Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ford Explorer vs Bilstereo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ford Explorer vs Bilstereo?

    Sneglat lite på en större bil då Ibizan inte har så mycket utrymme som jag känner att jag skulle vilja ha av flera olika anledningar.

    Nån som ägt en sån här bil och kan ge ett generellt uttalande om bilen i sig?
    Dom jag spanat på är av årsm 97-99.

    Och nu till det viktiga, går det att göra nån kul installation i dessa, ja vet ju att allt går men jag menar göra något kul med relativt enkla medel?

    Kom gärna med tips om vad man ska kolla på gällande dessa bilar, ska väl åka o kika på ett par olika så snart jag har tid.

  • #2
    Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

    har haft 2 såna, en 93a och en 99a, 93an är rätt kas på alal sätt medans 99an är okey, dock bör du akta dig för dom innan 98 har jag för mig, dom har mycke strul med kamkedjorna som kan bli DYRT, de går å bygga i dom, ja körde 6or i dörrarna och subbar/steg i skuffen,

    soppa vill dom ha ca 1,5l/m snällt kört,

    alternativ till den modellen tycker jag jeep grand cherokee är, känns mer ombonade som en trevlig personbil och forden är mer lastbilkännsla, men de är viktigt att de är GRAND cherokee isf, inte vanliga.


    lycka till.

    Comment


    • #3
      Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

      Som sagt kamkedjorna bör kollas noga innan köp. Man kan undvika haveri genom att byta sträckarna så fort det börjar skramla på tomgång. Det som händer är att sträckarna tappar trycket mot kedjan och den börjar slamra vilket i sin tur slår sönder guiderna som givetvis är i plast. Sitter två kedjor fram på motorn och en bak mellan motor och låda. Kul att byta .

      Även en del strul med larmfjärren/Imobilizern. Störs ut av radiosändare och man kan inte låsa upp bilen/starta, så ibland får man bogsera bort bilen till en annan plats så startar den direkt.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #4
        Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

        Bra info ang kedjorna! Är det just upp till 98 det var bekymmer med dom, vad ändrades i motorn efter det eller blev det en annan maskin helt o hållet?

        Slammer på tomgång ska man alltså vara väldigt lyhörd för...

        Å detta med nycklar/startspärr, är det vanligt förekommande?? Vore väl fan om man skulle behöva bogsera bilen var o varannan dag, det skulle man ju tröttna på ganska snart

        Comment


        • #5
          Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

          Originally posted by Slarvar View Post
          Bra info ang kedjorna! Är det just upp till 98 det var bekymmer med dom, vad ändrades i motorn efter det eller blev det en annan maskin helt o hållet?

          Slammer på tomgång ska man alltså vara väldigt lyhörd för...

          Å detta med nycklar/startspärr, är det vanligt förekommande?? Vore väl fan om man skulle behöva bogsera bilen var o varannan dag, det skulle man ju tröttna på ganska snart
          på de senare så har de uppdaterat detta problem, motorn i sig tror ja e likvärdig i grunderna,

          ang nyckel problemet så har ja varit med om det också, dock bara ett par ggr,

          lägger än en gång min röst på en grand cherokee istället, trevligare och driftsäkrare bil, och dom e billiga, samt finns med riktig motor (v8)

          Comment


          • #6
            Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

            Är tyvärr inte mycket för JEEP, vet ej vad det är men gillar dom inte riktigt, och V8 har jag ju åkt drygt 2 år nu, sålde ju nyss bort BMW 740:n.

            Ska spana på en explorer 98:a på lördag, får se va man gillar den. Bilsökandet kan ju ta en helt oväntad vändning om man inte gillar den, vem vet

            Comment


            • #7
              Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

              Originally posted by Slarvar View Post
              Bra info ang kedjorna! Är det just upp till 98 det var bekymmer med dom, vad ändrades i motorn efter det eller blev det en annan maskin helt o hållet?

              Slammer på tomgång ska man alltså vara väldigt lyhörd för...

              Å detta med nycklar/startspärr, är det vanligt förekommande?? Vore väl fan om man skulle behöva bogsera bilen var o varannan dag, det skulle man ju tröttna på ganska snart
              Efter -98 fick de kedjeguider i stål istället. Alla som bytt kedja borde oxå fått denna nyare variant.

              Fjärrmottagaren sitter bakom vänster bakskärm. Man kan öppna bakluckan och hålla fjärren nära boxen så brukar det lösa sig.

              Jag gillade Explorern bättre än Cherokee'n fast det är ju en smaksak.
              sigpic

              -C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

              Comment


              • #8
                Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

                Tackar för all info! Mycket bra!!!

                Ska åka o kolla på en imorgon.

                Nån som vet på rak arm hur höga dom är? Kom på att jag har lite skit i vägen i garagetaket....

                Comment


                • #9
                  Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

                  Tror du kommer få svårt för att fastna för ngn av bilarna om du har ägt en bmw 740
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Tror du kommer få svårt för att fastna för ngn av bilarna om du har ägt en bmw 740
                    Haha ja det kan så vara men jag vill iaf ha något större än ibizan jag åker nu, blir ju nervös när man möter lastbilar o så ju, vet ju inte om man blåser av vägen ju

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

                      Japp då har man i snart en veckas tid åkt Explorer 97:a då. Funkar ju faktiskt riktigt fint, trivs med den typen av bil känner jag.

                      Ska väl försöka riva dörrsidorna o stoppa i något tillfälligt kitt för i förardörren är högtalaren död.
                      Hur var det nu då?
                      Passar 6.5" rätt av eller vad sitter det i den original?
                      Lär väl se vad sitter i när jag väl går loss men kan ju vara bra att vara lite förberedd

                      Tackar för svar!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

                        Ville ni inte svara mera nu

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

                          Bilder är det alla vill ha

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

                            På vad, har ju inte gjort något förutom att hängt i min Eclipse spelare

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ford Explorer vs Bilstereo?

                              har för mig de sitter 5x7" orginal i dom, en ny baffel så får du i 6,5" utan problem, har kört cdt hd62 kit i en sådan och de får plats iaf *dom e ganska djupa*
                              Butik.
                              www.bilstereohornan.se

                              Västerås enda riktiga bilstereobutik.
                              Sålt och installerat bilstereo sedan 1985.

                              Comment

                              Working...
                              X