Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 900 Hjälp med stereo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 900 Hjälp med stereo

    Hej, Jag är helt ny i forumet och skulle uppskatta råd och tips på hur jag ska få vettigt ljud i bilen. Det är en mycket fin Saab 900 3-dörrars från 1992 som inte har en stereo monterad. Eftersom skicket är så fint så vill jag inte såga upp dörrar eller hatthylla utan behålla original-utseendet.

    Jag spelar egentligen inte speciellt högt utan uppskattar bra ljudkvalitet mer än volym. Jag vill kunna spela CD-skivor och det vore en bonus att kunna ta mobilsamtal hands-free.

    Jag har läst på en del Saab-forum för att hitta information men där är informationen om hur man ska få ett vettigt ljud begränsad. Som jag förstått det så ryms det 4" högtalare fram och att det ska gå att montera 4x10" eller 4x6 tums element bak.

    Hoppas att kunna få förslag på vilken stereo och högtalare som är vettiga att välja och hur jag ska kunna få till ett vettigt ljud utan att ruinera mig.

    Med vänlig hälsning/ Mikael

  • #2
    Re: Saab 900 Hjälp med stereo

    Bra tvåvägs kit + 10 "woofer i liten sluten låda är bra, inga bakre högtalare.
    Det finns tillräckligt med utrymme för att montera tweeters + 6,5" midwoofers som front stage.

    Vilken högtalare och vilken förstärkare, HU? Det beror på hur mycket pengar du vill spendera för ditt system.

    Lite information..
    http://www.netma.fi/jouko/saab/interior.html#click
    http://www.kolumbus.fi/richard.bevan...ing.html#front

    Comment


    • #3
      Re: Saab 900 Hjälp med stereo

      Mycket intressant! Jag har läst en del i forumet och ser att det hänt väldigt mycket sen början av 80-talet när jag installerade bil-ljud sist. Då satte man in 4 st högtalare (de största som fick plats), en stereo och gärna en equalizer. Numera verkar det som om man lägger mycket större vikt vid att få ett bra framsystem och stötta med en sub (om jag förstår det hela rätt.

      Länkarna var mycket bra. Den första visade en liknande 900 som den jag har fast den killen gjorde om en massa i inredningen vilket jag inte vill. Den andra länken var på en senare modell med bättre förutsättningar för uppgraderingar vilket jag tyvärr inte passar min modell.

      Jag har egentligen inte satt upp någon budget men tänka mig att lägga 5000-7000 ca på ett vettigt system. Med det upplägget så kanske 2-3 tusen bör gå till stereon. 1000 - 2500 till fronthögtalare och resten till en sub.

      Jag har inte den minsta koll på vilka komponenter man ska välja så jag är helt öppen för förslag och ideer.

      Jag har inte heller tidigare installerat en sub och en extra förstärkar mha av lågnivå-utgångar. Ska man koppla alla högtalare vi förstärkaren/ lågnivå eller använder man utgången på stereon vid en sån installation?

      Gör mig glad och bombardera tråden med förslag!

      Med vänlig hälsning/ Mikael

      Comment


      • #4
        Re: Saab 900 Hjälp med stereo

        Hej igen, Jag har fortsatt att läsa på forumet och inser att det finns ett otroligt mycket som jag inte förstår om bil-ljud. Jag var även ut och skruvade loss de befintliga högtalarhållarna i instrument-panelen och där finns det inte plats att göra så mycket. Det är ca 82 mm mellan "tapparna" som högtalarna ska monteras på (ca 115 mm på diagonalen). Det går inte att få till någon låda i instrumentpanelen vad jag kan se.

        Bredvid hatthyllan så finns det ett par original-uttag/ högtalargaller med skruvhål som är 82 mm isär och 177 mm isär (mätte inte diagonalen).

        Om ni skulle utgå från original-placeringen och bara en stereo/CD utan slutsteg/ bas-låda etc hur skulle ni göra då? Går det att få ett trevligt ljud med en sådan installation.

        Med vänlig hälsning/ Mikael

        Comment


        • #5
          Re: Saab 900 Hjälp med stereo

          Front stage eller huvud högtalare är faktiskt viktigt. 4 inches eller mindre är ganska liten och eftersom storleken det finns gränser. I instrumenpanel ganska hårt göra någon "låda" för att liksom.

          Jag skulle rekommendera att montera större midwoofer i dörrar, tweeter i instrumentpanel, lite woofer i bagageutrymmet - Resultaten kommer att bli mycket bättre om man jämför med andra möjligheter, exempel fyra tum "front stage" midwoofer + några större midwoofers bak.

          Om du bestämt vilken väg att gå, då kan vi hitta rätt produkter att använda.

          En bra 4-kanals förstärkare har tillräckligt med ström för god front stage och en liten bas.


          Du har dörrar som denna?

          Comment


          • #6
            Re: Saab 900 Hjälp med stereo

            Hejsan, och välkommen på tråden. Jag har precis såna dörrar och din installation ser ganska snygg ut. Är det diskanter jag ser framför den större högtalaren? Vad är det för storlek på dom element som du installerat och går rutan att få ned utan att det i magneten?

            De möjliga spår som jag ser att installera ett system är:

            1) Bara använda 4" i instrumentpanelen antingen koaxial eller kit då det finns möjlighet att ha en liten diskant i panelen. Samt att komplettera detta med en liten sub i bagaget.

            2) Göra ungefär som du har gjort samt eventuellt utnyttja 4" möjligheten i instrumentpanelen samt en liten sub i bagaget.

            Det kanske finns andra möjligheter också som ger att bra ljud?

            Alternativ 2) år jag lite tveksam till då jag helst inte vill ta upp hål i dörrsidorna och det vore lite synd.

            Gjorde du något speciellt för att få en stabil installation i dörrarna? Jag har förstått att det är viktigt.

            Mvh/ Mikael

            Comment


            • #7
              Re: Saab 900 Hjälp med stereo

              Om du inte vill såga och förstöra inredningen så är mitt tips att köra ett par bra koaxialer alt ett kit i brädan på original plats, detta kompletteras förslagsvis med ett lite 6,5" basrör under handskfacket. Jag hade kört på följande.
              Hu http://www.dbakuten.se/bilstereo/bil..._grp-s1%2F2757
              Bra EQ och även tidskomp vilket är trevligt.
              Ett par bra koaxialer http://www.dbakuten.se/bilstereo/var..._grp-s1%2F1978
              Basrör http://www.dbakuten.se/bilstereo/var..._grp-s1%2F1509
              Och tillslut ett slutsteg http://www.dbakuten.se/bilstereo/slu..._grp-s1%2F1970
              Sen tillkommer det lite kablar på detta så det landar strax utanför önskad budget men jag tror inte du kommer vara missnöjd.

              Comment


              • #8
                Re: Saab 900 Hjälp med stereo

                Nu börjar det bli intressant! En tanke vore förstås att köpa kit eller koaxialer fram samt en sub bak och sen om man inte blir nöjd med ljudet komplettera med högtalare i dörrsidorna senare. Det ger en startlösning med möjlighet till uppgradering.

                Lite undringar kring slutsteget- Är det stor skillnad på ljudkvalitet att använda ett slutsteg gentemot att driva högtalarna bara från huvudenheten? Jag antar att man behöver ett slutsteg för att driva basröret eller? Hur många in och utgångar behöver man på ett slutsteg för att driva frontar, högtalarna i dörrsidorna samt ett basrör (3 eller 5 utgångar? Och hur många lågnivåutgångar behöver man på huvudenheten?

                Det blir en del dumma frågor från mig här men uppskattar era ideér och kunskap.

                Med vänlig hälsning/ Mikael

                Comment


                • #9
                  Re: Saab 900 Hjälp med stereo

                  Originally posted by Mikael V View Post
                  Nu börjar det bli intressant! En tanke vore förstås att köpa kit eller koaxialer fram samt en sub bak och sen om man inte blir nöjd med ljudet komplettera med högtalare i dörrsidorna senare. Det ger en startlösning med möjlighet till uppgradering.

                  Lite undringar kring slutsteget- Är det stor skillnad på ljudkvalitet att använda ett slutsteg gentemot att driva högtalarna bara från huvudenheten? Jag antar att man behöver ett slutsteg för att driva basröret eller? Hur många in och utgångar behöver man på ett slutsteg för att driva frontar, högtalarna i dörrsidorna samt ett basrör (3 eller 5 utgångar? Och hur många lågnivåutgångar behöver man på huvudenheten?

                  Det blir en del dumma frågor från mig här men uppskattar era ideér och kunskap.

                  Med vänlig hälsning/ Mikael
                  Hur viktig förstärkaren är beror på ditt val av högtalare.
                  Väljer du ett högtalarkit under tusenlappen finns det ingen anledning att spänna bågen med marknadens bästa steg.

                  Köper du ett av marknadens mest prisvärda 4" högtalare för 2795:- så bör du ge det systemet en chans med en lite bättre förstärkare där det kan bevisa hur bra det låter.

                  Ska du köra med basrör + ett framsystemet behöver du 4a (2par) lågnivå utgångar ..... alltså använda en 4-kanals förstärkare vilket är vanligast.
                  Ska du uppgradera med midbasar så saknar du ett par lågnivåutgångar, men bara om du ska köra aktivt med kontroll över dessa.

                  För du måste inte.
                  Du kan köra med ett par på front, dela systemet semi-aktivt.
                  Då har du passiva filter på 4" och diskant, aktiv delning i förstärkaren till dina midbasar.
                  Välj förstärkare med möjligheten att använda 1 par lågnivå, sen trycker du in en knapp som aktiverar alla fyra utgångarna vilka driver dina 6 högtalare.

                  Du adderar ett steg till din subwoofer, för med riktigt bra framsystemet tillför inte ditt basrör tillräckligt och denna blir överflödig.

                  Sen finns det ett sätt till att bygga ett helt system, välj en 6-kanals förstärkare.

                  Då kan du köra semiaktivt 3-väg, aktivt 2-väg med subwoofer och endast ha 2 par lågnivå.

                  Fast då måste förstärkaren ha möjligheterna i de inbyggda filterna och det har inte alla steg.

                  Många olika lösningar finns det och kan kännas rörigt om man inte är van.

                  Jag tävlade på EM redan 1998 med semiaktivt delat system, i dag används denna lösning i många bilar .... I alla nya BMW vi bygger
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Saab 900 Hjälp med stereo

                    Gamla 900:an är störtskön bil, tills innertaket ramlar ner...

                    Jag byggde lådor till 6,5" element som jag satte fast i plåten mot hjulhuset, direkt framför dörren.

                    Då (1998) tyckte jag att det både blev bra och lät fint.

                    Satte fast en plywood direkt mot plåten, innan för mattan, med silicon. Som jag sedan skruvade fast lådan i.


                    Inte min bild, men med som förklaring vilken yta jag menar.

                    Och en 10" bas i bagaget och ett litet 4-kanalssteg som drev allt.
                    Vis vobiscum sit!

                    Comment

                    Working...
                    X