Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

    Vet inte varför du verkar så fixerad vid att bygga hemmasub med en bilbas.
    Orion går hyffsat djupt i bil, men inte i ett vardagsrum.
    Kolla på element för hemmabruk, du får oerhört mycket bättre för 6000 kr.

    Comment


    • #17
      Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

      Nja blir ett par Cerwin Vega 18" med låda ist.. ska åka en braaaa bit för o hämta dem. lär bli bättre än o använda en "sketen"(skämt) 15"

      Comment


      • #18
        Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

        CW kommer spela högt och hårt i midbasen, men dom har ännu inte lyckats bygga något som låter vare sig bra eller spelar djupt.
        Mer imponatorbas på fyllefest än bra bas med bra kurva.

        Comment


        • #19
          Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

          Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
          CW kommer spela högt och hårt i midbasen, men dom har ännu inte lyckats bygga något som låter vare sig bra eller spelar djupt.
          Mer imponatorbas på fyllefest än bra bas med bra kurva.
          Vad har du för tips på sub bas hemam då ? har en cerwin vega 15" som jag inte är så nöjd med..

          Comment


          • #20
            Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

            Originally posted by Kimwicktorsson View Post
            Vad har du för tips på sub bas hemam då ? har en cerwin vega 15" som jag inte är så nöjd med..
            Peerless XXLS 12" funkar bra iaf.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • #21
              Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

              http://www.blocket.se/stockholm/2st_....htm?ca=12&w=2

              Ett fynd för hemmabyggaren

              Comment


              • #22
                Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=219144

                Kommer garanterat skaka om din värld!

                Comment


                • #23
                  Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                  Varför skulle inte en HCCA152 gå djupt hemma? Nu får ni byta forum å snacka om nåt ni ev kan något om..
                  loudstore.se

                  loudstore på facebook

                  Comment


                  • #24
                    Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                    Originally posted by LETH View Post
                    Varför skulle inte en HCCA152 gå djupt hemma? Nu får ni byta forum å snacka om nåt ni ev kan något om..

                    Ok. Om du nu vet bättre, vilken låda och effekt krävs för att få ur 15 hz ur Orion HCCA152? Minst 110 db oxå.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                      Har man inte svarat på en vecka bör det bero på att man insåg att man trots allt hade fel och inte riktigt hade koll på skillnaden mellan bil och hem.
                      Men jag skulle gärna vilja att någon kunde simulera en låda för att kolla hur djupt man kan nå och vilket ljudtryck man kan hålla där.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                        I teorin ska man kunna få den basen att spela ner till en liten bit under 20 Hz, men frekvensåtergivningen är inte helt rak hela vägen ner. Om basen sedan spelar så långt ner i verkligheten är inte helt lätt att säga.

                        Jag föreslår att någon bygger en låda på 250 liter netto och 300 cm2 slotport (50x6 cm i uträkningen) som är totalt 94 cm lång, då får vi kanske en fingervisning om hur det kan tänkas bli.
                        Last edited by Optima; November 23, 2012, 20:24.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                          Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                          Har man inte svarat på en vecka bör det bero på att man insåg att man trots allt hade fel och inte riktigt hade koll på skillnaden mellan bil och hem.
                          Men jag skulle gärna vilja att någon kunde simulera en låda för att kolla hur djupt man kan nå och vilket ljudtryck man kan hålla där.
                          Tyckte det var helt orelevant att svara på din fråga, vilket jag fortfarande anser. Om elr hur är ointressant. Det jag tycker är intressant är varför ett element inte skulle kunna återge lika låga frekvenser i olika miljöer.
                          Last edited by LETH; November 23, 2012, 20:28. Reason: omformulering
                          loudstore.se

                          loudstore på facebook

                          Comment


                          • #28
                            Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                            Originally posted by LETH View Post
                            Tyckte det var helt orelevant att svara på din fråga, vilket jag fortfarande anser. Om elr hur är ointressant. Det jag tycker är intressant är varför ett element inte skulle kunna återge lika låga frekvenser i olika miljöer.


                            Men mycket effekt borde det inte vara några problem

                            Comment


                            • #29
                              Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                              20 hz är inte värst lågt för en sub.
                              Att betala dom pengarna som elementet kostar samt effekten för att driva det gör det enligt mig ej prisvärt.

                              Att olika miljöer ställer olika krav är inget nytt för den som förstår akustik.

                              Om inte Orion presterar ett jävla tryck vid 20 hz är det ju inte någon ide att lägga dom pengarna bara för att används just det elementet.
                              För det pris som en Orion kostar kan man köpa tre st PeerlessXXLS 835017 12" och klarar sig på ett betydligt billigare steg eftersom känsligheten är så otroligt mycket högre. Dessutom klarar XXLS lägre frekvenser.
                              Räknar man in slutstegskostnaden kan man köpa fyra eller kanske fem XXLS istället.

                              Fyra stycket ger alltså lägre frekvens, högre spl och möjlighet till bättre akustik pga möbleringsmöjligheterna. Materialkostnaden blir givetvis högre, totalt blir det nog runt 500 l till fyra stycken.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Orion HCCCA till subbaslåda för hemma bruk??

                                Fyra stycken Peerless XXLS flyttar nästan dubbelt så mycket luft som en stycken Orion HCCCA.

                                Lägger man effekt på 1200 w spelar dom teoretiskt ca 121 db, på samma slutstegseffekt spelar Orion 115 db. Orion behöver alltså 4800 watt för att nå 121 db vilket är dyrt och mer än spolen klarar av.

                                Comment

                                Working...
                                X