Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

    Synd att du inte har en träsvarv
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

      Det ser ut att vara mer jobb än vad det är. Tog bara en timma för båda. Det ser ju inte så snyggt ut inuti, men det kommer ju aldrig att synas.

      Comment


      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

        Jaha, hur formsyr man då en sfär? För att ta ut mallar så tog jag maskeringstape och tejpade fast på hela ytan.
        Jag måttade ut mitten och därefter skar jag ut med en kniv 4 lika delar.



        Jag tog en av bitarna och klippte ut så att jag kunde tejpa fast den på ett A4-papper och ritade ut efter tejpmallen.
        Jag lade till en cm för sömsmån på mallen.
        Jag tejpade jag 3 lager med maskeringstejp på baksidan av pappret för att få lite styvhet och klippte därefter ut min mall.



        Bitar utritade.



        Utklippt



        En sida ihopsydd



        Klippte bort så mycket jag kunde av sömsmånen precis i toppen. Anledningen till det är att det annars skulle bli 4 lager konstläder precis i toppen.



        Allt ihopsytt.



        Jag trädde på det hela på avigsidan över bollen. Därefter limmade jag med kontaktlim på sömsmånen (inte hela utan bara precis invid sömmen).



        Jag delade sömsmånen åt varsitt håll och tryckte till så att limmet fästes.



        Sydde min stickning.





        Klippte bort så mycket överflödig sömsmån jag kunde.



        Färdigsydd




        Tror jag kan göra själva poddarna färdiga i morgon om inget kommer emellan.

        Stay tuned

        Comment


        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

          Ser jävligt snyggt ut. Önskar man kunde sy själv.

          Comment


          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

            Originally posted by Vargå View Post
            Ser jävligt snyggt ut. Önskar man kunde sy själv.
            Tack tack! Detta är ju så smått så det är lite svårt även för mig som är van, men man vet inte vad man kan göra om man inte provar

            Comment


            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

              Jag tycker det blev rätt bra även om jag aldrig blir nöjd med något jag gör. Jag är nog allt för självkritisk. så här blev poden i alla fall:






              Återstår lite tanke på hur jag ska få fast dem i bilen på ett fint sätt. Det är lite ont om plats så jag måste tänka till på hur jag ska tillverka en konsol. Tanken är att den skall bli ställbar åt höger och vänster. Det sitter en vagnsbult i poden så den blir per automatik ställbar.

              Comment


              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                Det där blev ju hur bra som helst. Skickligt gjort!!!! Beundransvärt!!

                Comment


                • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                  Tjusiga poddar minsann!
                  ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                  Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                  Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                  Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                  Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                  Team Ljudbyggaren
                  1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                  3:e Plats Master OEM - SM 2018
                  8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                  Comment


                  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                    Såhär blev det i bilen då. Det var mer ont om plats än jag hoppats på så kunde inte få det riktigt som jag tänkt. Det får duga tills jag kommer på något annat.

                    Comment


                    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                      Påminner om monteringen jag utförde i somras.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                        Ser riktigt nice ut!

                        Comment


                        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                          Igår var jag hos en vän på 50 års kalas. Hans bror var där och han hade köpt en Dodge pickup (jag är osäker på vilken). I denna satt det ett fabriksmonterat Alpinesystem. Detta system lät något så grymt bra. Detta kunde kanske varit en positiv upplevelse för mig, men det blev tvärt om. Jag tycker att jag lagt ner rätt mycket pengar (allt är relativt) på mitt eget bilstereobygge och arbete, men i jämförelse mot Alpinesystemet låter mitt nästan skit. Det finns nog mycket att tweaka på DSP.n och gaina steg och så, men det är mig för övermäktigt (pga sjukdom). En annan sak är ju vilken typ av ljud jag konsumera. Det är mest Spotify via bluetooth. Jag har testat att koppla via AUX, men den enda skillnaden var att overall ljudvolymen var högre.

                          Av detta vilja säga att jag är grymt besviken på mitt system med allt jobb och pengar. Det sista jag nu kommer göra är att åka till en expert (ni vet vem ) som hjälper mig att tweaka mitt system. Om jag därefter inte gillar mitt ljud, så åker allt ur bilen och till försäljning. Jag ger kort sagt upp då.

                          Sorry för ett negativt inlägg!

                          Comment


                          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                            Originally posted by Eazy View Post
                            Igår var jag hos en vän på 50 års kalas. Hans bror var där och han hade köpt en Dodge pickup (jag är osäker på vilken). I denna satt det ett fabriksmonterat Alpinesystem. Detta system lät något så grymt bra. Detta kunde kanske varit en positiv upplevelse för mig, men det blev tvärt om. Jag tycker att jag lagt ner rätt mycket pengar (allt är relativt) på mitt eget bilstereobygge och arbete, men i jämförelse mot Alpinesystemet låter mitt nästan skit. Det finns nog mycket att tweaka på DSP.n och gaina steg och så, men det är mig för övermäktigt (pga sjukdom). En annan sak är ju vilken typ av ljud jag konsumera. Det är mest Spotify via bluetooth. Jag har testat att koppla via AUX, men den enda skillnaden var att overall ljudvolymen var högre.

                            Av detta vilja säga att jag är grymt besviken på mitt system med allt jobb och pengar. Det sista jag nu kommer göra är att åka till en expert (ni vet vem ) som hjälper mig att tweaka mitt system. Om jag därefter inte gillar mitt ljud, så åker allt ur bilen och till försäljning. Jag ger kort sagt upp då.

                            Sorry för ett negativt inlägg!
                            Finns inte på kartan att ett originalsystem likt det du lyssnat på är bättre än de du byggt.
                            Har du gjort rätt finna alla möjligheter att få din bil att låta bra ... fortsättning följer
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                              Jag kanske överdrev (pgs sjukdomen igen) med att mitt system låter skit. Det gör det absolut inte, men det är efter mina preferenser inte där jag vill att det ska vara. Alpinesystemet lät tajt och inte påträngande. I basen fanns den där djupheten och inte "brummande" men den hördes ändå väl. Jag kanske ska ha en ventilerad baslåda istället? Jag vet inte vilken källa han spelade upp ifrån med Alpinesystemet, men jag spelar ju mestadels via bluetooth. Anledningen är ju att rattkontrollen funkar då. Volymen är mycket lägre via bluetooth än den är med AUX. Kanske är en del av problemet här, men jag hörde ljudmässigt inte så jättestor skillnad på samma ljudvolymer (jag spelar rätt högt).

                              En annan sak som kan vara avgörande är att mina preferenser inte överensstämmer med hur ett bilstereosystem ska låta. Kanske är jag EQ-V-ställdförstörd från min ungdom. Jag är ändå stensäker på att jag via hjälp kommer att få det att låta mycket bättre. Jag har ju trots allt köpt högklassiska grejer (efter vad min plånbok har råd med). Men som sagt, min preferens kanske ligger i en annan dimension.

                              Comment


                              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                                Originally posted by Eazy View Post
                                Jag kanske överdrev (pgs sjukdomen igen) med att mitt system låter skit. Det gör det absolut inte, men det är efter mina preferenser inte där jag vill att det ska vara. Alpinesystemet lät tajt och inte påträngande. I basen fanns den där djupheten och inte "brummande" men den hördes ändå väl. Jag kanske ska ha en ventilerad baslåda istället? Jag vet inte vilken källa han spelade upp ifrån med Alpinesystemet, men jag spelar ju mestadels via bluetooth. Anledningen är ju att rattkontrollen funkar då. Volymen är mycket lägre via bluetooth än den är med AUX. Kanske är en del av problemet här, men jag hörde ljudmässigt inte så jättestor skillnad på samma ljudvolymer (jag spelar rätt högt).

                                En annan sak som kan vara avgörande är att mina preferenser inte överensstämmer med hur ett bilstereosystem ska låta. Kanske är jag EQ-V-ställdförstörd från min ungdom. Jag är ändå stensäker på att jag via hjälp kommer att få det att låta mycket bättre. Jag har ju trots allt köpt högklassiska grejer (efter vad min plånbok har råd med). Men som sagt, min preferens kanske ligger i en annan dimension.
                                Det finns miljoner sätt att göra fel med en DSP, med rätt förutsättning behöver man bara dra lite här och där för det ska bli riktigt bra.
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X