Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Saab 9-3 Aero

    Tänkte nog ta ut båda stolarna fram i vilket fall
    Men har sett att folk har tagit det genom bakdörrarna men de känns som att det borde vara enklare genom passagerardörren
    Kolla in mitt bygge i Saaben!
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

    Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

    Comment


    • #17
      Re: Saab 9-3 Aero

      Tjenare!

      Jag hittade min gamla baslåda ståendes helt ensam och ledsen i källarförrådet häromdan!
      det sitter två st Mtx rt.12-44 i den lådan med ungefär 55L till varje bas och fick då iden om att kanske bygga om den lådan för att köra portat istället för slutet som var tänkt från början! men måste kolla att den går in hyffsat bara!

      Vad tror ni om valet? kommer troligtvis byggas ihop en sluten låda också så att de är väl bara och testa egentligen, men va tycker och tror ni blir bäst? jag är ute efter riktig djupbas men vill ändå inte tappa snabbheten för mycket!

      Basen som har nämts förut Är alltså en Dayton UM 12-22:
      http://www.daytonaudio.com/index.php...-per-coil.html

      Mvh Kalle
      Kolla in mitt bygge i Saaben!
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

      Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

      Comment


      • #18
        Re: Saab 9-3 Aero

        Om du vill ha djup och rapp bas så röstar då jag på sluten låda! Kommer själv köra det till min UM15-22. :-) Ang. innertaket så hade jag ur det i min förra SS, fäll bak ryggstödet på passagerarstolen bara så går det att få ut genom passagerardörren fram. En bra dämpning (tycker jag) är ett lager butyl (så tjock som möjligt) och sen ett lager bitumen. Gärna ett lager av nån foam också som fyller upp mot innertaket.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #19
          Re: Saab 9-3 Aero

          Då får det nog bli slutet! Det var ju planen från början också, den gamla lådan får nog byggas om till något det går å spela lite högre med (är ju kul å spela högt ibland med ;P )

          Har du några tips om hur man skall bygga lådan till UM12:an? den rekommenderade lådan för slutet ligger ju runt 56-57L och har ritat ut en låda sketchup, tyvärr finns den inte på den här datorn men kan ladda upp senare! kom bara på i efterhand att baffeln på den kanske inte är tillräckligt inskjuten och då kommer ju basen slå i ryggstödet!

          Men hur hade du byggt? Du som har byggt ett par lådor i 9-3ss

          Mvh Kalle
          Kolla in mitt bygge i Saaben!
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

          Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

          Comment


          • #20
            Re: Saab 9-3 Aero

            Basen centrerad mot skidluckan och en ram runt mot ryggstödet som ger basen fritt spelrum, sen är det bara att maxxa höjden och göra bredden så den går in mellan gångjärnen på bakluckan.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #21
              Re: Saab 9-3 Aero

              Tjenare tjenare!

              Har inte hänt så jättemycket med ljudet det senaste, vilket är lite tråkigt då det känns som att det blir tajt att få ihop det till sommarens tävlingar.
              Lite småstrulig ekonomi och även behövt göra andra utgifter på bilen förutom ljudet, Som te.x en liten småservice med olja, filter, tändstift, kupefilter. och även bromsbyte.

              Hadde även problem med att jag fick felkod på random multiple missfire, vilket löstes med tändstiftsbytet.
              Hoppades på att det även skulle lösa problemet jag har haft med att bilen bara typ "klipper" eller "hackar" oftast på högre växlar och oftast när man trycker lite för lite för att kickdownen inte ska slå i, vilket resulterar i att turbon laddar som en j**la galning! Och detta händer enbart när trimmet är inladdat vilket också då gör att bilen laddar c.a 0.5 bar mer än original.
              Så nu ligger prio på att försöka hitta någon läcka i vakuumsystemet eller om det är magnetventilen som strular? För det känns som om att bilens egna överladdningsskydd inte borde ligga så lågt?

              Men det som har hänt på ljudfronten är iallafall att jag har börjat snickra ihop lådan till basen iallafall!


              Lådan kommer bli en sluten låda som är uträknad till 62,88L, den rekommederade lådan är på 57L så med lite stag och bas hamnar den nog runt där någonstans


              Lådan byggs i 19mm mdf och kommer kläs med mörkgrå trunkliner matta.
              Det är tur man kan komma hem till morsan och farsan och stå i finvädret å snickra! Funderar på att bygga en till baffel så att det blir en dubbelt så tjock baffel men det återstår och se!


              Man ser att mdf:en tyvärr har spruckit lite i hörnen men skruvarna drar gött ändå så tror inte det kommer bli några problem vid slutmontering.
              Skruvarna som sitter i på bilden är endast där för att kunna montera ihop lådan för att enklare kunna förborra alla hål.
              Lite fuskat är det då jag fick alla bitar utsågade på bygghandeln där jag köpte mdf:en sen blev hålet för basen lite lite för stort men tror inte detta kommer bli ett problem.

              Sedan började det fina vädret bråka och och vände till regn och fick då ge upp för den här gången!

              Det går inte fort men blir oftast bra i slutändan

              Skitig bil på väg hem från föräldrarna!



              Kort på dom nya frambromsarna! Slitsat och ventilerat hela vägen runt


              Bakbromsarna har suttit på en vecka längre och har redan börjat rosta!
              Men får ta tag i att försöka lacka naven på skivorna någon gång, även måla oken så dom ser lite fräschare ut! Nya sommarfälgar kommer nog komma inom kort men det avslöjar jag inte mer om nu!

              Ha det gött till nästa gång!

              Mvh Kalle
              Kolla in mitt bygge i Saaben!
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

              Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

              Comment


              • #22
                Re: Saab 9-3 Aero

                Drygt med rostande bromsar, men mjaow, det gäller att ha sina prioriteringar klara :P

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #23
                  Re: Saab 9-3 Aero

                  Det är ju så! Sambon säger alltid att det är ingen annan som ser det! Men det är ju inte det som är problemet för jag vet det ju finns där och ja ser det! DET är problemet!! :P
                  Kolla in mitt bygge i Saaben!
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                  Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Saab 9-3 Aero

                    Vet en och annan här lokalt som brukar resonera snarlikt

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #25
                      Re: Saab 9-3 Aero

                      Tjena tjena!

                      Uppdatering på vad som hänt sen sist!

                      Baslådan är färdigbyggd och endast en ram runt själva basen ska byggas för att täta mot ryggstödet. sedan ska lådan även kläs

                      Fick lyssnat lite på basen ihop med pappas förrådhögtalare
                      Men även med egentligen bara ca hälften av angiven Rms effekt till basen av något gammalt Veres Audio substeg så låter den riktigt jävla gött basen!! Riktigt rapp och snärtig och musikalisk men går även oerhört djupt!
                      Fick mig nog en liten bas(or)gasm.

                      Slutet av lådbygget gick lite väl fort så jag glömde ta lite mer bilder än va som var planerat! Men här är lite bilder av sista monteringen!

                      Andra baffeln, Urfräst för islagsmuttrar.


                      Islagsmuttrarna sitter på denna baffeln för att jag gjorde en liten tankevurpa när jag bara i farten falsa kanten i första baffeln tyvärr inget kort på det!


                      Lådan ihopmonterad utan baffel i finvädret!


                      Limning av baffel! Även fylld med fårull.


                      Sen vart jag nog kletig på både händerna å i huvvet! för sen glömde jag av att fota den ihopmonterade lådan ;P

                      Men några dagar senare började jag bygga ett batterifäste till mitt optima-batteri som kommer få hamna där original slutsteget till 6x9r sitter i vanliga fall.

                      Började med delen som kommer sitta över batteriet.


                      Bockades lite!


                      Blev snett som fan! Bara göra om göra rätt....


                      Bockade tillbaka och bockade flärpen igen!


                      Fick även trycka till den lite så att den blev rak igen.
                      Förjävla roligt att hålla på med Hydraulik! Lite Hulken känsla


                      Sedan bockades hållaren som kommer sitta bakom batteriet och tog även hål i den.


                      Sedan måttades det ut vart överdelen skulle kapas!
                      När denna sedan skulle kapas så valde jag att sätta vinkelslipen i mitt vänstra
                      pekfinger istället så då va det slut på den dagen å grejja!


                      Oerhört snyggt Optima-batteri eller vad sägen ni? (Psst! det riktiga står hemma å mysladdar!)


                      Sedan nästa dag gjordes framsidan av batterifästet och gängades upp så det går att skruva direkt i.


                      Detta fäste ska sedan lackas svart tänkte jag. Har bara inte fått tummen ur å gjort det än

                      Men det har även polerats och rekondats lite bara tvätta skinnklädseln kvar

                      Nypolerad och vaxad! Halvtaskig bild bara


                      Ska försöka få klart något slags ljud till första rookietävlingen på BRL Trollhättan tänkte jag ju men känns tight! men vi får se

                      Mvh Kalle, Ha de gött!
                      Kolla in mitt bygge i Saaben!
                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                      Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Saab 9-3 Aero

                        Ser stabilt ut!
                        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                        Team Ljudbyggaren
                        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                        3:e Plats Master OEM - SM 2018
                        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                        Comment


                        • #27
                          Re: Saab 9-3 Aero

                          Originally posted by carlr View Post
                          Ser stabilt ut!
                          Tackar! Man vill ju inte att det ska börja flyga batteri om man skulle behöva
                          tokbromsa någon gång!
                          Kolla in mitt bygge i Saaben!
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                          Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Saab 9-3 Aero

                            Hej Kalle, jag är kass på att löda något mindre än högtalarkabel,och kan väldigt lite om OEM system, men är sugen på att få ut lågnivå ut min 9-3 06a så att jag kan köra lite mer effekt till mina Amega högtalare i brädan och dörrar, vet du någon som kan göra det på uppdrag? Och är det sant att bilskrället inte startar om man tar bort stereon med optiska utgången ?(MOST eller vad den nu heter...)

                            Har inte vågat prova själv då frugan skulle mörda mig om den inte startade (är fegis som inte vågar leka för mycket med familjebilen)

                            Med vänlig hälsning

                            Fluff
                            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                            God bless the Amp Doctor !

                            Comment


                            • #29
                              Re: Saab 9-3 Aero

                              Tjenare!

                              Det är ganska enkelt att lösa rent fysiskt sätt, sålänge man har en lödkolv med hyffsat tunn spets på!

                              Jag har kikat runt på många olika forum och på dom flesta svenska forum jag har hittat som är något av intresse inom det här har bilderna försvunnit för längesen.

                              Men det finns en hel del info på utländska forum!

                              http://www.saabcentral.com/forums/sh...t=56869&page=2

                              Bland annat den tråden där finns mycket bra info! tror även det finns någon länk till någon holländskt forum där någon har grejjat en hel del med det här!

                              Det jag har gjort har jag ju inte fått helt bekräftat att det kommer funka men jag och våran eleoktronik-guru på jobbet har mätt med oscilloskop och det ser ut att vara fina fullregister signaler jag har fått ut ur EHU:n det är däremot inte särskilt stark signal, men i min ljudprocessor registreras signalen fint och starkt!

                              Han i den tråden jag länkade har ju även byggt någon slags signalförstärkare för att både förstärka utsignalen och även för att inte störa den vanliga signalen till högtalarna som drivs på EHU:n.
                              I mitt fall kommer detta inte vara något problem då allt kommer drivas på steg och inte kommer belasta högtalarutgångarna på EHU:n.

                              Det finns även bra bilder på det första du ser när du lyfter locket på EHU:n och hur det ska lödas så känner du dig inte tillräckligt stadig på hand för att löda själv så finns det ju iallafall fina bilder på hur allt ska lödas fast. Och då kan ju egentligen vem som helst som kan handskas med en lödkolv och ett kretskort greeja det här!

                              Bara fråga på om det är något mer du undrar över angående det här kan inte allt och är ingen elektronik-expert men har nog läst alldeles för mycket om det här senaste halvåret så en del saker har man ju snappat upp!

                              Och bilen har alltid startat för mig när jag har vart och pillat med dom här grejjerna men däremot slocknar allt som har med ljud och stereo om man klantar sig!

                              Med vänlig hälsning, Kalle
                              Last edited by kalle93; May 7, 2015, 00:18.
                              Kolla in mitt bygge i Saaben!
                              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                              Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Saab 9-3 Aero

                                Hmm, man bugar och bockar för hjälpen, får nog träna lite med lödkolven och sen leta upp den gamla "line drivern" som borde ligga på vinden : )

                                Blev jag mördad av frugan så vet ni att det inte gick så bra : /

                                Har en Sport wagon, så perfekt plats att gömma steg i mellan luckan : )

                                Återigen, tack för hjälpen.

                                Fluff
                                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                                God bless the Amp Doctor !

                                Comment

                                Working...
                                X