Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plocka bort utsläckningar från vindrutan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plocka bort utsläckningar från vindrutan

    Har nyligen monterat ett trevägssystem där basarna sitter i dörrarna och spelar upp till 350Hz. Mellanregisterna spelar mellan 350-2500Hz och är monterade i originaluttagen i instrumentpanelen längst in mot rutan och diskanterna tar vid däröver och de sitter monterade i A-stolparna och är riktade i sidled mot motstående ruta.

    Ljudbilden är helt ok och musikerna spelar framför mig men pga att ljudet från mellanregisterna studsar i vindrutan så kommer direktljudet från mellanregisterna först och ljudet som studsar i rutan 8.6cm gångväg fördröjt vilket ger en tråkig utsläckning kring 2kHz.

    Eftersom det är en utsläckning som beror på att signalerna når mig lyssningspositionen i motfas finns det inte så mycket att göra varken med EQ, tidskmpensering eller ändra delningen med diskanten, om jag inte kan tänka mig att dela brant en bit under 2000Hz dvs. Detta känner jag inte för då det kommer begränsa hur högt jag kan spela.

    Hur löser ni andra detta? Är det en dum placering av mellanregister där de sitter nu eller finns det något smart sätt att få till det, jag vill ogärna göra större ingrepp i bilen då jag vill hålla den så lik originalet som möjligt? Jag har funderat lite i banorna att sätta någon form av dämpmaterial strategiskt som dämpar kring 2000Hz. Det kanske inte blir så snyggt att ha detta på vindrutan dock, alternativet är att jag istället bara dämpar direktljudet så att istället är det enda ljudet som når mig det reflekterade ljudet från rutan. Någon som har några tips.

  • #2
    Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

    Jag har dämpat reflexerna i min bil (sidorutorna) då jag hade problem med fokuseringen då ljudet från diskanterna studsade mot sidorutorna, det jag gjorde först var att tejpa med silvertejp för att se om det hjälpt vilket det gjorde. Därefter plockade jag ur rutorna och lät grannen montera säkerhetsfilm som är rätt tjock (används på t.ex butiksfönster) och transparant. Detta gjorde susen för min bil.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

    Comment


    • #3
      Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

      Går det inte att vinkla elementen lite så du förskjuter avståndena imellan direktljud och reflex?
      Får du utsläckningen på bägge mellanregistrena?
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

        Jag har funderat i de banorna men det blir nog svårt att få till med tanke på att det tog en dag att få mellanregisterna på plats i originalhålen men måste jag så måste jag ju. Kravet är dock att jag kan använda orignalgallerna ovanpå och de är ca 1cm eller så ovanför elementen.

        Om jag ser till att fördröja studsen kommer väl iså fall denan utsläckning hamna något lägre. Borde det inte vara bättre att försöka få upp den i frekvens eller att ännu bättre plocka bort ena bidraget så att utsläckningen försvinner helt?

        Hur skall jag resonera gällande vinkling i så fall? Vinklar jag mot mig kommer mer direktljud träffa mig och studsen i rutan kommer träffa något högre upp och senare men kommer ge en något kortare sträcka/tid jämfört med idag vilket borde skjuta upp problemet i frekvens?

        Om jag istället vinklar elementet bort från mig kommer egentligen inget av direktljudet från elementet att nå mig utan allt jag hör är ljudet som studsar i vindrutan, eller?

        Sedan kan jag i nuläget inte utesluta att den utsläckning som finns faktiskt inte är den som kan bli mellan vindrutan/instrumentpanelen? Det finsn ju som sagt rätt mycket reflekterande ytor i närheten när man placerat högtalarna där de sitter.

        En fördel däremot är att jag har exakt samma fysiska avstånd till mellanregister som till bas på båda sidor.

        Jag ser denna utsläckning på båda sidor och runt hela lyssningspositionen och jag har som sagt provat att justerar med integreringen mot diskant utan att det hjälpt. Problemet verkar hänga ihop med mellanregistret placering och reflektionerna den ger. Då jag har dippen oavsett om jag flyttar huvudet lite åt sidorna så känns det som att problemet är kopplat till en yta väldigt nära elementet och där sitter ju rutan på ett avstånd som skulle kunna stämma bra överens med halva väglängen av aktuell frekvens.

        Jag skulle gärna egentligen dela något högre kring 4kHz men så länge jag inte riktigt får till detta området med mellanregistret pga rutan så väljer jag att låta bli. Genom att som nu dela vid 2,5kHz får jag ju lite bidrag kring 2kHz även vid detta område så att inte utsläckningen bli lika markant.

        jag skall testa att sätta upp lite tunna dämpmaterial på olika ytor kring högtalaren för att se vilka effekter dessa ger och vilka ytor som egentligen ställer till med denna utsläckning.
        Last edited by mangs; October 1, 2012, 13:47.

        Comment


        • #5
          Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

          Det är svårt att veta exakt vad som orsakar problemet i en så geometriskt och akustiskt komplex miljö som en bilkupé. Jag har t.ex ett problem runt 1,2 kHz i min 406 som jag inte har kunnat komma omkring, oavsett högtalarplaceringar och olika dämplningar (jag har t.o.m missat ett SM-guld på grund av labbande).

          Dämpfilm som Jens nämnt är ju en vettig början, det gör ju nytta oavsett om det löser problemet eller ej.

          Jag hade labbat lite med dämpkuddar (ex. en strumpa packad med polyestervadd) kring mellanregistren för att se om det hjälper något.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

            Nu vet jag inte hur pass fast monterat diskanterna är.Men annars skulle jag provat att lägga diskanterna så nära mellanregistena på brädan,som möjligt.Antingen spelandes mot rutan,eller c:a 45graders lutning mot lyssnings platsen.
            Om det skulle vara fasproblem du har.

            Comment


            • #7
              Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

              Visst brukar det bli bäst om diskant och mellanregister sitter så nära som möjligt men den dipp jag har vid 2kHz har jag även om jag bara kör mellanregsistret ensamt så det är inte diskanten och mellanregister som är ur fas.

              Däremot märkte jag idag när jag med lite dämpskum på olika placeringar att om jag placerade dämpning på sidorutan bredvid diskanten så blev ljudet mycket mjukare. Jag antar att ljudet från någon av diskanterna studsar just där. Hade inte möjlighet att göra några mätningar men det lät klart bättre. Detat var dock högre upp i frekvens än 2kHz.

              Att rätta till problemet gär såkert att göra om jag prövar mig fram. Min största fråga är dock om det finns något jag kan göra som inte inverkar på inredningen då jag vill hålla bilen i originalskick då den är helt ny.

              Comment


              • #8
                Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

                prova att fasvända mellanregistret
                sigpicmed välljud som mål i livet!

                Comment


                • #9
                  Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

                  Inte för att vara ohövlig men jag ser inte riktigt hur det skulle förändra saken då probelemt finsn där även när elementet spelar ensamt. Det har alltså ingenting med integreringen till övriga högtalare att göra utan handlar om att elementet och de reflektioner som skapas i dess närhet ställer till det vid lyssningspositionen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

                    helt rätt läste lite dåligt, du får prova dig fram med detta problem
                    sigpicmed välljud som mål i livet!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

                      Ingen fara och precis som du säger, att pröva sig fram är nog det bästa.

                      Det är lite mer jobb med att få till ljudet i bilen jämfört med hemma i mitt akustikbehandlade rum. De korta avstånden med reflekterande ytor gör verkligen sitt till samtidigt som jag inte kan placera högtalarna precis där jag vill. Det underlättar inte att jag är rätt petig med ljudet helelr men det är väl därför jag hänger här för att få tips av er andra som jobbar med att få till just välljud i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

                        Som du själv har insett så är det lite svårt att fixa. Men hewis förslag med att vinkla lite kan ju förbättra det hela något.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

                          Hur tror ni olika vinklar påverkar, som det är just nu spelar elementet rakt upp i rutan ganska långt in och vinkeln ovanför till rutan är tämligen snäv då rutan lutar ganska mycket. Om jag vinklar från mig kommer mindre av direktljudet nå mig medan om jag vinklar mot mig så kommer jag träffa högre upp på rutan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

                            en fråga är du med i hififorum mangs
                            mvh classe
                            sigpicmed välljud som mål i livet!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Plocka bort utsläckningar från vindrutan

                              Det kan hända?
                              Du med?

                              Comment

                              Working...
                              X