Announcement

Collapse
No announcement yet.

mazda 3 -07 installations fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mazda 3 -07 installations fråga

    tjoo!
    Skall installera ett 6,5" kit fram och koaxialer bak och har tänkt dra 2,5mm2 till alla dörrar men är det någon av er som har dragit högtalare/högtalarkablar i mazda 3 -07-09 eller i liknande bilar med samma problem?
    Hur har ni gjort för att få ut kablarna till dörrarna?
    Sitter tydligen som plast kontakter som alla kablar går igenom, jag vill inte klippa i damasken som går mellan dörrarna och karossen ser bara ut som klåpare har varit i farten... Går det att få ut nya högtalarkablar på något annat sätt?

    Hur mycket skulle man förlora om man skarvar in sig på högtalarkablarna precis innan? blir ju ca 20-50cm 0,75mm2 kabel kanske 1,5mm2 om jag har tur till filtrerna från 2,5mm2 som jag då får lägga/sätta fast i dörrarna...

    nästan ni alla som håller på med SPL/SQ med nyare bilar måste ju ha samma problem så borde finnas en bra lösning :P

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: mazda 3 -07 installations fråga

    När jag skarvade med orginal kablarna fick jag bara en sida spelandes. Har dock en Peugeot 207. Dumt att förstöra om allt går åt helvete
    Last edited by ville91; May 26, 2017, 05:45.

    Comment


    • #3
      Re: mazda 3 -07 installations fråga

      I min 9-3a borrade jag upp nya hål i kontakterna och drog nya kablar där igenom. I min förra 9-5a skarvade jag inne i kupén och upplevde inget sämre resultat där.
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: mazda 3 -07 installations fråga

        Originally posted by ville91 View Post
        När jag slarvade med orginal kablarna fick jag bara en sida spelandes. Har dock en Peugeot 207. Dumt att förstöra om allt går åt helvete
        Ja det är jäkligt dumt att slarva kan tyckas!
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: mazda 3 -07 installations fråga

          men pontus hur gjorde du i 9-3 an? det sitter väl typ samma skit som i min mazda men din är nog rund och inte fyrkantig...

          Comment


          • #6
            Re: mazda 3 -07 installations fråga

            Originally posted by ppk View Post
            Ja det är jäkligt dumt att slarva kan tyckas!
            Menade skarva förstås

            Comment


            • #7
              Re: mazda 3 -07 installations fråga

              Originally posted by ppk View Post
              I min 9-3a borrade jag upp nya hål i kontakterna och drog nya kablar där igenom. I min förra 9-5a skarvade jag inne i kupén och upplevde inget sämre resultat där.
              Ok, får se om jag kan borra eller om det går att stifta ur kontakten och löda ihop alla med rätt kablar och ta bort hela kontakten annars få jag ta och skarva inne kuppen och hoppas att jag får tillräckligt till filtrerna så det ändå blir bra ljud är ju ett riktigt bra kit så vill ju helst inte att jag förlorar jätte mycket pga dom sista 20-30cm är tunnare kabel :P

              Comment


              • #8
                Re: mazda 3 -07 installations fråga

                Har du haft isär molexkontakten och tittat om det finns någon plats över? I min kärra fanns det ett ledigt hål i nederkant, som visserligen var lite för litet för 2x2,5mm2 men jag tog en 10mm borr och borrade ur i båda kontakterna (normalt är det 2 delar, en på insidan och en på utsidan. Du kan se hur jag gick tillväga i min byggtråd för F36an.
                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                Team Ljudbyggaren
                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                Comment


                • #9
                  Re: mazda 3 -07 installations fråga

                  Jag skulle säga att ingen kan höra skillnad i en bil om du har 0,75 en bit.
                  Läs detta så kanske du kan gå ner i area på hela kabeln för att göra det enklare.
                  https://www.cambridgeaudio.com/blog/speaker-cables

                  Comment


                  • #10
                    Re: mazda 3 -07 installations fråga

                    Originally posted by ville91 View Post
                    Menade skarva förstås
                    Oss lurar du men ingen annan
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: mazda 3 -07 installations fråga

                      Originally posted by carlr View Post
                      Har du haft isär molexkontakten och tittat om det finns någon plats över? I min kärra fanns det ett ledigt hål i nederkant, som visserligen var lite för litet för 2x2,5mm2 men jag tog en 10mm borr och borrade ur i båda kontakterna (normalt är det 2 delar, en på insidan och en på utsidan. Du kan se hur jag gick tillväga i min byggtråd för F36an.
                      Tackar skall verkligen kolla igenom din byggtråd när jag sitter vid en dator. Måste hitta någon garageplats som jag kan låna någon helg och plocka isär och kolla ordentligt på kontakten..

                      Comment

                      Working...
                      X