Announcement

Collapse
No announcement yet.

Världens grymmaste bas??????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Världens grymmaste bas??????

    hm tror inte jag skrivit nånting om att effekttåligheten avgör..... Är alltid lika skoj att bli idiot förklarad(inte bokstavligt men de är ungefär så man blir bemött om man råkar skriva något fel) likadant när jag skrev om hjälp hur man byter upphängning så va svaret att jag till 99,9 % skulle göra fel. nu typ 2 månader efter att JAG byttte upphängning så funkar det perfekt fortfarande så även novisar kan lyckas.. va inte svårt heller. det har iofs inget me denna tråd att göra men ändå..

    Comment


    • #17
      Re: Världens grymmaste bas??????

      Originally posted by cerwinsky View Post
      hm tror inte jag skrivit nånting om att effekttåligheten avgör..... Är alltid lika skoj att bli idiot förklarad(inte bokstavligt men de är ungefär så man blir bemött om man råkar skriva något fel) likadant när jag skrev om hjälp hur man byter upphängning så va svaret att jag till 99,9 % skulle göra fel. nu typ 2 månader efter att JAG byttte upphängning så funkar det perfekt fortfarande så även novisar kan lyckas.. va inte svårt heller. det har iofs inget me denna tråd att göra men ändå..
      Ville inte idiotförklara dig. Men det finns dem som tror att bara för att en bas är specad att tåla 4000W kontinuerligt, så kan man inte elda spolen med ett steg som skall ge 1000w specat.

      Men det går alldeles utmärkt att ha sönder den basen med det steget.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #18
        Re: Världens grymmaste bas??????

        Originally posted by cerwinsky
        Hm vadå för d..la steg? jag har då inte skrivit om att jag ska ha nåt steg som lämnar 1000 w. Jag har för fn inte ens bestämt riktigt vicket steg jag ska , och de blir då inge Kalle Anka steg. men du kanske menar youtube klippet? fan ja missa att kolla vicket steg han hade när ja la upp de.... ! jag vet mycket väl att ett steg som lämnar 1000w kan bränna spolen på en bas som ska tåla 4000w.

        Nån som är på stridshumör??läs vad jonas skrev igen!!!

        bara tacka när så duktiga killar hjälper till och svarar
        saab 9000 pioneer-

        www.garaget.org/micke999

        Comment


        • #19
          Re: Världens grymmaste bas??????

          Ja idag är jag verkligen på krigsstigen.. är nog för att ja ska på jobbintervju imorn o är nervös.. Ahh såg nu att ja misstolkat, va ju inte mig personligen lr ens denna tråd han mena... aja rätt sk vara rätt så jag radera föregående svar!!

          Och ja det är kanon bra att det finns kunniga och hjälpsamma personer på detta forum(och på andra) men tyvärr tycker jag att bara för att man inte är expert och kan beräkna thiele-small parametrar så blir man nervärderad(så de känns).... och de tål jag inte idag..

          Comment


          • #20
            Re: Världens grymmaste bas??????

            Originally posted by cerwinsky View Post
            Ja idag är jag verkligen på krigsstigen.. är nog för att ja ska på jobbintervju imorn o är nervös.. Ahh såg nu att ja misstolkat, va ju inte mig personligen lr ens denna tråd han mena... aja rätt sk vara rätt så jag radera föregående svar!!

            Och ja det är kanon bra att det finns kunniga och hjälpsamma personer på detta forum(och på andra) men tyvärr tycker jag att bara för att man inte är expert och kan beräkna thiele-small parametrar så blir man nervärderad(så de känns).... och de tål jag inte idag..
            Jag tror inte det är nån som nedvärderar, inte avsiktligt åtminstone.

            Det du skall veta är att det sitter väldigt många som läser här, och om man inte är extremt noga med att förtydliga allt (nästan så det blir idiotsäkert) så kommer saker uppfattas fel.

            Därav ville jag bara förtydliga det här med effekttålighet när vi ändå var inne på det.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #21
              Re: Världens grymmaste bas??????

              Okej nu hade jag 4st 15"are i min bil, men inget av de jag har sett från LMS basen på Youtube är i närheten av vad min bil presterade och även om man jämför med andra byggen som bara har en bas så är de filmerna jag har sett inget utöver det vanliga.

              Låg avstämning och djupa frekvenser = Hair Trick / Flex.

              Ett smakprov: http://www.youtube.com/watch?v=hMOAlc6oucU
              Finns mer under min Youtube-profil.

              Comment


              • #22
                Re: Världens grymmaste bas??????

                Originally posted by Extra Kim View Post
                Okej nu hade jag 4st 15"are i min bil, men inget av de jag har sett från LMS basen på Youtube är i närheten av vad min bil presterade och även om man jämför med andra byggen som bara har en bas så är de filmerna jag har sett inget utöver det vanliga.

                Låg avstämning och djupa frekvenser = Hair Trick / Flex.

                Ett smakprov: http://www.youtube.com/watch?v=hMOAlc6oucU
                Finns mer under min Youtube-profil.
                Lms basen är gjord för sq Och inget bröl
                men efter som du jämför 4 st 15 mot 1 eller 2 lms vad händer om man kör samma konfiguration på lms .

                Comment


                • #23
                  Re: Världens grymmaste bas??????

                  Läs vad jag skrev, inget i de klippen som han la upp är något utöver det vanliga...

                  Och eftersom du inte har hört min bil IRL (JA det är skillnad mot ett disstat Youtube-klipp, kameran är så kinkig när det är 150db+ ), så kan du inte uttala dig om det var bröl eller inte.
                  Visst framsystemet lät inte bra och det hängde inte med baslådans ljudnivåer, men nu pratade vi basljud, eller?

                  Men du får mer än gärna bevisa vad två eller ännu hellre 4st LMS kan göra i en bil. Jag har inte kört 10Hz så det kan jag inte svara på vad bilen skulle ha spelat. Men jag vet vad den gjorde vid lyssningsposition (nackstödet) vid 20 och 26Hz.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Världens grymmaste bas??????

                    Originally posted by Extra Kim View Post
                    Läs vad jag skrev, inget i de klippen som han la upp är något utöver det vanliga...

                    Och eftersom du inte har hört min bil IRL (JA det är skillnad mot ett disstat Youtube-klipp, kameran är så kinkig när det är 150db+ ), så kan du inte uttala dig om det var bröl eller inte.
                    Visst framsystemet lät inte bra och det hängde inte med baslådans ljudnivåer, men nu pratade vi basljud, eller?

                    Men du får mer än gärna bevisa vad två eller ännu hellre 4st LMS kan göra i en bil. Jag har inte kört 10Hz så det kan jag inte svara på vad bilen skulle ha spelat. Men jag vet vad den gjorde vid lyssningsposition (nackstödet) vid 20 och 26Hz.
                    Jag vet hur det låter vid 150db så det behöver du inte på tala och det låter inte direkt artikulerat .

                    Nu finns det inte 4st Lms i sverige utan det skall finns 2st som är byggda för hemma bruk och enligt utsago från dom som har hört dom så får dom en ytter dörr att bågna som är 10cm tjock? och det skall tydligen var matat med 2x1200 watt/rms och den basen är inte ens gjord för att byggas i bil då har TC-Sound andra som är mera lämpade.
                    Sen om du skall prova bas rik musik som går ner i frekven så finns Infected Mushrooms Avaraz och 7 min in i låten så kommer det lite bas gung. Men försök att få tag i en orginal cd skiva och inte en mp3 då skivan har en låg komprimering vilket ger en högre dynamik.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Världens grymmaste bas??????

                      Att en ytterdörr skulle bågna låter som en skröna, av den enkla anledningen att ljudet/trycket skulle smita ut i springan mellan dörr och karm. Att man kan få en dörr att flytta sig fram och tillbaka är det nog ingen som misstror.

                      Min bil är riven så jag kan inte provspela tyvärr, dock så faller ljudtrycket stort när man går ner till 20Hz, (26Hz = 153.2dB, 20Hz = 147.7dB) vet inte om det har med konstruktionen av lådan att göra eller om det var subsonicfilterna i stegen som påverkade.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Världens grymmaste bas??????

                        För övrigt så har jag en bekant som haft TC basar sedan 2001 och bytt ut dem, för det är mest snack i liten verkstad.

                        Allas våran uplevelse har sin egen bakgrund. Låt oss nöja oss med det.
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #27
                          Re: Världens grymmaste bas??????

                          Originally posted by jonash View Post
                          För övrigt så har jag en bekant som haft TC basar sedan 2001 och bytt ut dem, för det är mest snack i liten verkstad.

                          Allas våran uplevelse har sin egen bakgrund. Låt oss nöja oss med det.
                          Jo det finns några i sverige men inga mer än 2st lms 18.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Världens grymmaste bas??????

                            Originally posted by Extra Kim View Post
                            Att en ytterdörr skulle bågna låter som en skröna, av den enkla anledningen att ljudet/trycket skulle smita ut i springan mellan dörr och karm. Att man kan få en dörr att flytta sig fram och tillbaka är det nog ingen som misstror.

                            Min bil är riven så jag kan inte provspela tyvärr, dock så faller ljudtrycket stort när man går ner till 20Hz, (26Hz = 153.2dB, 20Hz = 147.7dB) vet inte om det har med konstruktionen av lådan att göra eller om det var subsonicfilterna i stegen som påverkade.
                            Man strävar att få lika tätt hemma som när man har sina saker i en bil.


                            Varför mäter du inte upp bilen då kan du se på en mät kurva var du har problem det finns hur många gratis program som helst att tillgå .

                            Comment


                            • #29
                              Re: Världens grymmaste bas??????

                              Originally posted by cerwinsky View Post
                              mjo de må så vara, men går en DD Z lika djupt och låter lika bra, har läst mycket om TC basen och folk är lyriska över trycket, djupet och med vilken kvalitet den levererar.
                              Om inte magnetsystemet i en DD Z vore i neodynium utan i t ex ferrit istället, hur många oz skulle det motsvara typ? .
                              Cerwinsky, vikten på motorn talar om just vikten på motorns samtliga delar, dvs botten, topplatta polpiece och inte enbart ferriten.

                              Motorns styrka styrs sedan inte enbart av ferritens vikt utan av ferritens kvalitet och motorns övriga delars design som skall styra magnetflödet. Om man jämför styrkan på Z mot DD 9500 så är Z 5 gånger mer motorstark än 9500.

                              Med en motorvikt på 406oz per 9500 skulle motsvarande ferrit med Zs motorstyrka väga 2030oz. Och ja DD har testat att bygga ferrit designer på 2K oz vilket tvingade fram Z designen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Världens grymmaste bas??????

                                Originally posted by MR X View Post
                                Man strävar att få lika tätt hemma som när man har sina saker i en bil.


                                Varför mäter du inte upp bilen då kan du se på en mät kurva var du har problem det finns hur många gratis program som helst att tillgå .
                                Bilen är som sagt riven. För att få svar på om det var bilen/lådan som tappade eller om det var subsonic som spökade så hade jag behövt mäta på stegen eller byta ut till steg utan subsonic.

                                Har aldrig påstått att LMS basen är dålig, skulle aldrig göra en bedömning enbart utifrån Youtube klipp. Det är många faktorer utöver själva elementet som påverkar resultatet och har man lekt med bilstereo i snart 15år så har man sett en hel del skräckexempel på hur folk köpt fina produkter och sen inte givit dem rätt förutsättningar.

                                Comment

                                Working...
                                X