Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

    Vad tycker ni?

    Var inspelningarna bättre förr (förutom dynamiken) än idag?

    Jag lyssnar mkt på 60-90-talsrock och lade märke till en sak då jag lyssnat på en del "nyare" band (Mustach, Airborn mfl).

    Jämfört med tex. trummorna hos Black Sabbath, Dire Straits, Judas Priest mfl (inspelningar mellan 70-80 först och främst) så tycker jag att det är en STOR skillnad i vart man hör trummorna i scenbilden. Nyare inspelningar känns smalare medans de äldre jag lyssnar på så känns det som att man har trumsettet framför sig då man hör de olika trummorna på olika platset både i höjd och sidled (på en tillräckligt bra anläggning vill säga, jag själv upplever mest skillnad i sidled i Fiaten).

    Lade de ner betydligt mer energi på en bra stereomick vid trummorna förr mot idag eller mixas det så kasst i slutänden?

    Ja vad som än ligger bakom det vill jag höra era reflektioner kring detta....
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

  • #2
    Re: Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

    Håller med!
    Känns som att förr var det lite prestige att spela in i en bra studio med känd producent. Idag ska det gärna vara billigt och mycket kan läggas in via datorn hemma.
    Visst görs det kanoninspelningar idag men kanske mer på jazz, klassiskt och annan lite smalare musik. Eller snarare kanske mindre skivbolag med yrkesstolthet?
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

      Det fanns väl kanske färre studios förr, och de som fanns hade riktigt bra grejer
      DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

      Comment


      • #4
        Re: Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

        Skulle våga påstå att förr fanns det många BRA studios!
        Idag finns det säkert fler men de flesta är nog till för mer mainstream musik och då skall det som ngn sa vara billigt och ok kvalité...

        Tex i Tyskland finns det endast et par studios av bra kaliber kvar och dom hade MÅNGA när det begav sig.
        __________________
        Mvh Jonas
        Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
        8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

        Comment


        • #5
          Re: Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

          Eländet/fenomenet kallas mig veterligen för "Loudness war".
          http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
          http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cd...-something.gif
          Last edited by Psycho_Squid; May 1, 2010, 15:37.
          sigpic

          Comment


          • #6
            Re: Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

            joj> Vet inte hur många BRA studios det finns idag, men jag vet minst två i UK (Peter Gabriels och Mike Oldfields), Betongkoppfs records studio i tyskland, Trents i Kanada....

            Iaf av de inspelningar gjorda där jag hört på senare tid.

            Finns nog dock ett riktigt fåtal som kan inhysa en hel synfoniorkester och spela in dne rättvist...

            Originally posted by Psycho_Squid View Post
            Eländet/fenomenet kallas mig veterligen för "Loudness war".
            http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
            http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cd...-something.gif
            Det borde inte påverka stereoseparation av tex. trummor vid INSPELNING vilket jag berör i denna tråd
            Alltså, ljudbilden i sig är SMALARE idag är förr. Använder mest trummor som exempel då det är de jag märk absolut störst skillnad på.

            Komprimeringen har vi tagit upp ett antal ggr redan.
            All dynamik färsvinner med den, men det låter "bra" i små kompaktanläggningar och bärbara såsom mp3-spelare, telefoner mm.....
            Men det låter inte bra på samma sätt som förr. Men nåväl.......en annan diskussion.


            Back to topic.
            En OERHÖRT dum fråga som förtjänar ett dumt svar:
            Är det istället så att vi har för höga krav och förväntningar på inspelningar idag jämfört med den stora massan?
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

              Lite OT men om du vill ha lite inspelningar från Peter Gabriels studio så har B&W ett par på sin Society of sound sida. Men du kanske redan är medlem där? :P
              DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

              Comment


              • #8
                Re: Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

                Originally posted by Lonefox View Post
                joj> Vet inte hur många BRA studios det finns idag, men jag vet minst två i UK (Peter Gabriels och Mike Oldfields), Betongkoppfs records studio i tyskland, Trents i Kanada....

                Iaf av de inspelningar gjorda där jag hört på senare tid.

                Finns nog dock ett riktigt fåtal som kan inhysa en hel synfoniorkester och spela in dne rättvist...



                Det borde inte påverka stereoseparation av tex. trummor vid INSPELNING vilket jag berör i denna tråd
                Alltså, ljudbilden i sig är SMALARE idag är förr. Använder mest trummor som exempel då det är de jag märk absolut störst skillnad på.

                Komprimeringen har vi tagit upp ett antal ggr redan.
                All dynamik färsvinner med den, men det låter "bra" i små kompaktanläggningar och bärbara såsom mp3-spelare, telefoner mm.....
                Men det låter inte bra på samma sätt som förr. Men nåväl.......en annan diskussion.


                Back to topic.
                En OERHÖRT dum fråga som förtjänar ett dumt svar:
                Är det istället så att vi har för höga krav och förväntningar på inspelningar idag jämfört med den stora massan?
                Tack för påpekandet. Jag lyssnade på dina exempel och tror mig nu förstå vad du menar. Skulle ändå gissa att LW iaf har lite inverkan på stereoseparationen men som sagt, det kanske är en annan diskussion.

                Apropå bra studios - släppte inte ZZ Top ett album som var mastrad särskilt för att spelas i bilen? Var det just stereoseparationen man lagt krutet på då eller vad var det? Någon som äger albumet och kan ge en kommentar?
                sigpic

                Comment


                • #9
                  Re: Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

                  Originally posted by Maildaemon View Post
                  Lite OT men om du vill ha lite inspelningar från Peter Gabriels studio så har B&W ett par på sin Society of sound sida. Men du kanske redan är medlem där? :P
                  Nähä?

                  Klart man är

                  Originally posted by Psycho_Squid View Post
                  Tack för påpekandet. Jag lyssnade på dina exempel och tror mig nu förstå vad du menar. Skulle ändå gissa att LW iaf har lite inverkan på stereoseparationen men som sagt, det kanske är en annan diskussion.

                  Apropå bra studios - släppte inte ZZ Top ett album som var mastrad särskilt för att spelas i bilen? Var det just stereoseparationen man lagt krutet på då eller vad var det? Någon som äger albumet och kan ge en kommentar?
                  Har alla deras officiella plattor och jag vet inte vilken du menar.....men jag har inte märkt ngt extra på ngn....
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Inspelningar förr och nu (stereoseparation)

                    tyvärr så förstörs många inspelningar vid mastringen.

                    Tacka vet jag fina/bra 60-70-80 tals inspelningar,som lagts över på skiva på 80- talet,då man inte mastrade och komprimerade sönder innehållet.

                    Metronome,Caprice och Rca har många fina inspelningar.
                    Last edited by Välljudsfantast; May 4, 2010, 21:45.

                    Comment

                    Working...
                    X