Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radera sin profil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radera sin profil

    Hur får man sin profil raderad?
    Jag antar att inga större uppdateringar skett i hur systemet är byggt de senaste åren, vilket indirekt innebär att forumet inte är anpassat till GDPR som träder i kraft om 1 månad ungefär.

    Jag vill nämligen få min profil raderad och de poster jag skickat bli helt anonym

    Hur löser ni detta?

  • #2
    Re: Radera sin profil

    Du kan ju pröva att skicka ett pm till admin, fast han har inte varit aktiv här på flera år. Jag har erbjudit mig att ta över admindelen men inte fått nått respons.

    Verkar inte finnas något sätt att göra det själv på som jag kan hitta. Fast är det verkligen en sån big deal?

    Comment


    • #3
      Re: Radera sin profil

      Originally posted by Eazy View Post
      Du kan ju pröva att skicka ett pm till admin, fast han har inte varit aktiv här på flera år. Jag har erbjudit mig att ta över admindelen men inte fått nått respons.

      Verkar inte finnas något sätt att göra det själv på som jag kan hitta. Fast är det verkligen en sån big deal?
      Här kommer den långa versionen =)

      Ja! Det är en jävligt big deal! Speciellt på det här forumet!

      1. Forumet är snart 10 år gammalt och ingen uppdatering har skett sen dess. Vilket innebär att säkerheten på lösenordet i databasen är Fruktansvärt dålig. Det läcker som ett såll i princip. Det sparas som MD5-hash vilket är Riktigt osäkert. Det går knäcka på sekunder.

      2. Personuppgifter är personliga och andra ska inte äga dom. I det här faller så verkar det som att jag inte har kontroll alls över mina personuppgifter.

      Du kanske inte tycker att det spelar så stor roll om just personuppgifterna...
      Men bara för att göra det Riktigt tydligt om varför det är ett problem så kommer jag skicka ett PM med en profilering om dig Mathias (nej, jag känner dig inte)
      Last edited by Andersw84; April 17, 2018, 20:46.

      Comment


      • #4
        Re: Radera sin profil

        Tror du kan ta det lugnt..
        Om du postar 9 av 10 siffror i ditt personnummer på Facebook så är inte detta forum den största hotet mot din integritet på internet.

        Jag känner heller inte dig, men några enkla sök på Google säger mig att du bör kolla på vad du postat på Facebook, Sporthoj mm
        Grattis på födelsedagen förresten :-)
        Robert F.S.

        Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

        "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
        -Och då färdigbyggd och tunad

        Comment


        • #5
          Re: Radera sin profil

          Hm, inte funderat på detta innan. Men måste väl gå o lösa? Någon som försökt kontakta administratören? Tänker då inte via bilstereoforum utan ringt han eller dylikt.

          Visst är det personuppgifter man har på Facebook osv men där kan man ju i alla fall välja att radera sin profil och gamla inlägg...

          Comment


          • #6
            Re: Radera sin profil

            Så är det nog inte.. diverse olika sökmotorers robotar kör bildsök och spegling av webbplatser och dessa innehåller metadata och finns kvar oavsett om t.ex en facebookprofil är raderat.

            Jag är nog inte speciellt intressant för någon med skumma planer, men efter att jobbat inom IT några år har jag lärt mig såpass att om jag skulle få ett bankkonto eller andra värden på mera än 6 siffror ville jag skyddat mig mera, och troligen avslutat alla konto på sociala medier.

            Jag har t.ex gjort min egen "disclamer" på Facebook där jag ger Facebook tillåtelse att använda all data om mig precis hur dom vill!

            Antihysterisk hälsning med ;-) lol
            Robert F.S.

            Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

            "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
            -Och då färdigbyggd och tunad

            Comment


            • #7
              Re: Radera sin profil

              ps. Om admin läser detta och vill radera alla poster en användare har postat utan att ta bort hela trådar efter en användare har tagits bort görs det slik:

              Code:
              DELETE FROM post WHERE userid=x AND parentid !=0;
              Replace x with the id of the user whose posts you want to delete. And if you use a custom prefix for your db tables, append it to the table name in the query above.
              Robert F.S.

              Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

              "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
              -Och då färdigbyggd och tunad

              Comment


              • #8
                Re: Radera sin profil

                Originally posted by roboxster View Post
                Tror du kan ta det lugnt..
                Om du postar 9 av 10 siffror i ditt personnummer på Facebook så är inte detta forum den största hotet mot din integritet på internet.

                Jag känner heller inte dig, men några enkla sök på Google säger mig att du bör kolla på vad du postat på Facebook, Sporthoj mm
                Grattis på födelsedagen förresten :-)
                Om du nu jobbat med IT under ett par år så bör du även förstå syftet med varför man vill radera sina spår.

                Även om du inte själv insåg det med din post så förstår du indirekt varför jag vill ta bort mig från det här forumet. Jag använder inte forumet vilket innebär att jag vill tabort mina spår.
                Hade jag gjort det hade du inte kunnat googla upp mig på det sättet. Inte härifrån iaf.
                Last edited by Andersw84; April 18, 2018, 09:27.

                Comment


                • #9
                  Re: Radera sin profil

                  Originally posted by roboxster View Post
                  Så är det nog inte.. diverse olika sökmotorers robotar kör bildsök och spegling av webbplatser och dessa innehåller metadata och finns kvar oavsett om t.ex en facebookprofil är raderat.

                  Jag är nog inte speciellt intressant för någon med skumma planer, men efter att jobbat inom IT några år har jag lärt mig såpass att om jag skulle få ett bankkonto eller andra värden på mera än 6 siffror ville jag skyddat mig mera, och troligen avslutat alla konto på sociala medier.

                  Jag har t.ex gjort min egen "disclamer" på Facebook där jag ger Facebook tillåtelse att använda all data om mig precis hur dom vill!

                  Antihysterisk hälsning med ;-) lol
                  Det är ju det som är så fint med GDPR, det går inte göra i samma utsträckning. Det ligger krav på varje tjänst att kunna radera hela mig.
                  Visst finns Waybackmachine och liknande tjänster. Men hur länge till innan stämningar etc börjar trilla in? Det är ingen som gett dem tillåtelse att hämta MIN data och spara utan min vetskap.

                  Det fina är att vissa företag/tjänster måste byggas bättre för att ge stöd åt att data ska kunna försvinna. Varför inte Blocket skickar en 404 status för annonser som inte längre finns är för mig en gåta. Men en sådan åtgärd löser även att google slutar indexera gamla annonser som exempel.

                  Fast... jag kan ju be google ta bort data om mig!
                  Samma med Facebook... raderar jag min profil försvinner allt (enligt lag). Jag kan ändra min privacy till att ingen ser mig.

                  Oavsett vem som indexerat google/facebook etc så är det fan så mkt svårare att min information är publik när jag inte vill det. Du glömmer att mitt val till hur publik jag ska vara är Mitt, inte Facebooks eller Bilstereoforum.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Radera sin profil

                    Originally posted by roboxster View Post
                    ps. Om admin läser detta och vill radera alla poster en användare har postat utan att ta bort hela trådar efter en användare har tagits bort görs det slik:

                    Code:
                    DELETE FROM post WHERE userid=x AND parentid !=0;
                    Replace x with the id of the user whose posts you want to delete. And if you use a custom prefix for your db tables, append it to the table name in the query above.
                    Det här är bara en bråkdel av vad jag tycker ska försvinna.
                    Mitt lösenordshash ska tömmas, min historik kring vad jag sparat i databasen etc. Det är inte bara de publika posterna som är ett problem. Vem vet vad som händer om/när forumet blir hackat... Det är trots allt inte ett säkert forum.

                    Det kan va så att forumet tycker att mina poster tillför nått och att det väger över min vilja att raderas, då må det var så att posterna är kvar. Men att övrig info om postskaparen anonymiseras. Fast som det verkar så finns det ingen som äger forumet och kan tycka till om sånt... vilket är värre.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Radera sin profil

                      Är ju rent ut sagt förjävligt att det inte finns någon ansvarig för forumet. Går det inte kontakta vbullentin och försöka få någon att bli administratör? Man får väl dra hela historien, att admin har varit inaktiv i flera år, inget är uppdaterat och säkerheten är urusel.

                      Men kanske inte funkar att göra så?

                      Jag spånar lite idéer bara

                      Comment


                      • #12
                        Re: Radera sin profil

                        Originally posted by FutureWorld View Post
                        Är ju rent ut sagt förjävligt att det inte finns någon ansvarig för forumet. Går det inte kontakta vbullentin och försöka få någon att bli administratör? Man får väl dra hela historien, att admin har varit inaktiv i flera år, inget är uppdaterat och säkerheten är urusel.

                        Men kanske inte funkar att göra så?

                        Jag spånar lite idéer bara
                        Tyvärr funkar det inte riktigt så lätt =/ vBulletin bryr sig inte om enskilda installationer då dom inte fått en krona betalt för detta vad jag vet. Man kan prata med den som driftar det hela, men där är de också tvärstopp pga att "jag" inte äger siten och dess information.

                        Det man kan göra är att anmäla den som äger kontot (ägare av webbhotellet) till Datainspektionen då forumet som driftas där kommer bryta mot de tyngsta reglerna i GDPR när den slår igenom om 1 månad. Antagligen bryter det mot några redan nu i PUL...

                        Här kan du läsa lite mer om just GDPR, du kommer märka rätt snabbt hur illa det står till
                        https://vismaspcs.se/ditt-foretagand...et/vad-ar-gdpr
                        https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=cDnid38Lr_8 (Från datainspektionen)
                        Last edited by Andersw84; April 18, 2018, 14:35.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Radera sin profil

                          Anmäls ägaren så lär väl hela forumet försvinna? Finns ju ingen som kommer att ta tag i detta.

                          Eller har jag missuppfattat det?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Radera sin profil

                            Det vore ju sorgligt om forumet försvinner p.g.a. av detta. All erfarenhet som detta forumet har samlat på sig finns ingen motsvarighet i Sverige.

                            Det måste ju finnas någon som betalar för webbhotellet som forumet körs ifrån. Frågan är vem det är. I värsta fall får vi starta ett nytt forum, men jag är tveksam att det kommer besökas mycket. Det är ju redan nu dåligt med besökare och intresse här.

                            Tror att forumet finns på https://www.binero.se/
                            Last edited by Eazy; April 18, 2018, 20:53.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Radera sin profil

                              Ja väldigt tråkigt om forumet försvinner, är ju ägaren som äger all information i trådar, så går ju inte bara att kopiera informationen och starta ett nytt forum. Men kommer forumet inte uppdateras så att det blir "lagligt" så kommer det sannolikt försvinna.

                              Men detta är bara vad jag tror!!!

                              Comment

                              Working...
                              X