Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liten uppgradering - Ford Focus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten uppgradering - Ford Focus

    Hej allihopa! Jag tänkte vara med och leka en liten stund.

    ------------Intro--------------

    Först och främst vill jag bara säga hur grymt imponerad jag är av alla som är här och har varit här och alla och som lagt ut bildtrådar på sina jobb. Helt sjukt snygga saker som man bara kan drömma om!!! Vissa av er som renoverat och byggt om hela bilar från grunden och installerat helt makalösa hantverk. Det är knappt att jag törs starta en bildtråd, jag är bara en glad amatör som tänker försöka mig på ett enklare bygge. Däremot gillar jag bild och byggtrådar, så jag tänkte försöka bidra med min egna lilla resa mot (lite) bättre billjud ur en nybörjares perspektiv. Någon måste ju sänka ribban också.

    Det var ett tag sedan jag höll på med billjud. När jag var i 20-årsåldern byggde jag i min gamla gula Volvo 244, där jag till slut hade dubbla 12’or i portad låda som tog upp det mesta av bagageutrymmet och inga fläktar till sidorutorna fram till förmån för frontarna.
    Efter det har jag hållit på mer med vanlig stereo, vinyl, rörsteg och hörlurar och så. Numera har jag passerat 40 och har familj. Jag brukar ha sneglat på det här forumet ibland och drömt om bilstereobygge med värme emellanåt.

    Nåväl, så har en vinter med ganska kraftig stiltje passerat och jag började nyligen leka med tanken på ett litet tillskott till bilen för att göra något kul. Kanske en liten aktiv sub under sätet, inte så dyrt eller svårt. Kanske nya högtalare? Jag har en Ford Focus -13 där Hu’n är integrerad i hela mittkonsollen och audiosystemet med rattstyrning, bluetooth mm. Den vill jag ju ha kvar. Inga lågnivåutgångar finns heller, snåla biltilverkare. Högtalarna i dörrarna sitter limmade direkt på någon specialformad plastring. Vad tusan, plötsligt var det inte lika enkelt att koppla in eller byta ut.

    Efter en natts funderande så beslutade jag mig för att göra ett projekt. Ljudet ska uppgraderas. Inga tokgrejor, ingen SPL. Lite bättre ljud än original. Det får inte bli för kostsamt, och det ska vara genomförbart inom överskådlig framtid, dvs ett par veckor. Framför allt ska det vara roligt att genomföra och bilen ska i stort sett vara stock i slutändan.

    -------------------------------------

    Så börjar byggtråden!

    Jag tänkte fokusera på främre delen av bilen och installera ett enklare 3-vägssystem där bakdörrarnas kanal får ge vika för en liten sub. Det föll sig så att det mesta av delarna kommer från DLS.

    Planerade delar:

    Hu – Stock
    LOC – DLS HLC4,2
    Amp – DLS Reference CC-4
    Front – DLS RCS6.2
    Sub – DLS RXT6. Monteras under handskfacket.
    Kabel – 25 kvadrats kabel till steget. Originalkablar får vara kvar till dörrarna.
    Lite dämpning i dörrarna.

    Typ så. Bygget har just påbörjats och bilder har börjat tas. Tänkte uppdatera regelbundet tills det är färdigt, men ikväll orkar jag inte längre än hit.

    Tackar för titten!
    /Johan

  • #2
    Re: Liten uppgradering - Ford Focus

    Välkommen!! Kul med en ny byggtråd.

    Comment


    • #3
      Re: Liten uppgradering - Ford Focus

      Kul med fler byggtrådar!

      Har själv precis monterat en RXT6 i min golf cab.
      Fungerar över förväntan, så länge man håller volymen på rimliga nivåer.

      Comment


      • #4
        Re: Liten uppgradering - Ford Focus

        Originally posted by Vargå View Post
        Välkommen!! Kul med en ny byggtråd.
        Tackar!

        Originally posted by Marre View Post
        Kul med fler byggtrådar!

        Har själv precis monterat en RXT6 i min golf cab.
        Fungerar över förväntan, så länge man håller volymen på rimliga nivåer.
        Kul att höra, det är vad jag hoppas på. Spelar oftast på ganska låg volym.

        Comment


        • #5
          Re: Liten uppgradering - Ford Focus

          Då ska vi se om jag lyckas posta någon bild, använder imgur. Provar att lägga upp några bilder på offret som ska micklas med, min kära Focus.





          Edit: Jo det funkar bra. Bilen är lite skitig såhär efter pollenpeakarna, men den ska få lite utvändig kärlek om en stund.

          Comment


          • #6
            Re: Liten uppgradering - Ford Focus

            Jag kan väl börja med att illustrera dålig planering. Jag tänkte att här måste man ju fräsa flera MDF-ringar, så då kan jag börja med att bygga ett litet fräsbord.

            Sagt och gjort, första eftermiddagen gick åt till att konvertera överhandsfräsen till ett litet fräsbord.







            Den fungerar helt ok. Sen kom jag på att jag nog ändå ska modifiera befintliga fästet i stället, så bordet blev inte använt den här gången.

            Comment


            • #7
              Re: Liten uppgradering - Ford Focus

              Så här ser dörren ut när insidan är bortplockad. Jädrar vad duktiga biltillverkarna är på att gömma småskruvar bakom osynliga små plastflärpar. Det är omöjligt att veta om något sitter i någon gömd skruv eller i någon trög plastplugg som ska dras lös med våld. Utan Youtube hade jag aldrig klarat av att få lös dörrsidan eller HU.



              Originalhögtalare, enkel pappkon på 25w.





              Diskantplaceringen i A-stolpen.



              Delningsfiltret består av en enkel konding.

              Comment


              • #8
                Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                Då börjar den skoningslösa förstörelsen av det gamla, med viss tvekan, tänk om jag bara sabbar allt och inte får ihop det igen.

                Gamla högtalaren sitter fastlimmad direkt på ringarna som jag vill återanvända, det blir till att klippa och skrapa bort.



                Och kapa bort gamla plastkorgen. (Multiverktyg är underbara! Dom kommer på andra plats efter superlim som jag inte kan vara utan. Superlim tar jag alltid med mig på resa. Eller delad första plats med min batteriskruvdragare DeWalt som jag inte heller klarar mig utan.)



                Korgen borta.



                Plastläppar längst ut som blir i vägen. Dom nya högtalarna har några mm större diameter, så kanterna får slipas ned.



                En handslip som byggts om med strömbrytare fungerar utmärkt som litet slipbord!

                Comment


                • #9
                  Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                  Fästet består av 2 ringar som sitter ihop lite sådär. Den undre ringen är kilformad. Jag tänkte bygga ihop dom och förstärka med glasfiberspackel.



                  Bort med den gamla packningen som sitter mellan delarna.



                  Ruggar upp alla ytor.



                  Börjar med att fylla upp och förstärka ringen som högtalaren sitter emot. Enklare "gjutform" av silvertejp.





                  Ordentligt med epoxy för att limma ihop ringarna. Lägger fett lager så att det fyller ut ordentligt.





                  Mina stora kartong med plasthandskar hade tagit slut just innan detta moment, så jag fick köra med nakna händer både för epoxyt och glasfiberspacklet. Fick tvätta fingertopparna med sandpapper när jag var klar. Det är väl ok ibland, men däremot kunde jag inte längre låsa upp min telefon med fingeravtryck efteråt, lite störande.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                    När epoxyt härdat tillräckligt fyllde jag ut resten av insidan med mer glasfiberspackel för att få tyngd och stadga.

                    Här ligger båda ringarna och härdar.



                    Väggarna är nu 15-20mm tjocka och hela paketet känns gediget. Plasten låter mer som bakelit när man skrapar på det.

                    Lite grovputs får räcka. Det är ju inget som ska synas, och ojämn yta är väl bra mot reflexioner.





                    Märker ut skruvhålen för högtalaren, använder alla 8 hål. Jag hittade perfekta skruvar i min blandade skruvlåda, svarta med grövre gänga och lagom långa som jag sparat från en leksaks RC-bil någon unge hade kraschat och kastat för flera år sedan. Jag visste väl att mina påsamlade saker kommer till nytta förr eller senare!



                    Förborra och dra in skruven långsamt halvvägs, sedan ut igen och töm hålet, sedan helt in. Jag var orolig för eventuella luftfickor i spacklet, men alla 16 skruvar sitter superbra runt båda ringarna. Tur!



                    På med lite mattsvart sprayfärg, och här hänger dom och torkar för tillfället.



                    Comment


                    • #11
                      Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                      Lite reflexioner så här långt: Fy fasen vad kul jag har!!!

                      Ringarna verkar bli så bra som jag önskat. Ungefär halvvägs när jag skulle få ihop dom så kändes det bökigt ett tag, och jag ångrade mig nästan och funderade på om jag kanske skulle göra ringarna i MDF i stället som jag tänkt först, men jag körde på, och det är jag nöjd med. Jag är väl medveten om en viktig detalj dock. Infästningen till dörren är bara 3 bultar runtom, och det är färre än jag önskat. Dom sitter ungefär kl 2, 6 och 10. Jag kan borra in en till högst upp bredvid kontakten, men om jag vill lägga till fler runt kl 4 och 8 måste jag bygga ut ringen, och det orkar jag inte just nu. Jag hoppas att det räcker med 3 bultar för att hålla det stabilt. Det är ju inga värstingbasar vi pratar om, och ganska beskedligt slutsteg. Det går ju alltid att komplettera och förstärka framöver om det skulle behövas.

                      Sen kör jag utan innerdörrar fram just nu, och det är ganska irriterande. Varje gång jag ska ut sträcker jag mig efter dörrhandtaget som inte finns, sen när jag kör försöker jag lägga upp armbågen på dörrkanten som inte heller finns. Köra ned rutorna går inte heller, så jag vill nog sätta tillbaka dörrsidorna snarast!

                      Det var allt för denna gång. Någon dags ackumulerat arbete blev det denna gång, men nu börjar jag vara i realtid. Återkommer efter hand det utvecklas.

                      /Johan
                      Last edited by Joho; June 10, 2018, 22:19.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                        Ser ju kanon ut!! Jag kör med Dls rc6.2 fram i min bil men aktivt. Blir betydligt mer klipp i basen och mer klart ljud. Är helnöjd med mitt framsystem.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                          Kul med ytterligare en byggtråd startad här på forumet, blir inte så många numera
                          Originally posted by Joho View Post
                          Ungefär halvvägs när jag skulle få ihop dom så kändes det bökigt ett tag, och jag ångrade mig nästan och funderade på om jag kanske skulle göra ringarna i MDF i stället som jag tänkt först, men jag körde på, och det är jag nöjd med.
                          Är ju ett bättre alternativ äm MDF att köra så som du har gjort med tanke på att MDF har en förmåga att binda fukt om man har otur. Vad gäller infästningen med bara tre skruv, lägg en ordentlig sträng med butylsnöre eller motsvarande innan du drar fast dem så ska det nog inte vara något problem.

                          Lycka till med fortsättningen
                          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                          Team Ljudbyggaren
                          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                          3:e Plats Master OEM - SM 2018
                          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                          Comment


                          • #14
                            Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                            Originally posted by Vargå View Post
                            Ser ju kanon ut!! Jag kör med Dls rc6.2 fram i min bil men aktivt. Blir betydligt mer klipp i basen och mer klart ljud. Är helnöjd med mitt framsystem.
                            Där ser man, då får vi ju samma högtalaruppsättning med basröret också . Jo aktiv delning och separat ampning är ju så mycket bättre, fast kräver ju lite mer grejer också. Får man fråga ungefär vilka frekvenser du delar subben och mellanregistret vid? Jag kanske inte kan använda samma inställningar då jag har annan bil, andra dörrar och passiv delning, men det kan ju ge en hum om lämpliga områden att prova när jag fått igång allting. EDIT: Glöm det, blandade viss ihop er där, det var ju inte du som hade basröret
                            Last edited by Joho; June 12, 2018, 00:47.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                              Originally posted by carlr View Post
                              Kul med ytterligare en byggtråd startad här på forumet, blir inte så många numera

                              Är ju ett bättre alternativ äm MDF att köra så som du har gjort med tanke på att MDF har en förmåga att binda fukt om man har otur. Vad gäller infästningen med bara tre skruv, lägg en ordentlig sträng med butylsnöre eller motsvarande innan du drar fast dem så ska det nog inte vara något problem.

                              Lycka till med fortsättningen
                              Tack så mycket! Det där med fukten var också bland annat varför jag valde plast istället för trä. Det är också lite tight mellan ringarna och vissa delar av innerdörren. Sen är det ju lätt att lämna kvar ringarna i dörren utan dåligt samvete om man nu skulle sälja bilen framöver, dom ser ju original ut utanpå.

                              Tackar för bra tips med fästningen, ska göra så!

                              Comment

                              Working...
                              X