Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

    Hoj,

    Pysslade en del med billjud när jag var i körkortsåldern (snart 10 år sen, kan det stämma?) och fick ett infall nu ikväll att spontanshoppa lite ljud för en lättare uppgradering. Allt är original än så länge och ärligt talat spelar det helt ok, men vill ändå ha lite mer fart och schysstare ljud. Vore kul att kunna klämma in nån bas också framöver. Dessvärre har jag bara parkering på gatan och ingen tillgång till verkstad/ möjlighet att pyssla inomhus så utmaningen blir att bygga "på plats i bil" och dessutom utan nätanslutna verktyg.

    Har beställt:

    -JL Audio C1 6,5" kit http://www.caraudiodirect.co.uk/spea...speaker-system då de ska passa väääldigt smidigt att installera enligt YouTube + att jag kört C2 modellen tidigare och varit väldigt nöjd med den.

    -Dämpkit + 2 lösa silent coat (totalt 6 ark): http://www.caraudiodirect.co.uk/dead...-absorber-pack samt https://stingerelectronics.com/catal...roadkill/rkfr6
    som tydligen ska sitta original i bilen, kan vara schysst att uppdatera dem efter 10 år...

    Detta ska installeras då som steg 1. Jag har en del prylar liggandes i garderoben som jag gärna skulle passa på att installera men jag är kluven hur jag ska göra med huvudenheten då jag vill behålla original rattstyrning/ kommandohjulet vid armstödet som även sköter GPS. Såhär ser det ut:

    https://www.google.com/imgres?imgurl...act=mrc&uact=8

    Har sen tidigare:

    -Alpine CDA 117 HU
    -Rockford Fosgate T600.2 2-kanal
    -Genesis Stereo 60 2-kanal
    -Mutant Ascension 1 mono
    -MTX Thunder 1000 mono
    -Diverse kablar

    Tankar på hur man kan lösa HU på smidigt sätt tas emot tacksamt. Löjligt exalterad över att få knåpa billjud igen!
    Attached Files
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

  • #2
    Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

    Borde funka att använda en sån här högnivå-omvandlare för att kunna ansluta steg till original HU? Har redan en del steg liggandes så vore lämpligt om man kunde få användning för dem på ett enkelt sätt.

    Vill gärna behålla rattstyrning och GPS, vilket jag tror blir svårt att få att lira om man byter till eftermarknads HU.

    https://www.brl.se/sv/artiklar/dls-h...ed-remote.html
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

      Originally posted by Lillalilja
      Pysslade en del med billjud när jag var i körkortsåldern (snart 10 år sen, kan det stämma?)
      Jag gissar på att du fortfarande är kvar i körkortsåldern, annars är vi nog många som ta del av ditt recept. He, he, he, sorry, kunde inte hålla mig.

      Alltid kul med nya projekt, och att ett forum som detta fortfarande kan leva.
      -När smaker en blues som bäst?
      -Hvaergang!

      Keep The Devils music alive.

      Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

      Comment


      • #4
        Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

        Originally posted by mr.scorpion View Post
        Jag gissar på att du fortfarande är kvar i körkortsåldern, annars är vi nog många som ta del av ditt recept. He, he, he, sorry, kunde inte hålla mig.

        Alltid kul med nya projekt, och att ett forum som detta fortfarande kan leva.
        Hehe ja, körkortet finnes kvar så jag räknas fortfarande i den kategorin! Tyckte detta forum gick lite på halvfart när jag blev medlem för ett par år sen, men idag är det verkligen stendött, så jag gör ett försök att liva upp det lite. Synd att se så många stereotokar verkar ha hittat andra mötesplatser än BSF.

        Fick leverans idag:
        -högtalarkit
        -dämpkit + extra ark
        -monteringadapter
        -skumgummiringar för att täta mot dörrsidan
        -roller för dämpmattorna saknas, hoppas den hinner komma innan helgen

        anledningen till att jag kom igång att spontanshoppa lite ljud var att jag såg klipp på YouTube där de gick igenom högtalarbyte för min bilmodell, vilket även var toppen att se i förväg då högtalarna är nitade i dörrsidan. Ikväll var jag iväg efter jobbet och shoppade metallborr & popnittång inför helgens pyssel. https://youtu.be/5vHXHb5q69A

        Har också hamnat i tankespåret om att bygga en frontsub och försöka mig på att plasta, kommer inte ha möjlighet att bygga baslåda med spånskivor som jag tidigare gjort och färdigbyggd låda känns ganska...B. Hittade Jens gamla tråd på garaget och blev duktig taggad...! https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119726

        Mitt dilemma kvarstår dock, finns det en schysst lösning för att komma åt lågnivå genom originalstereo? Högnivåomvandlare? Kanske satsa på en DSP direkt? Eller "bite the bullet" och kasta ut originalstereon och offra GPS & kommandohjulet?
        Attached Files
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • #5
          Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

          Originally posted by Lillalilja View Post
          Hehe ja, körkortet finnes kvar så jag räknas fortfarande i den kategorin! Tyckte detta forum gick lite på halvfart när jag blev medlem för ett par år sen, men idag är det verkligen stendött, så jag gör ett försök att liva upp det lite. Synd att se så många stereotokar verkar ha hittat andra mötesplatser än BSF.

          Fick leverans idag:
          -högtalarkit
          -dämpkit + extra ark
          -monteringadapter
          -skumgummiringar för att täta mot dörrsidan
          -roller för dämpmattorna saknas, hoppas den hinner komma innan helgen

          anledningen till att jag kom igång att spontanshoppa lite ljud var att jag såg klipp på YouTube där de gick igenom högtalarbyte för min bilmodell, vilket även var toppen att se i förväg då högtalarna är nitade i dörrsidan. Ikväll var jag iväg efter jobbet och shoppade metallborr & popnittång inför helgens pyssel. https://youtu.be/5vHXHb5q69A

          Har också hamnat i tankespåret om att bygga en frontsub och försöka mig på att plasta, kommer inte ha möjlighet att bygga baslåda med spånskivor som jag tidigare gjort och färdigbyggd låda känns ganska...B. Hittade Jens gamla tråd på garaget och blev duktig taggad...! https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119726

          Mitt dilemma kvarstår dock, finns det en schysst lösning för att komma åt lågnivå genom originalstereo? Högnivåomvandlare? Kanske satsa på en DSP direkt? Eller "bite the bullet" och kasta ut originalstereon och offra GPS & kommandohjulet?
          Jo tack, det är det verkligen.
          Facebook drar ju de flesta tyvärr

          Comment


          • #6
            Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

            När det gäller hög till lågnivåomvandlare så är det Mosconi som är kungen när det gäller "nyare" bilar med canbus med mera. Deras omvandlare har en specialkrets som gör att de funkar i 99,99% av alla bilar.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

              Originally posted by octan View Post
              När det gäller hög till lågnivåomvandlare så är det Mosconi som är kungen när det gäller "nyare" bilar med canbus med mera. Deras omvandlare har en specialkrets som gör att de funkar i 99,99% av alla bilar.
              OK låter schysst. Är det DSP, typ 4to6 eller vad de heter som är aktuell isåfall? Kan man köra en sån DPS som "huvudenhet" eller måste man ansluta mot en stereo?


              Fixat ena dörren idag, gick åt 6 ark silent coat så har beställt fler så man kan tjocka på ordentligt. De var mindre än jag mindes dem... Stötte på en del problem, dörrsidan var popnitad med ordentliga nitar som min batteridragare inte ville råda på, så jag göra mitt bästa för att dämpa ytterplåten genom högtalarhålet.


              Alltid kul att hålla till utomhus när himlen ser ut såhär...
              [IMG][/IMG]

              I mitt tycke en väldigt schysst dörrsida för att vara original


              Fast magneten är kanske inte lika imponerande...


              Smetat på silent coat


              Diskanten passade nästan rakt i OEM fästet, behövde en liten slipning bara


              Följde med skumgummiringar att använda som packning mellan högtalare & baffel, tänkte att det lär inte skada att använda den?


              La på lite extra dämpmatta över de två gummitäckta hålen, samt klistrade på skumgummikonen runt högtalaren för att förhindra att luften mellan fram & baksida kommer i kontakt med varandra.
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #8
                Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

                Igår installerade jag högtalaren på vänster sida också, dock ingen dämpning innan nästa leverans av silent coat. Dörrsidorna är ändå väldigt stabila, trots avsaknad av dämpning är det knappt något skrammel. Har börjat spela in högtalarna och hunnit lyssna en del, och helt klart är det ett lyft för bas/midbas. Övriga registret måste jag säga låter rätt likt originalljudet, men högtalarna drivs ju direkt på originalstereon och ljudbilden är långt ner. Ljudet kan beskrivas som rätt kallt, inte överdrivet påträngande men fortfarande odefinierat ,det saknas luftighet och man blir rätt fort lyssningstrött på medel-till hög volym. Totala motsatsen mot mina små Q acoustics som jag har inomhus, som är väldigt tillbakalutade, varma & gosiga vilket är ett ljud jag vill närma mig.

                Klurade lite och tänkte att i segelpanelen borde det gå att montera in 2" bredbandare lite smidigt, så tog ett beställde en uppsättning Peerless i rent vetenskapligt syfte för att se hur den ljudbilden blir - inte provat bredbandare tidigare så är spänd på hur de låter. För detta behövdes aktiv delning, och min gamla Alpine 117RI som ligger på hyllan saknar bluetooth och jag använder inte längre någon iPod så fick bli en beställning på CDE-193BT också - offrar GPS:en i bilen, som ändå är utdaterad!

                I helgen har jag också passat på att måla ribborna i grillen svart, fast färgen visade sig vara närmare metallic-grå. Fortfarande ett lyft!

                [IMG][/IMG]

                Alltså jag gillar denna bilen riktigt mycket


                Diskanternas originalplacering, ska prova få in 2" bredbandare här


                odämpad dörr
                Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                Comment


                • #9
                  Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

                  Fått hem silent coat dämpmatta och ett redigt stort ark silent coat noise isolator så dämpat klart vänsterdörren. Blev 2x lager på ytterplåten så mycket jag kom åt, 2x lager på dörrsidan + 1x lager 6mm isolator. Fick på dörrpanelen men ser att den glipar lite på vissa ställen runtom, så när jag drar nya kablar får jag se om det har blivit märken i isolatorn där det legat emot och tryckt så man kan fila bort lite (klistret är så starkt så materialet går sönder).



                  Även fått hem stereon, men dessvärre behövs specialnyckel för att ta bort originalstereon som ännu inte kommit. Dessutom måste man riva del av ventilationen för att komma åt...

                  Blir fort stökigt i bilen när man inte har något garage och dåligt förrådsutrymme...


                  På skojs skull tog jag bort handskfacket och kikade hur det såg ut bakom där. Klart mindre utrymme än jag minns det var i Volvo 940, men rätt enkla former. Kommer göra ett försök att plasta ihop en frontsub här (första gången jag plastar). Har funderat kring att installera en bas, men eftersom jag inte har utrymme för att hantera sticksåg/ cirkelsåg osv gör jag ett försök på plastning. Dessutom tycker jag det är lite fräckt med frontsub! Eftersom jag iallafall inte i första skedet kommer satsa på något extremt framsystem tänker jag att det kan bli lite bättre balans med en 8" istället för att gå på 12"/15" som jag tidigare kört.

                  Last edited by Lillalilja; August 13, 2019, 22:04.
                  Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

                    Varit bortrest en del men fick en liten stund över att fortsätta pilla med mallen för frontsuben. I helgen var jag på en lokal butik och köpte vad jag trodde var polyester men visade sig vara som en tjockare smet. Gav det ett försök men var nästan hopplöst att få till då det var alldeles för tjockt. Säljaren påstod sig ha använt det själv till att bygga baslådor men vette fasiken hur. Fick göra om den plastningen som gjorts, vilket ändå var bra för samtidigt gjordes en revidering då jag glömt att lägga in plasten som ska vara över fotholken (bakom handskfacket). Till höger syns ett av 3 vinkeljärn som kommer fästa lådan. De två andra kommer sitta i lådans övre kant samt nere till vänster i aluminium stödet. Började plasta ny runda också.




                    Som synes på första bilden så har jag även bökat lite med stereon. Beställde ny HU som kom förra veckan som jag började montera (originalstereon är ett riktigt as) men jag hade dessvärre beställt adapter för kablaget för fel årsmodell så den passade givetvis inte. Man måste ta bort fläkten för att få loss originalstereon och fläkten var riktigt stökig att få ur trots rätt verktyg så la tillbaka den tillfälligt bara för någon dag. Mer bilder kommer när installationen är klar.
                    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                    Comment


                    • #11
                      Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

                      Inte blivit mycket gjort på sistone, varit en hel del jobb & även en roadtrip över förra helgen. Haft lite problem att få rätt adaptrar för ISO-kablaget, beställde online först med rattstyrning men råkade bli fel (jag har pre-facelift men beställde facelift), med det kablaget startade inte stereon alls. Var inne på lokal butik och beställde nytt kablage men såklart blev det utan doningen för rattstyrning. Med det kablaget i startade ändå inte stereon, provade lite felsökning och skiftade plats på gul & röd kabel så nu spelar stereon, men man måste manuellt stänga av den. Vet ej om tändningsströmmen var för svag eller varför den inte ville slå på... Beställt för tredje gången så då hoppas jag det funkar direkt ur box...

                      Varit dålig på att fota i helgen dessvärre. Lyckades även få bilen inlåst! Brukar åka till en stor parkering i närheten, bredvid en park som stänger grinden 9. Jag var mitt i felsökning av stereon och ville koppla in den innan roadtripen så glömde bort tiden, kvart över 9 åker jag ut men då är det redan låst, utan att någon parkeringsvärd har kollat om någon var kvar inne. Inget nummer eller skylt för när parken öppnade så bara att börja promenera...

                      Vilken bamseklums med cd-växlare



                      Passat in lådan lite mer samt borrat hål för infästning. Har klurat lite över hur jag skulle få till en snygg vinkel i överkant, fick bli den här lösningen +finjustering med spackel. Lyckades givetvis beställa mer polyester till min gamla adress så får se hur jag löser det.

                      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                      Comment


                      • #12
                        Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

                        Inte haft semester ännu men försökt piilla lite varje dag efter jobbet senaste veckorna. Valde att köpa ny HU (Alpine 193 BT) för att få Bluetooth som min gamla 117RI inte hade, samt att det kändes ändå bättre att få lågnivå ut istället för att titta på en omvandla högnivå. Haft en del strul med att jag fått fel ISO-kablage vid beställning två gånger, så har hittills gjort en tillfällig kabeldragning för att få den spela åtminstone, dessvärre sparas inte minnesinställningarna så har inte tweakat något. Åtminstone passade "facia" adaptern för stolsvärmen hysfat (osäker på svenska ordet).

                        Lådan för frontsuben börjar ta form, men det går sakta eftersom det är första gången jag plastar, samt att jag inte har tillgång till några elverktyg mer än en batterimaskin så jobbar med hederliga verktyg...








                        Köpte även ett par billiga Peerless 2" bredbandare, bara för att testa en idé jag hade att montera dem över segelpanelen där diskanterna just nu sitter för att få en högre ljudbild. Gillar ljudbilden, men just dessa lät mest skräp som väntat. När frontsuben är på plats kan jag dock mycket väl tänka mig att prova en sån montering, och kombinera med JL 6,5" som nu är monterad och köra dem som rena midbasar.






                        Jobbade ikväll med att påbörja bafflar för kommande 8" frontsub. 6mm MDF som jag kommer limma tre lager, för att få till en nersänkt baffelring (fanns ingen i UK/Irland som sålde dessa online)






                        Limmade ihop 2x6mm MDF inför håltagning



                        Lådan kommer bli väldigt grund men bör få plats, kommer nog stjäla lite benutrymme för passagerare men det är jag villig att uppoffra Syns även här att jag börjat dra RCA kablar i strumpa, så jag kan förbereda när jag monterar stereon färdigt inklusive rattkablage.
                        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

                          Det går framåt!
                          Vis vobiscum sit!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

                            Originally posted by Nordenmark View Post
                            Det går framåt!
                            Visst gör det, lite i taget! Har varit dålig på att uppdatera då jag främst pysslat korta stunder efter jobbet och det inte känts som det är något som är värt att lägga upp bilder på, men nu i helgen har jag kunnat pyssla en heldag så har kommit vidare en del.

                            Har byggt träram med hjälp av blandarpinnar jag köpte för målarfärg. De var raka ca 30 cm långa, jag la de i blöt och tejpade fast mot en stor rund burk med proteinpulver för att få till hyfsat rätt form utan sprickbildning, som sedan limmades fast på lådan.


                            Flera lager har lagts nu, och känner att jag även fått in snitsen för att undvika luftbubblor då jag fått göra om en del från början, men nu har jag även 'rätt' polyester som gör det mycket mer lättjobbat. Tror min glasfibermatta är tjockare än den som många använder från Biltema. Tror jag lagt 5 lager som tjockast i botten och där är ca 15 mm tjockt nu.



                            Kapade ur nedre delen då jag insåg att jag kommer behöva aningen mer plats för att klämma dit 8" baffel


                            Provmontage:


                            Blir redigt kaos i bilen så fort man ska stöka eftersom jag gör all bearbetning inne i kupén:




                            Såhär långt har jag kommit i dagsläget:




                            Är i princip redo att spänna över fleecemattan och plasta fast baffeln, får nog bli nästa helg. Kommer behöva spackla en del dock för att möta upp linjerna i inredningen på ett snyggt vis. Antar att det är bättre att lägga på plasten så att den fäster mot träet ordentligt och spacklet uppepå det? Skulle egentligen föredra att göra spacklingen direkt mot träet för att bygga grunden korrekt men är rädd för att plasten inte kommer fästa på spacklet.
                            Last edited by Lillalilja; August 5, 2019, 22:28.
                            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                            Comment


                            • #15
                              Re: Enklare uppgradering i MB W204 C220 2009

                              I början var det lite tjurigt att undvika luftfickor mellan varven men börjar få in takten! Mätte upp med vatten för att se ungefär vart jag hamnade, fick till ca 10 liter men då kan jag inte fylla ända upp eftersom att framsidan inte är gjord - landar uppskattningsvis på runt 12-13 liter netto. Noterade dock att det läkte vatten i ett hörn så valde att ta bort ringen och lägga på nåt lager till. Vet inte vad som är bra riktlinje men börjar vara runt 10mm tjockt runtom nu och den börjar få respektabel vikt för så liten volym.

                              Nog redo att plasta fast baffeln nu. När jag spänt över fleecetyget, är det bäst att dränka det i polyester och låta det härda till sig, eller är det bara att köra på med glasfiber direkt på fleecen? Tänker om eventuell risk att det slår sig osv.



                              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                              Comment

                              Working...
                              X