

        Visst kan bultarna ha sträckt sig men inte flera mm som du skriver.
        Mest troligt måste väl ändå vara som du själv säger att bromsarna ändrat läge sedan du hade dessa hjulen på sist.
        Se det positivt, nu vet du att du måste skruva lite bromsar med, och det är ju kul.....

        Comment


        • #5
          Re: Kan hjulbultar blivit längre av slitage?

          Är det originalfälgar båda uppsättningarna? annars brukar det vara olika stigning på bultarnas skalle mellan plåt till alu fälgar och då ska man helst ha bultar avsett för fälgarna. Jämför bultarna med varann så ser du kanke om dom sträckt sig, oftast drar man dessa alldeles får hårt..

          Comment


          • #6
            Re: Kan hjulbultar blivit längre av slitage?

            Inge kul att skruva med bromsarna i onödan när man inte har garage. Om det är fel på bromsarna så måste det vara ena bromsbacken som lyckats hamna för långt ut i trumman. Går det ens? Tycker att den i så fall borde gå att trycka tillbaka i rätt läge men den sitter helt stumt i den ledden. Dessutom så borde ju handbromsen påverkas om en bromsback har hamnat ur sitt läge men den fungerar som vanligt.

            Båda uppsättningarna är original. Och stigningen ser rätt ut till båda. Jag får dra loss en bult från varje hjul och jämföra.

            Comment


            • #7
              Re: Kan hjulbultar blivit längre av slitage?

              Om bromsoket kärvar kan den inre backen slitas mer och då kommer bromsoket att förskjutas utåt mot fälgen. Antagligen har du flera faktorer som väger in. Har du skjutmått så du kan mäta avståndet mellan fälgen och bromsoket, och skruva loss en skruv som tar i, och jämför den med en skruv från andra sidan som inte tar i.
              "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

              "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

              Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

              Comment


              • #8
                Re: Kan hjulbultar blivit längre av slitage?

                Tack för all hjälp. I stort sätt alla hade rätt i sina tips. Hålen i fälgen var betydligt mer slitna på just den fälgen än på de andra. Dessutom så var bultarna 28 mm istället för 26 mm som de var till alla andra hjul. Troligvis så har den fägen suttit fram förut och då har det inte märkts. Nu löste det sig enkelt med nya kortare hjulbultar.

                Comment

                Working...
                X