Announcement

Collapse
No announcement yet.

Leta db med 2st b2 hn12

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Leta db med 2st b2 hn12

    Har fått ihop årets bygge tänkt satsa på att jaga db iår!

    Bilen är en hederlig volvo 745, finns många bättre bilar att bygga i, jag vet, men fick bli denna

    Lagt dubbla lager silentcoat i dörrar och bakskärmarna, i taket ligger det 2 lager och 3 på endel ställen, totalt 80 ark i i bilen.

    Fått ihop den första lådan, sågade lite fel så volymen slutade på 125L netto, avstämt till 41hz, 420cm2 port, hela lådan plastad invändigt med 1 lager glasfiber, 2 lager i skarvarna. Ruskigt stabil.

    Behöver nu råd, tycker att det borde spela högre än vad det gör, inte kunnat mäta upp den än men ligger nog på ungefär 142-143db, spelade 142,7 i förra bilen och låter väldigt likt.

    Några tips, är lådan helt fel eller är det bara effekt som saknas? Driver med var sitt spl ice i 2 ohm, basarna har dubbla 1ohms spolar

    Alla tips mottages!

  • #2
    Re: Leta db med 2st b2 hn12

    Tog ner stegen i 0.5 ohm och då vaknade dem till, antar att lådan är alldeles för liten som gör att de blir väldigt tungdrivna, skulle en på 180l netto bli bättre eller ska man satsa på ännu mer?

    Då tänkt att ha basar och port uppåt pga av platsbrist

    Comment


    • #3
      Re: Leta db med 2st b2 hn12

      Originally posted by Ticcen View Post
      Tog ner stegen i 0.5 ohm och då vaknade dem till, antar att lådan är alldeles för liten som gör att de blir väldigt tungdrivna, skulle en på 180l netto bli bättre eller ska man satsa på ännu mer?

      Då tänkt att ha basar och port uppåt pga av platsbrist
      testa en 140 liters först eller höj avstämningen?

      Comment


      • #4
        Re: Leta db med 2st b2 hn12

        Mätte upp ljudet med termlab för några veckor sen, 141.9 med uppmätt 450w per bas i 40 hz
        Lådan var avstämd till 41hz vid tillfället så ska nog sänka den till 37 hz och prova för känns lite klent

        Ett litet konstigt fenomen dock, känns som basen fastnar väldigt mycket precis bakom baksätets rygg övver lådan, som om det bildas någon luftkudde där, kan det göra stor skillnad att köra basar upp och port bak för att få lite bättre flöde på det och få basarna lite närmre vindrutan?

        Comment


        • #5
          Re: Leta db med 2st b2 hn12

          Det är väl dumt att sänka avstämningen mer,om du vill spela högre i decibel?
          Är det lågbas du vill ha eller spela högt
          När jag tävlade i min opel corsa med en stroker 18" så spelade jag högst vid 55hz,det var känt sen innan var den biltypen peakade..nu vet jag inte i vilken frekvens din bil peakar,men det är där du borde ligga tycker jag..
          Nästan sugen att köra lite frekvenser med splmeter själv & kolla,fast jag nu har en audi 100 & en subaru impreza kombi )
          Min projekttråd om olika bilar.
          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
          Äkta bio ljud
          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
          Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
          http://mr-nonplus.blogspot.se/

          Comment

          Working...
          X