View Single Post
Old October 23rd, 2016, 11:15   #3
Mikael V
Junior Member

Default Re: Saab 900 Hjälp med stereo

Mycket intressant! Jag har läst en del i forumet och ser att det hänt väldigt mycket sen början av 80-talet när jag installerade bil-ljud sist. Då satte man in 4 st högtalare (de största som fick plats), en stereo och gärna en equalizer. Numera verkar det som om man lägger mycket större vikt vid att få ett bra framsystem och stötta med en sub (om jag förstår det hela rätt.

Länkarna var mycket bra. Den första visade en liknande 900 som den jag har fast den killen gjorde om en massa i inredningen vilket jag inte vill. Den andra länken var på en senare modell med bättre förutsättningar för uppgraderingar vilket jag tyvärr inte passar min modell.

Jag har egentligen inte satt upp någon budget men tänka mig att lägga 5000-7000 ca på ett vettigt system. Med det upplägget så kanske 2-3 tusen bör gå till stereon. 1000 - 2500 till fronthögtalare och resten till en sub.

Jag har inte den minsta koll på vilka komponenter man ska välja så jag är helt öppen för förslag och ideer.

Jag har inte heller tidigare installerat en sub och en extra förstärkar mha av lågnivå-utgångar. Ska man koppla alla högtalare vi förstärkaren/ lågnivå eller använder man utgången på stereon vid en sån installation?

Gör mig glad och bombardera tråden med förslag!

Med vänlig hälsning/ Mikael
Mikael V is offline   Reply With Quote