Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

    Originally posted by Eazy View Post
    Hittade ganska fort vad det var som skorrande. När jag tänkte efter så är det samma skrammel som varit på alla bilar jag byggt ljud i. Det var såklart nummerplåtsskylten. Satte lite dämpning bakom så vart jag av med det.

    Har spelat lite och jag blir bara mer och mer missnöjd över mina JL-högtalare. Diskanten är skränig och mellanregistret låter "kallt". Kanske kan jag tweaka ljudet med eq'n, men jag tror det blir svårt.

    Jag har kollat lite på Gladens högtalare, men att kolla på internet och sedan beställa är ju som Lotto. Jag har kollat på dessa:

    Gladen SQX 165
    Gladen Zero 165
    Gladen SQL 165

    Hur låter dessa högtalare?

    Det jag är ute efter är ett detaljerad diskant och fylligt mellanregister. Det är som vanligt svårt att sätta ord på hur jag vill att det ska låta.
    Jag har tittat mest på Zero, kanske mest för att de ligger i mitten vad gäller pris.
    Vet ej hur gladen låter men kan rekommendera ground Zero uranium framsystem

    Comment


    • #92
      Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

      Originally posted by Eazy View Post
      Hittade ganska fort vad det var som skorrande. När jag tänkte efter så är det samma skrammel som varit på alla bilar jag byggt ljud i. Det var såklart nummerplåtsskylten. Satte lite dämpning bakom så vart jag av med det.

      Har spelat lite och jag blir bara mer och mer missnöjd över mina JL-högtalare. Diskanten är skränig och mellanregistret låter "kallt". Kanske kan jag tweaka ljudet med eq'n, men jag tror det blir svårt.

      Jag har kollat lite på Gladens högtalare, men att kolla på internet och sedan beställa är ju som Lotto. Jag har kollat på dessa:

      Gladen SQX 165
      Gladen Zero 165
      Gladen SQL 165

      Hur låter dessa högtalare?

      Det jag är ute efter är ett detaljerad diskant och fylligt mellanregister. Det är som vanligt svårt att sätta ord på hur jag vill att det ska låta.
      Jag har tittat mest på Zero, kanske mest för att de ligger i mitten vad gäller pris.
      Diskanten
      Det är samma diskant i alla tre systemen.
      Den är otroligt bra för att vara en standard diskant, den levererar mycket detaljer med förvånansvärd luftighet för priset.

      Delninsfilterna.
      Det är samma filter till (Vario) SQX OCH Zero, SQL har inte lika många möjligheter för justering av ljudet (SQ)
      Med Vario så kan man förändra en hel del, mjukare delning med förändrade Q-värden.
      Diskantnivån kan givetvis både sänkas och höjas i nivå, finns flera möjligheter (super tuning)
      Tyvärr tweakas det för lite på filterna, lite ändringar här och där gör underverk.
      Man har inte samma konfigurering på höger och vänster eftersom man sitter mer off axis till vänster sida, dessa filter är sagolika när man justerar i lastbil där man sitter ännu mer knasigt till ljudmässigt.

      Middbasarna.
      Zero är det enda systemet som man kan köra utan extra förstärkare.
      SQX och SQL har 2 ohm impedans, en vanlig stereo kan gå sönder med denna last.
      Zero har en mer balanserat ljud mot SQX och SQL.
      Här sticker inte något särskilt register ut, passar ypperligt ihop med en subwoofer.
      SQX däremot trycker på lite mer i nedre register, systemet är mycket spelglatt med trampa takten känsla.
      SQL är som SQX men på steroider, ska man spela högt är det detta system som gäller.
      Fanns ett märke som som började på A vilket har en stämpel att vara det mest rockiga på marknaden.
      Tyvärr får det se sig slaget både till ljud och pris i jämförelse med Gladen SQL 165.
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #93
        Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

        Måste bara tillägga.
        SQL både kräver och förtjänar en grymt stabil montering.
        Den avslöjar direkt i dörrpanelen om man inte dämpat ordentligt samt monterat en stabil baffel.
        Ge systemet ett par hundra watt per kanal och man drar på smajlbanden
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #94
          Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

          Originally posted by ville91 View Post
          Vet ej hur gladen låter men kan rekommendera ground Zero uranium framsystem
          Har faktiskt kollat på dessa tidigare. De verkar ha fått fint omdöme.

          Originally posted by Nonne View Post
          Diskanten
          Det är samma diskant i alla tre systemen.
          Den är otroligt bra för att vara en standard diskant, den levererar mycket detaljer med förvånansvärd luftighet för priset.

          Delninsfilterna.
          Det är samma filter till (Vario) SQX OCH Zero, SQL har inte lika många möjligheter för justering av ljudet (SQ)
          Med Vario så kan man förändra en hel del, mjukare delning med förändrade Q-värden.
          Diskantnivån kan givetvis både sänkas och höjas i nivå, finns flera möjligheter (super tuning)
          Tyvärr tweakas det för lite på filterna, lite ändringar här och där gör underverk.
          Man har inte samma konfigurering på höger och vänster eftersom man sitter mer off axis till vänster sida, dessa filter är sagolika när man justerar i lastbil där man sitter ännu mer knasigt till ljudmässigt.

          Middbasarna.
          Zero är det enda systemet som man kan köra utan extra förstärkare.
          SQX och SQL har 2 ohm impedans, en vanlig stereo kan gå sönder med denna last.
          Zero har en mer balanserat ljud mot SQX och SQL.
          Här sticker inte något särskilt register ut, passar ypperligt ihop med en subwoofer.
          SQX däremot trycker på lite mer i nedre register, systemet är mycket spelglatt med trampa takten känsla.
          SQL är som SQX men på steroider, ska man spela högt är det detta system som gäller.
          Fanns ett märke som som började på A vilket har en stämpel att vara det mest rockiga på marknaden.
          Tyvärr får det se sig slaget både till ljud och pris i jämförelse med Gladen SQL 165.
          Tack för en fin förklaring!
          Låter som det är Zero jag borde köpa då jag har en sub. Tror jag har för lite watt för att driva sql-högtalarna. Det är kanske lite för mycket pengar också.

          Kommer plocka ur jl-diskanterna och sätta tillbaka originaldiskanterna så länge. De låter bättre jl-diskanterna.
          Last edited by Eazy; May 8, 2018, 00:40.

          Comment


          • #95
            Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

            Vet att många placerar sina delningsfilter i dörrarna. Är det något som hindrar att man har dem i bagaget vid slutsteget istället? Tänker om det är bättre att ha delningsfliterna så nära högtalarna man kan eller om det kvittar?

            Comment


            • #96
              Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

              Originally posted by ville91 View Post
              Vet ej hur gladen låter men kan rekommendera ground Zero uranium framsystem
              Är de dessa du menar? Såg att det fanns ett annat Uranium-kit som kostade mycket mer.

              Comment


              • #97
                Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                Angående filterboxarna så hade jag mina bak vid stegen men tyckte det saknades klipp i midbasen. Men kan inte säga om det berodde på placering av boxarna. Valde att köra helt aktivt framsystem och herrejösses vilken skillnad. Allt blev så mycket mer klart. Använder Dls rc6.2 som jag kan rekommendera.

                Comment


                • #98
                  Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                  Originally posted by Eazy View Post
                  Är de dessa du menar? Såg att det fanns ett annat Uranium-kit som kostade mycket mer.
                  Japp. Riktigt bra drag i de middarna och diskanten lät bra. Annars https://www.billjudgruppen.se/kitsys...e-xxx-65c.html är dessa riktigt bra.. Lyssnade på två sådana kitt i en Audi och han hade ingen behov av bas. Rejält djup monteringsdjup på dem bara

                  Comment


                  • #99
                    Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                    Tack för era svar!
                    Jag tror jag gör en helvändning och kör aktiv delning. Jag mister högtalarna i bakdörrarna eftersom min dsp är 4to6 och har ju då inte tillräckligt med kanaler. Vi får se vad det blir för högtalare...

                    Comment


                    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                      Ser att jag missat att uppdatera tråden med vilka högtalare jag valde. Det blev Gladen Zero PRO 165.2 DC Active.

                      Så nu kör jag aktiv delning. Satte diskanterna i originalhålen och dom pekar rakt upp mot vindrutan. Jag har funderat lite på hur de skulle låta om man de var placerade mer riktade.

                      Så låter diskanterna bäst riktade eller off axis?

                      Comment


                      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                        Har haft mer att göra med annat hela semestern. Tanken har varit att åka till Nonne och få hjälp med lite tweak med DSP'n, men husprojekt och den förbaskade värmen som gjort att man knappt orkat göra något har fått bilen att gå i ide när det kommer till bilstereo. Nu har jag i alla fall börjat med att dämpa skuffen i bilen. Något jag skjutit upp för att det är så tidsödande:



                        Det där var allt jag orkade på en dag (i 30 graders värme). Får göra resten imorgon.

                        Tar gärna emot tips på vad jag kan ha ovanpå SilentCoat (2mm) för att få bort vägljud!!

                        Kan Biltemas ljudisoleringsfilt göra något mot vägljudet?

                        Comment


                        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                          Fast plattorna är lättarbetade i värmen, mjuka och formbara
                          Vis vobiscum sit!

                          Comment


                          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                            Jag har monterat alla mina bilar ute i solskenet denna sommar, förbaskat smidigt att dämpa.
                            Ström har även sparats då varmluftspistolen endast använts när krympslang ska på lödningarna
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                              Jag har nu dämpat hela bakre bilen från och med under baksätet och till längst bak. Det sänkte några decibel från vägljudet. Mazda har verkligen sparat in på dämpning. Det var endast lite dämpning under baksätet (jag dämpade ändå över det till nytta eller ej). Det fanns noll dämpning på bakre hjulhus. Knackade man lite på dem innan jag dämpade lät det som en plåthink. Beyond me varför de inte dämpat något där. Är det något som får en bil att kännas premium är om bilen är tyst, så om de lade lite krut på dämpning så skulle de sälja ännu fler bilar.

                              Jag har ett halvt bulk-pack dämpning kvar. Funderar på vart jag ska ha det för någon stans där det gör bäst nytta. Jag har inte tagit bakluckan. Kanske vore det bästa att ta där för subens skull, men jag har också tänkt om man kunde dämpa vägljudet lite till genom att ta torpedväggen, men där är det ju svårt att komma åt. Tveksamt om jag kan få dit tillräckligt mycket så det gör någon nytta för vägljud.

                              Kanske skulle jag köpa den där ljudisoleringsfilten från Biltema jag länkade till och dämpa torpedväggen. Har ni några synpunkter på mina funderingar?

                              Comment


                              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                                Jag har som tidigare nämnt Gladen Zero PRO 165.2 DC

                                Jag funderar på att göra en diskantpod likt Volvos centerhögtalare:



                                Har funderat några dagar på hur jag skall kunna göra något liknande snyggt. Tanken jag har nu är att köpa färdiga träkulor/bollar och dessa har jag hittat här Jag sågar itu dem och sedan "gröper ur dem" så diskanten får plats däri.
                                Sedan måste jag få tag i ett par nya galler där Mazdas original diskanter sitter. Jag vill inte borra sönder mina då jag vill kunna återställa. Jag gör ett hål i gallerna som jag försänker bollarna i och sedan klä allt i svart konstläder. Jag fäster bollarna men en gängpinne så blir de ställbara åt vänster och höger. Har en plan med en fästanordning så de blir ställbara i både X och Y-led, men jag tror det räcker med ställbart åt vänster/höger.

                                Får jag inte tag i galler (har mailat bildelsbasen) så måste jag göra egna galler. Detta blir skitsvårt eftersom instrumentbräda svänger i sin form i alla riktningar. Har inte löst hur jag skall tillverka egna galler om jag inte får tag i några. Kanske får jag gjuta vilket jag aldrig gjort förrut.

                                Nu till en viktig fråga innan jag börjar med mitt projekt. Någons som vet om mina diskanter trivs bäst on axis eller off axis?

                                Comment

                                Working...
                                X