Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Golf Variant (2012)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VW Golf Variant (2012)

    Har kommit en bit in i mitt projekt nu, men lägger till nya saker och omdesignar hela tiden verkar det som, så det här lär pågå en bra tid till. Iallafall målet med projektet är att förbättra ljudet i min VW Golf Variant från 2012 (generation 6) och att det inte ska ta allt för mycket plats i bilen. Håller på med kitesurfing, så måste finnas plats för surfbrädor och bagage.

    På projektlistan står följande:

    - Byta stereon (RCD 510) till en Joying Android (5.1.1) stereo, 8" skärm
    - Installera slutsteg (Hertz HCP 4d) i bagageutrymmet, under golvet
    - Montera backkamera
    - Byta högtalarna, 3-vägs fram och 2-vägs bak.
    - Installera aktiv bas. Har valt en liten 3x8" bas från Hertz, så den inte tar upp mycket plats.

    Ska väl säga att jag inte är något proffs på det här och det var över 15 år sen jag senast byggde om ljudet i en bil. Lite fetare budget denna gången kan jag säga

    Det som hittills tagit mest tid är kabeldragningen till bagageutrymmet och tillpassningen av utrymmet där. Fick riva ut hela bagageutrymmet, ta ner stolarna och borra nya hål i det dubbla bagagerumsgolvet.



    Fick bygga ett nytt golv för att kunna skruva fast slutsteget. Utrymmet är ett fack längst fram i bagageutrymmet, så det täcks av själva bagagerumsgolvet. Värmeutveckling kan bli ett problem, så kanske blir det till att montera en fläkt.



    Något som också tagit tid är att anpassa dörrarna till de nya högtalarna. Av någon anledning har VW valt att göra hålen lite större än standard. Så för 6,5" högtalarna fram är hålet typ 7".





    Till midrange högtalarna fram, 4", håller jag på att göra fästen. Dessa sitter inte på plåtdörren, utan på dörrens plastpanel. Skulle gärna vilja fästa högtalarna på själva dörren, men det blir för mycket jobb.



    Som huvudenhet har jag valt en Android-baserad Kina-stereo. Detta är 3-4 generationen eller nått, så ljudproblem och annat är mer eller mindre fixade nu. Jag jobbar med IT, så ville ha en ren Android-stereo. Har provat Android Auto på en Pioneer, men allt för mycket begränsningar. Exempelvis går det inte i Android Auto att helt bestämma över låtlistorna i Spotify.

    Hittills riktigt nöjd med denna stereo. Skulle väl bara vara radiomottagningen som inte är 100 procent, men efter lite isolerande av kablar har jag fått till det rätt bra. Hade samma problem med min gamla Pioneer-stereo också, så det verkar vara vanligt när man byter ut originalstereon.

    Den smälter dessutom bättre in i förarmiljön och har en mycket bättre skärm än Pioneers.


  • #2
    Re: VW Golf Variant (2012)

    Trevligt! såg riktigt bra ut med dendär android-enheten!
    MVH Oliver

    Både gott ljud i bilen och utanför!
    BMW m5 f10
    https://www.garaget.org/?car=425750

    Comment


    • #3
      Re: VW Golf Variant (2012)

      Ser snyggt och strukturerat ut, själv skulle jag dreggla över färdiga 7 tums hål, perfekt för Genesis, Dunaudio eller scanspeak element av hög klass : )

      Fluff
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • #4
        Re: VW Golf Variant (2012)

        Nästa steg är att montera de nya högtalarna. Ett stort problem med originalhögtalarna var vibrationer. Mycket plast som skramlade en hel del. Så nu har jag införskaffat ett par kvm dämpmaterial.

        Jag är lite fundersam över var jag egentligen ska applicera dämpmaterialet. Så här ser det ut just nu:



        Vet inte om jag ska montera dämpmaterial på hela dörren eller lägga mer krut på dörrpanelen. Känns lite som att det är bättre att dämpa ner källan, än att dämpa det som verkligen låter störande (dvs plasten).

        Tror jag ska montera högtalarna, höra ur det låter och dämpa därefter. Kan bli en jobbig process dock. Hur brukar ni göra?

        Comment


        • #5
          Re: VW Golf Variant (2012)

          Dämpa innerplåten även på insidan,om du inte redan gjort det.

          Comment


          • #6
            Re: VW Golf Variant (2012)

            Originally posted by Välljudsfantast View Post
            Dämpa innerplåten även på insidan,om du inte redan gjort det.
            Ska titta på det. Funderar också på att lägga in mjukt ljuddämpande material innanför dörrpanelen, då för att få bort vägbuller. Men det kanske inte är lönt.

            En helt annat sak är ratt-knapparna på stereon. De är "kromad" plast, vilket inte ser eller känns så speciellt bra. Funderar på att spraya dem med plasti dip för att få en gummiyta. Går ju att ta bort iallafall det inte skulle bli bra.

            Nån som använt plasti dip på radions knappar?

            Comment


            • #7
              Re: VW Golf Variant (2012)

              Går sakta fram med projektet. Har iallafall fått in slutsteget nu och testkört det. Låter så mycket bättre, även med de gamla högtalarna. Den senaste tiden har dock projektet gått lite utanför billjud. Har bland annat installerat golvbelysning och belysning i dörrarna, samt bytt all (13 lampor) innerbelysning till LED.



              Rätt stort lyft att byta till LED



              Har bytt till aluminium pedaler, installerat golvbelysning och ställt in stereons ljus så den följer den övriga röda belysningen. Blev som helhet rätt snyggt.



              Har tre filter som jag funderat vart jag ska placera. Då jag använder original högtalarkablarna, så får filtren placeras i dörrarna. Tog bort det gamla filtret och gjorde en kopia av det som jag sen kunde använda för att skruva fast det nya filtren. Då är jag iallafall säker på att det inta bli någon problem att hänga på dörrpaneln igen. Sitter som berget också.

              Comment


              • #8
                Re: VW Golf Variant (2012)

                Går långsamt framåt, men har nu iallafall blivit klar med höger sida fram och bak. Rätt intressant att höra skillnaden på de gamla och nya högtalarna... rätt stor skillnad om vi säger så Framför allt ingen skrammel.

                Bestämde mig för att lägga in samma ljudisolseringsfilt som bilen har i golvet i dörrarna. Bilen är rätt bra ljudisolerad från fabriken, men just dörrarna är nästan helt missade. Nu är dörren fint tyst.



                Mellanregistret fram sitter i dörrpanelen, med andra ord i plasten. Fick ta och styva upp runt högtalaren och även bygga en adapter för att det skulle passa. Har gått många timmar åt att få allt att passa och bli tillräckligt starkt. Var också tvungen att modifiera själva dörren, vilket ställde till det för airbagsensorerna. Dörren var inte tät längre, men det löste sig med lite epoxyspackling och aluminiumnät.



                Har varit en hel del meck med att få dörrpanelen att passa, men slutresultatet med nya dörrbelysningen blev lyckad. Och ljudet är enormt mycket bättre.

                Comment


                • #9
                  Re: VW Golf Variant (2012)

                  Kul!

                  Är det en DSG 7 låda i bilen?

                  Comment


                  • #10
                    Re: VW Golf Variant (2012)

                    Det är en diesel så sitter en DSG 6 låda i den. Fick byta svänghjulet efter nått år, så helt problemfri är väl inte DSG 6 låda, men sägs vara bättre än DSG 7. Lyckligtvis gick det på den garanti som ingick när jag köpte bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: VW Golf Variant (2012)

                      Det här projektet har verkligen dragit ut på tiden, men jag får väl skylla mig själv då jag hela tiden lägger till nya saker.

                      Jag har iallafall blivit klar med det mesta nu. Dörrarna är modifierade och de nya högtalarna är på plats. Har varit ett smått helvete att få allt att passa. Sen råkade jag ha sönder ett fäste till panelen för diskanten. Fick ta och laga med epoxydeg.



                      Sen körde jag runt i 2-3 veckor och var rätt nöjd med ljudet, även om jag ännu inte hade installerat subwoofern. Upptäckte lite skrammel och andra missljud, speciellt när jag spelade högt. Lekte runt med EQ:n på min Android baserade stereo. I ärlighetens namn så skulle jag väl egentligen ha valt en annan stereo, om det var bra ljud jag var ute efter. Men jag ville ha en "ren" Android stereo, som det gick att installera vilken Android app som helst.

                      Har tidigare sneglat på en ljudprocessor, så jag slog till och införskaffade en Audison Bit One.



                      Efter lite mer kabeldragning/meckande och en snabb konfiguration med Audisons Windows-program, var det så äntligen dags för en ny provlysning. Vilket lyft! Ljudbilden är mycket bättre och då har jag bara gjort den snabba guidade grundkonfigurationen. Kan spela mycket högre utan att tappa kvalitet. Har lekt runt med fördröjningar och det är nog första gången jag kan säga att ljudet blivit bättre av det.

                      Känns dock som jag kommer lägga mycket tid åt att ställa in DSP:n och att lära mig hur den fungerar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: VW Golf Variant (2012)

                        Välkommen till processorträsket
                        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                        Team Ljudbyggaren
                        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                        3:e Plats Master OEM - SM 2018
                        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                        Comment


                        • #13
                          Re: VW Golf Variant (2012)

                          Härligt att du är på DSPspåret. När man blivit lite varm i kläderna undrar man i sitt stilla sinne hur man kunnat vara utan så länge. Det finns oerhört mycket förlorad potential i system de inställningsmöjligheter som ges i en DSP.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: VW Golf Variant (2012)

                            Ja, det finns en hel del förlorad potential som går att plocka fram med DSP. Jag kör faktiskt en DSP i mitt hemmabiosystem, i soundbaren YSP-5100 från Yamaha. Den hanterar grundinställningen av det över 44 små högtalarna automatiskt med hjälp av mikrofon. Jag hade en liknande funktionen i min gamla Pioneer bilstereo också, men det blev aldrig riktigt bra.

                            Audisons Bit One är bra mycket bättre, men kräver att man gör det mesta manuellt. Funderar på om jag skulle sätta upp en spektrumanalysator för att verkligen få reda på vad högtalarna levererar. Som det är nu har jag inte rört på EQ-inställningarna, allt är på flat. Det är väl egentligen optimalt, men jag kan inte tänka mig att miljön i bilen är bra för de inställningarna, även om det låter helt ok.

                            Men en sak stör mig och det är ett bakgrundsbrus, som kom fram när jag kopplade inte DSP:n. I manualen sägs det att det kan bero på för låg volym under kalibreringen. Det var för övrigt helt tyst under kalibreringen, vilket är lite märkligt. Någon skrev att man ska köra på högnivåingångnarna istället för lågnivå, även om det är lågnivå ut från stereon. Audison nämner även detta manualen. Jag letade tidigare efter specen på utgångarna, vad det levererade för volt, men leverantören Joying i Kina kunde inte riktigt svara på det.

                            Någon som provat att ange högnivå input i Bit Ones setup, även om det är lågnivå som är inkopplat?

                            Comment


                            • #15
                              Re: VW Golf Variant (2012)

                              BitOne är en smula ökända då en och annan åker på brusproblem.
                              Vissa är helt olidliga, andra är helt okay, några margniellt, vissa helt tysta.

                              Skulle avråda från att plocka fram ett brusinstrument innan du fått en bra bit mer luft under vingarna med tweakandet. Det är alldeles för lätt att stirra sig blind på de där graferna. Jag anser det är klokare att kika på det först långt senare när man gått länge och väl bet, när man gjort sina försök med eq, när man har lyssnat och labbat med frekvenser för att försöka identifiera var problemen eventuellt är, och sedan kanske få sig en "aha- det var ju det jag trodde!" upplevelse på kuppen. Den är mycket värd.

                              Det är vanskligt att härja runt massor med EQn. Det är lätt man sätter sig själv på arslet och sedan skapar en mängd följdproblem som är dryga att tweaka bort. Ett problem löst, tre skapade.

                              En annan strategi i tweakandet är att först fokusera på att alla högtalare låter lika mycket, inom 'grovdelningen' av systemet. En smula hjärndödande, och lurigt beroende på utsläckningar och noder som bildas vid olika frekvenser, från olika högtalare gör det hela en smula svårt. Men insiktsfullt om omständigheter. Detta görs bäst med brus, eftersom stereoinspelningar kan ge olika mycket information från höger/vänster.
                              Därefter lägger man lite ansträngning på att få till tidskompet hyffsat.
                              Därefter försöker man skapa lyssningsvänlig harmoni i systemet genom att labba med delningar och nivåer per element. Sedan är det inte många hack på tidskompet som brukar ändras.

                              Sedan, om man verkligen har några avgrundsdjupa hål eller brutala peakar som förvrider bilden fullständigt, kan man med fördel släta ut dem en smula med EQ. Men då lär du snabbt märka av min varning ovan.

                              Låt örat regera, inte graferna.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment

                              Working...
                              X