Announcement

Collapse
No announcement yet.

A-traktorbygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • A-traktorbygge

    Hallå

    Dottern tjatar om A-traktor, jag tänker...kul! då kan pappa få bygga lite billjud, så det blir ju lite budgetljud såklart, ska ju inte tävla men hon ska ju inte behöva stå och skämmas på ICA-parkeringen. Valet föll på en Volvo 740 från 88 som blir okapad.

    Jag tänker följande setup: (editerad)

    HU: Alpine 178BT inköpt och hemma

    Framsystem:
    8st Faital Pro 8FE200 fram ska beställas!
    2st DeafBonce Apocalypse AP-T25 NEO ska beställas!
    1st GZUA 2225SQ (2x550W 1Ohm till middar) inköpt och hemma
    1st GZUA 4125SQ (ska väl räcka till diskanterna) inköpt och hemma

    Subsystem:
    4st DeafBonce Apocalypse DB-SA 2712 beställt och påväg!
    1st Autostudio E7000 inköpt och hemma

    Ström:
    4st 100Ah batterier
    1st 100A generator
    50mm2 kabel med fördelningsskenor i alu

    Montageidéer:
    Dörrsidor modifieras för middar och diskanter, ska försöka bygga i MDF så långt det är möjligt men kommer säkert behöva plasta lite också.
    Till subbar byggs ett ”regelverk” i 30x30 stål som kläs med 22 spån på insidan och dubbel 22 till baffel, jag är inne på en basreflex med slotport eller bandpass.

    Allt ska dämpas väl med bitumen förutom tak som kommer dämpas med limmade plyfaremsor.

    Mål:
    Skall kunna spela oansträngt, tight och högt till både rap, rock och house.

    Ni får gärna komma med inputs då jag är ödmjukt amatör

  • #2
    Re: A-traktorbygge

    Verkar som vi har lite olika bild av budgetbygge haha (trodde ungefär du skulle lista ett biltema 5,25" kit), ska bli kul att se!
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: A-traktorbygge

      Originally posted by Lillalilja View Post
      Verkar som vi har lite olika bild av budgetbygge haha (trodde ungefär du skulle lista ett biltema 5,25" kit), ska bli kul att se!
      Haha ja kanske det jag ska starta en projekttråd sen när vi drar igång men först vill jag planera lite, då det är en del av tjusningen med projekt, just nu lutar det åt 4:e ordningens bandpass i vägg, 120L sluten kammare och 250L portad kammare, då sa programmet 9dB peak vid 38Hz, jag är dock lite rädd att det blir lite klent med effekt till basarna med 1K i varje men vi får se, får väl uppgradera sen isf.

      Comment


      • #4
        Re: A-traktorbygge

        Originally posted by Klyka78
        Hallå

        Dottern tjatar om A-traktor, jag tänker...kul! då kan pappa få bygga lite billjud, så det blir ju lite budgetljud såklart, ska ju inte tävla men hon ska ju inte behöva stå och skämmas på ICA-parkeringen. Valet föll på en Volvo 740 från 88 som blir okapad.

        Jag tänker följande setup: (editerad)

        HU: Alpine 178BT inköpt och hemma

        Framsystem:
        8st Faital Pro 8FE200 fram ska beställas!
        2st DeafBonce Apocalypse AP-T25 NEO ska beställas!
        1st GZUA 2225SQ (2x550W 1Ohm till middar) inköpt och hemma
        1st GZUA 4125SQ (ska väl räcka till diskanterna) inköpt och hemma

        Subsystem:
        4st DeafBonce Apocalypse DB-SA 2712 beställt och påväg!
        1st Autostudio E7000 inköpt och hemma

        Ström:
        4st 100Ah batterier
        1st 100A generator
        50mm2 kabel med fördelningsskenor i alu

        Montageidéer:
        Dörrsidor modifieras för middar och diskanter, ska försöka bygga i MDF så långt det är möjligt men kommer säkert behöva plasta lite också.
        Till subbar byggs ett ”regelverk” i 30x30 stål som kläs med 22 spån på insidan och dubbel 22 till baffel, jag är inne på en basreflex med slotport eller bandpass.

        Allt ska dämpas väl med bitumen förutom tak som kommer dämpas med limmade plyfaremsor.

        Mål:
        Skall kunna spela oansträngt, tight och högt till både rap, rock och house.

        Ni får gärna komma med inputs då jag är ödmjukt amatör
        Tips! Fixa fläkt nära 2 kanal steget. Blir varmt. Riktigt bra steg!

        Comment


        • #5
          Re: A-traktorbygge

          Originally posted by ville91 View Post
          Tips! Fixa fläkt nära 2 kanal steget. Blir varmt. Riktigt bra steg!
          Tack för tipset! Det får jag ordna då

          Comment


          • #6
            Re: A-traktorbygge

            Skulle gärna vilja ha tips och råd vilken lådtyp jag ska använda mig av dels för att få så hög verkningsgrad som möjligt med den lilla effekt jag har att tillgå (just nu endast ca 1k/bas) och dels för att den ska bli så trevlig som möjligt att lyssna på musik till.
            Dottern lyssnar mest på rap men jag vill att den ska bli ganska rak från runt 30 upp till runt 60 som möjligt. Musik före dB-jakt så att säga.

            Är det 4th eller 6th order jag ska satsa på? Utrymmet jag har är ju hela utrymmet bakom framstolarna i en Volvo 740 så den kan ju bli ca 6-700 L.

            Basarna jag har: 4st 12” (DeafBonce Apocalypse DB-SA2712)

            Fs: 33Hz
            Bl: 15
            Qts: 0,41
            Vas: 41L
            X-Max: 18mm
            Känslighet: 89dB
            RMS: 1700W
            Max SPL: 3400W
            Inbyggnadsdjup: 167mm

            Vad har ni för idéer till mig, tänkte börja bygga i helgen

            Comment


            • #7
              Re: A-traktorbygge

              Då va man igång lite smått, köpte lite 30x30 stål, rev ur inredningen bak och svetsade in en stålbur som jag sedan ska klä insidan på med 22mm spån.

              ”Väggen” börjar där baksäteshyllan börjar, jag räknar med att få en nettovolym på ca 400L, jag tänker mig en 4th order med ett 1:2 förhållande.

              Den bakre slutna kammaren blir ner mot golvet och den portade främre ovanför med port ut mellan framstolar så högt som möjligt.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Re: A-traktorbygge

                Lite småfix kvar med ramens tak annars är den klar och jag blev riktigt nöjd, allt linjerar perfekt och det blev 90gr åt alla håll och kanter, nästa steg blir att byta bakruta (upptäckte en spricka i den jäveln) och tona om alla bakrutor då det inte va så snyggt gjort.

                Annars är nästa steg att dämpa taket med 2 lager plyfa som jag sen limmar tyg direkt på, då blir det nog stumt å bra.

                Någon som är duktig på att räkna ut lådor? Jag vill ju ha den så effektiv och linjär som möjligt 30-80Hz. Jag tar jättegärna emot tips! Jag kanske är helt åt helvete fel ute redan haha
                Attached Files

                Comment

                Working...
                X