Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av högtalare dörrar fram

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Val av högtalare dörrar fram

    Originally posted by toolazy9-3 View Post
    När jag ändå har denna tråd..

    Min bas spelar bättre när jag har grejen bak i bilen som fyller upp.
    Lådan jag har nu är gjord för typ 40hz inte jag som byggt den.

    Vad behövs göras så att den spelar bra även om jag inte har massa saker bak i bilen ?
    Saab 9-3 kombi
    Det blir lika dant i min bil. Jag antar att det är reflexerna som studsar. Jag tänkte se vad som händer om jag fäller ner baksätesryggarna och vänder suben så högtalaren är vänd mot mig och se om jag får samma effekt som när det är fullpackat i bagaget. Om det blir bättre så funderar på att köpa en begagnad baksätesrygg som jag gör hål i som högtalaren får spelar igenom. Problemet är att det inte finns att köpa än på bildelsbasen, men det kanske kommer...

    Comment


    • #17
      Re: Val av högtalare dörrar fram

      Okej.

      Har du med en 9-3 sc ?

      Jag har bara haft den bakom förarsätet ”körde skräp”
      Och när den va där lät de dåligt som fan.

      Men på vissa låtar så om jag spelar 25-30% av volymen så låter de sådär men om jag ökar till 60% så låter de bättre

      Comment


      • #18
        Re: Val av högtalare dörrar fram

        Originally posted by toolazy9-3 View Post
        Okej.

        Har du med en 9-3 sc ?

        Jag har bara haft den bakom förarsätet ”körde skräp”
        Och när den va där lät de dåligt som fan.

        Men på vissa låtar så om jag spelar 25-30% av volymen så låter de sådär men om jag ökar till 60% så låter de bättre
        Nej, jag har en Mazda 3 combikupé.

        Comment


        • #19
          Re: Val av högtalare dörrar fram

          Har provat lite att flytta runt lådan men blir inte någon direkt skillnad.

          Jag tror de kan va att skillnaden på lådans volym och bilens volym.
          IOM att de är en kombi och har jalusi de blir ju mer öppen än p en sedan.

          Vad ska man gör för att förhållandet mellan låda och bil ?

          Comment


          • #20
            Re: Val av högtalare dörrar fram

            Originally posted by toolazy9-3 View Post
            Har provat lite att flytta runt lådan men blir inte någon direkt skillnad.

            Jag tror de kan va att skillnaden på lådans volym och bilens volym.
            IOM att de är en kombi och har jalusi de blir ju mer öppen än p en sedan.

            Vad ska man gör för att förhållandet mellan låda och bil ?
            Hur gick det att prova med öppna fönster? Ökar basen då med öppna rutor brukar man säga att lådan är för stor.
            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

            Comment


            • #21
              Re: Val av högtalare dörrar fram

              Provat rutorna och provade även med ryggstödet ner fält bak tycker de låter burkigt lite som om den skulle slå igenom. Vilket jag inte tror den gör.

              Ska kolla måtten på lådan imorgon. Den är inte så stor

              Comment


              • #22
                Re: Val av högtalare dörrar fram

                Har testat hit och dit nu.

                Lådan i mitten bak mot bagageluckan där låter de rätt ok

                Så ser lådan ut nu. Inte mitt bygge.
                Attached Files

                Comment


                • #23
                  Re: Val av högtalare dörrar fram

                  Någon som vet en bra 12” bas som är bättre än spl xtr-300d2 och passar bra i 53l låda avstämd till 36hz

                  Comment


                  • #24
                    Re: Val av högtalare dörrar fram

                    Nu har jag fått hem lådan.

                    Får hoppas den spelar bra

                    Har 2 saker jag funderar över
                    1. Har ju ett spl 150.4 som jag tänkte köra till framdörrarna och de i bagageluckan 3.5”. Ska jag använda passivts filter till dörrarna och så isf kan den stå på full då ”de förmodar jag då filter ska sköta de”
                    En kompis har ett nyare Hertz 4ch där fanns high 80.

                    2. Jag har ju original Saab stereo 2007 den nyare alltså.
                    Jag har nu en high to low från original steget + dörrarna fram där. Förlorar jag något om jag kopplar på en till adapter och kör ett steg på dörrarna fram ?

                    Är bara tillfälligt
                    Attached Files

                    Comment


                    • #25
                      Re: Val av högtalare dörrar fram

                      Originally posted by toolazy9-3 View Post
                      Nu har jag fått hem lådan.

                      Får hoppas den spelar bra

                      Har 2 saker jag funderar över
                      1. Har ju ett spl 150.4 som jag tänkte köra till framdörrarna och de i bagageluckan 3.5”. Ska jag använda passivts filter till dörrarna och så isf kan den stå på full då ”de förmodar jag då filter ska sköta de”
                      En kompis har ett nyare Hertz 4ch där fanns high 80.

                      2. Jag har ju original Saab stereo 2007 den nyare alltså.
                      Jag har nu en high to low från original steget + dörrarna fram där. Förlorar jag något om jag kopplar på en till adapter och kör ett steg på dörrarna fram ?

                      Är bara tillfälligt
                      1. Är det ett högpassfilter som delar vid 250-500hz så kan du köra på full signal.

                      2. Nej, alla tror att en Hög Till Lågnivå adapter är en bomb eller liknande farlig pryl.
                      Det en omvandlare gör är att sänka signalstyrkan i högtalarkabeln, inget annat.
                      Tillverkar man produkter för Högnivå så är dom kompatibla med en spänning på 6 volt och upp mot 20 volt, auto on behöver som regel 6 volt för att starta.
                      Lågnivå är med andra ord alltså under 6 volt (normalt).
                      Plockar man in för hög signal i en förstärkare får man problem med störningar eller ljudet blir helt kass, det är därför förstärkarna har en GAIN kontroll som ska synka signalstyrkan
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #26
                        Re: Val av högtalare dörrar fram

                        Originally posted by toolazy9-3 View Post
                        2. Jag har ju original Saab stereo 2007 den nyare alltså.
                        Jag har nu en high to low från original steget + dörrarna fram där. Förlorar jag något om jag kopplar på en till adapter och kör ett steg på dörrarna fram ?
                        Det finns även omvandlare som fixar en fullregistersignal i bilar likt SAAB.

                        Dessa summerar höga och låga frekvenser och återger fullregister i lågnivåsignalen, en som används flitigt i detta segment med absolut bästa resultat till lågt pris är ..... Mosconis HLA_Sum

                        Förtydligande

                        Man tar alltså högnivå både från kanalerna som driver 3,5” på brädan och från kanalerna som driver basarna.
                        Dessa kanaler är filtrerade i originalförstärkaren, 3,5” spelar över 200hz och 6,5” spelar frekvenser under 200hz.
                        Last edited by Nonne; January 25, 2020, 09:44.
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #27
                          Re: Val av högtalare dörrar fram

                          Tackar så mycket. Är ju tänkt att få köpt en bättre stereo sen är ju bara de att alla kablar till de är dyrt för mig iaf

                          Jag har köpt en 1-RCA till 2-RCA kabel så att jag ska kunna köra alla stegen.
                          Har för mig jag läste något om man använder en sådan sladd så ska man vända på de ena paret alltså röd-röd vit-vit och röd-vit vit-röd
                          Om jag minns rätt så va de något med ljudet att göra när man använde samma.

                          2 adaptrar.
                          Har 3 steg
                          Gas alpha 60.2 till 3.5” fram/bak vilket de nu blir. Denna har RCA in och RCA ut vad är bäst att dra sladden vidare till
                          Spl 150.4 bara RCA in
                          Spl 800.1 bara RCA in

                          Undrar med om man ska köra full eller high till 3.5”

                          Comment


                          • #28
                            Re: Val av högtalare dörrar fram

                            Kom på att jag hade en till high/low fast den har inte någon justering som de andra 2 har tror de 2 är från brl

                            Comment


                            • #29
                              Re: Val av högtalare dörrar fram

                              Jag blev mycket nöjd med lådan min farbror gjorde åt mig.

                              53L men är nog runt 50L nu med lite dämpning.

                              Hade kunnat göra den 2-4cm bredare bara.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #30
                                Re: Val av högtalare dörrar fram

                                Som jag skrev nöjd med lådan spelar mycket bättre än den gamla.
                                Mycket djupare bas.

                                Har försökt hitta hur jag ska sätta subsonic filter
                                Speciellt när man måste göra allt med örat/känslan av ljudet
                                SMD saker hade varit Nice men lite dyrt för de jag behöver de till.
                                Ska se om jag kan hitta en hand hållen Oscilloscope

                                Comment

                                Working...
                                X