Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med höga frekvenser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med höga frekvenser

    Hej!

    Har problem med att få ljudbilden att sitta ordentligt i de övre frekvenserna. De "smetas" liksom ut och blir väldigt ofokuserade. Min bil är en Fiesta ST 08' med en Mosconi 4to6 DSP och Gladen RS130 framsystem som spelas aktivt. Det är främst diskanterna jag har problem med. De lägre frekvenserna på midbasarna upplever jag som centrerade men de högre frekvenserna sitter inte riktigt på de högtalarna heller känns det som. Finns det någon som har någon idé om vart mitt problem kan ligga och hur jag i så fall kan göra för att lösa det?

  • #2
    Re: Problem med höga frekvenser

    Jag undrar hur du ställt delningen/arna. Kanske för mycket överlapp?
    Du behöver även prova med fasvändning på diskanterna, både i dsp, 0-180, samt skifta plus-minus på dom, ja även en i taget.
    (det blir många kombinationer det)

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Problem med höga frekvenser

      Hej
      Jag skulle vilja påstå att skifta fas 180 grader i dsp eller på högtalarsladden är samma sak. Man skiftar då alla frekvenser.
      Något som kan skifta fas vid olika frekvenser är delningsfilter. Olika mycket beroende på branthet.
      Ljudnivån mellan element spelar också en roll och mer vid högre frekvens men det kanske bara har att göra med att få ljudbilden i mitten.
      Last edited by JKLman; April 25, 2017, 13:20.

      Comment


      • #4
        Re: Problem med höga frekvenser

        Nästan alltid nivå-problem och reflexer som ställer till det.
        Spelar ena sidan högre så hjälper det inte att man tidskompar in till center.

        Höganäs är inte så långt till Hyllinge?
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Problem med höga frekvenser

          Mina diskanter spelar från 4000hz och middarna spelar mellan 3800hz och 90hz. Mellan diskanterna och middarna använder jag 12db Butterworth filter. Kanske ska testa 6db slope istället för 12? Mina nivåer står för nuvarande på -9db på diskanterna och -2db på middarna. Jag har testat att fasvända diskanterna en och en och även testat att vända middarna en och en. Jag upplevde att ljudkvaliteten blev sämre när jag vände på diskanterna och att inget nämnvärt hände med centreringen. Basen blev klart sämre på middarna när jag vände dem så därför misstänker jag att problemet inte ligger i fasvändningen.. Har inte testat att byta plus/minus rent fysiskt då jag som JKLman säger vill tro att det är samma sak som att skifta i DSPn?

          Jag är också inne på att det har med nivån att göra och har experimenterat rätt mycket med den och tidskompet. Jag har tidigare varit ute hos Tonny i Hyllinge och fått tipset att ställa nivån på middarna först (med diskant och sub avstängda) och sen köra enbart höger midd och höger diskant, justera in så det låter som rösterna kommer från en sweetspot till höger, flytta över det värdet på vänster högtalarpar och voila, perfekt! Superlätt i teorin, inte så lätt i praktiken :P

          Till att börja med är jag osäker på hur jag vet när nivån är rätt justerad? Jag har EMMAs tävlingsskiva som hjälp när jag justerar och på den finns ju en pinknoise track. Ska jag köra den och försöka lyssna mig till när båda sidor låter lika högt eller kan man tex mäta sig fram? Jag har en app på mobilen som heter Advanced Spectrum Analyzer där man bla kan mäta ljudnivån på varje högtalare. Jag har använt den appen när jag försökt ställa EQn, men vet inte hur tillförlitlig den är...
          Last edited by Rockajill; April 25, 2017, 20:42.

          Comment


          • #6
            Re: Problem med höga frekvenser

            Här är ett sätt att ställa in om man har tillgång till mätmic.
            https://www.youtube.com/watch?v=-i8cxJaDyjg&t=5s
            Det är fler avsnitt. Något lär man sig.

            Comment


            • #7
              Re: Problem med höga frekvenser

              Jag skulle prova att dra isär delningarna.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Problem med höga frekvenser

                Originally posted by Rockajill View Post
                Mina nivåer står för nuvarande på -9db på diskanterna och -2db på middarna.
                Det är extrem ovanligt att vänster och höger högtalare skulle spela lika högt.

                Prova att sänk vänster diskant med 2dB jämfört med höger.

                På middarna kan du köra spår 3 på Emma-skivan. 2 första slagen är vänster och höger. Justera så att båda sidorna spelar lika högt.
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

                Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

                Comment


                • #9
                  Re: Problem med höga frekvenser

                  Hur mycket ska jag ändra i tidsfördröjningen när jag sänkt dbn? Har 1,46ms på den vänstra och 0ms på den högra för tillfället..

                  Tack så mycket för tipsen! Ska testa allt imorgon!
                  Last edited by Rockajill; April 25, 2017, 23:42.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problem med höga frekvenser

                    Ja nu vet ju jag hur dina produkter är monterade, jag vet även hur dina vinklar är.

                    Jag kan garantera att det som spökar är dina vinklar på diskanterna.
                    Att fasvända är inget alternativ i detta fall utan rätt nivå och tid så är du närmre full pott i de övre registren.

                    1,46 känns lite snålt i tid (iofs en liten bil), tror dessutom att du sitter både för rakt och för nära vänster sida.
                    Var iallafall så när du var hos mig sist, hur du kör eller bedöms är 2 olika saker.

                    Jag hjälper dig hur gärna som helst med dina problem.
                    Jag är djävligt impad över dina förbättringar du gör mellan varje försök/besök hos mig.
                    Får du till framsystemet så det matchar din sub kommer du att bli farlig för dina motståndare.

                    Du vet ju även att jag haft galet med monteringar och annat då du varit på besök.

                    Om du vill kan vi trixa i din bil den 2:e maj, resten av veckan går på övertid
                    Vi mäter in dina nivåer och justerar lite tider och sätes position för jag misstänker du vill höja dina poäng till SpringBreak den 6e maj
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problem med höga frekvenser

                      Originally posted by Rockajill View Post
                      Mina diskanter spelar från 4000hz och middarna spelar mellan 3800hz och 90hz. Mellan diskanterna och middarna använder jag 12db Butterworth filter.
                      Its way too close for 12dB/oct filters, try 2000-2200Hz low pass for mids if You r filtering tweeters at 4000Hz. Ofcourse try both 0 and 180 degrees phase on tweeters.

                      Comment

                      Working...
                      X