Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad ska man ha? Stereo/hembio?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

    Originally posted by ABZD View Post
    Onkyo tycker jag är slöa och orkeslösa, det låter ja men det låter inte bra i min mening. Du kan spela högt men dåligt tryck och kontroll. Låg signal på preout och då har jag lyssnat på en 808 eller en 807 kan det ha vart med. SLÖ och orkeslös. Lägg pengarna på 2 kanal istället så får du mer för dina slantar. Den jag länka till i förra inlägget är det bra pris på i alla fall.
    Å andra sidan, om man nu är ute efter riktig HiFi, så börjar liksom gränsen för då det blir seriöst i högtalarväg nånstans vid 25000kr för en fullregister (köpt i butik) och förstärkeriet kostar minst 100kr per watt för solid state A/AB och 1000kr för rör.

    Men vi har ju alla olika referenser.
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #17
      Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

      Originally posted by Snoddas View Post
      Ne det har du ju helt klart rätt i, men borde ju kunna flytta mer luft med 2st 8" än med 1st 6,5". Iofs så spelar det ju inte mig så stor roll då jag hellre letar efter välljud men kan va bra att ha då det är fest och det ska spelas för alla i huset och även dom närmaste grannarna i kvateret, och så har dom fått bra betyg i alla tester jag läst men dock inte hört dom ännu utan gamla Canton GLE 490 och dom tyckte jag om.


      MVH Simon Jonsson
      Nej, finns helt klart mindre element som flyttar mer luft än större, dessutom är enligt mig djupbasegenskaper viktiga. Jag skulle tex aldrig köpa en av Cerwin Vegas hemmasubbar. Stora som kylskåp, men klarar absolut ingen subbas. Rejäla problem redan vid 35 hz och mekaniska missljud vid minsta försök till ljusvolym vid djupbas.

      Dls spelar på en helt annan nivå än Gle 490, den är ju i grunden dessutom dubbelt så dyr. Vill du ha mer punch vid fest och ännu bättre ljud överlag samt möjlighet till högre SPL så köp en bra sub istället.

      Comment


      • #18
        Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

        Originally posted by jonash View Post
        Å andra sidan, om man nu är ute efter riktig HiFi, så börjar liksom gränsen för då det blir seriöst i högtalarväg nånstans vid 25000kr för en fullregister (köpt i butik) och förstärkeriet kostar minst 100kr per watt för solid state A/AB och 1000kr för rör.

        Men vi har ju alla olika referenser.
        Ifrågasätter inte din erfarenhet om finljud för den vet jag att du har men att sätta pris som riktmärke tycker jag är under nybörjarnivå.

        Det finns mycket under 25 000kr som spelar riktigt bra och det finns förmodligen mera över 25000kr som spelar illa. Köp tex valfri högtalare från billebro för 25k + så ska du få höra på dåligt ljud.

        Kostnaden brukar därimot dra iväg ju mer ljudtryck man vill ha med bibehållen kvalitet men att sätta en summa går inte enligt mig.

        Mvh.

        Comment


        • #19
          Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

          Originally posted by jonash View Post
          Å andra sidan, om man nu är ute efter riktig HiFi, så börjar liksom gränsen för då det blir seriöst i högtalarväg nånstans vid 25000kr för en fullregister (köpt i butik) och förstärkeriet kostar minst 100kr per watt för solid state A/AB och 1000kr för rör.

          Men vi har ju alla olika referenser.
          Ifrågasätter inte din erfarenhet om finljud för den vet jag att du har men att sätta pris som riktmärke tycker jag är under nybörjarnivå.

          Det finns mycket under 25 000kr som spelar riktigt bra och det finns förmodligen mera över 25000kr som spelar illa. Köp tex valfri högtalare från billebro för 25k + så ska du få höra på dåligt ljud.

          Kostnaden brukar därimot dra iväg ju mer ljudtryck man vill ha med bibehållen kvalitet men att sätta en summa går inte enligt mig.

          Mvh.

          Comment


          • #20
            Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

            Ett vettigt budgetalternativ skulle ha kunna vart en Cambridge Azur650, Cambridge Dacmagic, Dynavoice M65 mk2, flätade kablar mellan Dac-förstärkare och sen högtalarkablar som även dom är flätade av Cat5e nätverkskabel till dom övre registren, flätad EKK till dom lägre registren.
            Göra en egen nätkabel som är skärmad eller flätad.

            En vettig kombination till ett pris av 10 000:-

            Dock finns det mer att önska, men till slanten är det mer än godkänt.

            Det man skulle kunna göra i den kedjan är att satsa på en lite större förstärkare från Cambridge. Exempelvis kolla på begagnatmarknaden och få tag på en Azur 840 istället.

            En Cambridge Azur 740 A
            http://hifimagasinet.com/annonsDetal...annonsID=27132
            Last edited by ABZD; December 21, 2011, 11:47.
            OTURSFÖRFÖLJD!!!
            Bara att bryta ihop och komma igen.

            Comment


            • #21
              Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

              Originally posted by Jimma72 View Post
              Ifrågasätter inte din erfarenhet om finljud för den vet jag att du har men att sätta pris som riktmärke tycker jag är under nybörjarnivå.

              Det finns mycket under 25 000kr som spelar riktigt bra och det finns förmodligen mera över 25000kr som spelar illa. Köp tex valfri högtalare från billebro för 25k + så ska du få höra på dåligt ljud.

              Kostnaden brukar därimot dra iväg ju mer ljudtryck man vill ha med bibehållen kvalitet men att sätta en summa går inte enligt mig.

              Mvh.
              Ja självklart har du rätt i att det finns sånt som inte är värt vad det kostar, men det finns i mitt tycke inte en enda fullrange högtalare (dvs från typiskt 30Hz till 20kHz) som är tillräckligt bra.

              Men kan du ge ett exempel så skall jag åka och lyssna.

              Många vet jag har framhållt Monitor Audio Silver RX6. NJA!!!!! Det närmaste jag kommit är Magneplanar 1.7, den är vettig, men den har inte hela vägen, så det slutar ändå med att du måste ha en sub. Och då är vi en bra bit över 25 igen.

              Notera att jag inte nämner DYI projekt, det kan bli billigare för då blir det "bara" komponentkostnad.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #22
                Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                Originally posted by ABZD View Post
                Ett vettigt budgetalternativ skulle ha kunna vart en Cambridge Azur650, Cambridge Dacmagic, Dynavoice M65 mk2, flätade kablar mellan Dac-förstärkare och sen högtalarkablar som även dom är flätade av Cat5e nätverkskabel till dom övre registren, flätad EKK till dom lägre registren.
                Göra en egen nätkabel som är skärmad eller flätad.

                En vettig kombination till ett pris av 10 000:-

                Dock finns det mer att önska, men till slanten är det mer än godkänt.

                Det man skulle kunna göra i den kedjan är att satsa på en lite större förstärkare från Cambridge. Exempelvis kolla på begagnatmarknaden och få tag på en Azur 840 istället.

                En Cambridge Azur 740 A
                http://hifimagasinet.com/annonsDetal...annonsID=27132
                Hellre byta högtalare än stärkare i det paketet.

                Comment


                • #23
                  Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                  Originally posted by jonash View Post
                  Ja självklart har du rätt i att det finns sånt som inte är värt vad det kostar, men det finns i mitt tycke inte en enda fullrange högtalare (dvs från typiskt 30Hz till 20kHz) som är tillräckligt bra.

                  Men kan du ge ett exempel så skall jag åka och lyssna.

                  Många vet jag har framhållt Monitor Audio Silver RX6. NJA!!!!! Det närmaste jag kommit är Magneplanar 1.7, den är vettig, men den har inte hela vägen, så det slutar ändå med att du måste ha en sub. Och då är vi en bra bit över 25 igen.

                  Notera att jag inte nämner DYI projekt, det kan bli billigare för då blir det "bara" komponentkostnad.
                  Har inga förslag men det jag menar är att var ska man sätta gränsen? Om du skriver att 25 000kr minst krävs för att det ska vara en bra hifi högtalare vad ger det för budskap för de som läser. Jo att det är kostnaden som sätter prägel på ljudet och inte det man hör (för man lyssnar inte utan litar mer på prislappen och den girige försäljaren).

                  Jag förstår dock vad du menar och jag håller nog med till viss del när ens krav ökat under många år och man letar det PERFEKTA ljudet MEN för den skull kan jag (och kanske du?) tycka att många högtalare som inte är helt perfekta låter bra?

                  När det gäller förstärkare finns det många fynd att hitta direkt från kina och även att tillverkarna av de dyrare hypade stegen kallar dem kinaskräp så tillverkas ofta deras egna där oxå. Det kallas biiznis och det är vi som konsumenter som väljer om vi vill betala hutlösa summor eller inte.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                    Originally posted by Jimma72 View Post
                    Har inga förslag men det jag menar är att var ska man sätta gränsen? Om du skriver att 25 000kr minst krävs för att det ska vara en bra hifi högtalare vad ger det för budskap för de som läser. Jo att det är kostnaden som sätter prägel på ljudet och inte det man hör (för man lyssnar inte utan litar mer på prislappen och den girige försäljaren).
                    Jag utgår ju självklart från mina egna intryck och slutsatser. Som jag sa till Softis i en annan tråd; om man inte tycker man hör skillnad på högtalarkablar - gud vad skönt! Då kan man ju sätta lampsladd

                    Jag förstår dock vad du menar och jag håller nog med till viss del när ens krav ökat under många år och man letar det PERFEKTA ljudet MEN för den skull kan jag (och kanske du?) tycka att många högtalare som inte är helt perfekta låter bra?
                    Javisst. Sen finns det såna som lättar bättre och vissa blir nästan perfekta. Och då blir det riktigt dyrt! Den gräns som jag satte ringade in just där det börjar bli "bra" i mina öron. Dvs, där filterkomponenterna är av bra kvalitet (enbart där är du lätt uppe i ~5000kr i en 3 vägare), elementen är av bra kvalitet och kabinetten är stabila och resonansdöda, med okej finish.

                    När det gäller förstärkare finns det många fynd att hitta direkt från kina och även att tillverkarna av de dyrare hypade stegen kallar dem kinaskräp så tillverkas ofta deras egna där oxå. Det kallas biiznis och det är vi som konsumenter som väljer om vi vill betala hutlösa summor eller inte.
                    Kina är snart ersatt av andra länder, men okej, vi kan kalla dem Kina produkter. Och du har helt rätt, det finns en del "kinesiska" no-name kopior som är riktigt skapliga, dock har de ofta sämre koll på tillverkningsprocesserna så risken för haveri, eller snarare, förkortad livslängd, är betydligt större. Det påstår jag mig veta efter sisådär 15 år i just den branschen...

                    //Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                      Ett litet råd till trädskaparen som inte vill lägga hutlösa pengar på sina grejer Cambridge Azur 840A för 5 lappar.
                      http://hifimagasinet.com/annonsDetal...annonsID=34942

                      Vincent Qvarfordt: Vist håller jag även med dig om den åsikten om att byta högtalare i den kedjan men min tanke va att det skulle låta godkänt till vad han lägger ut. En kompis till mig har den uppsättningen och kablar mellan som lyfter kvaliten hur mkt som helst. Men även jag har vart på han och tjatat på att han ska byta till ngt som låter bättre. Men då kommer det även att kosta lite i mellan, men till priset är det fullt godkänt.

                      En fyrfläta för XLR kostar kablen 25:-m till på Elfa, den är silverpläterad och är riktigt trevlig.
                      Cat5e nätverkskabel kostar 349:- för 100m på biltema, den har solida ledare. Även denna kör man i en fyrfläta.

                      Detta är en kombo som utan problem klassar ut högtalarkablar för 1000:- metern till ett pris av inget alls.

                      Som Jonas säger så är man nästan tvungen att kliva upp en del i pris för att hitta en färdig högtalare som låter hyfsat. Jag i min tur dömer ut många lådhögtalare då jag tycker dom blir burkiga och slöa efter jag lyssnat på magnetostater hemma i över ett år. Lite känsliga för placering men ett öppet och rappt ljud istället med ett trevligt djup i scenbilden.
                      OTURSFÖRFÖLJD!!!
                      Bara att bryta ihop och komma igen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                        Min personliga åsikt att det finns rätt många högtalare för run 6-8-tusen som låter skapligt. Det man missar där är framförallt runsinformation och upplösning, men de har i varje fall en avvägd tonal karaktär. När man kommer upp på 15k och uppåt så händer det nått märkligt, då hittar man nästan bara högtalare som är spektakulärt bra på en viss sak (basåtergivning, upplösning olika register, spridning...) men som istället brister på andra områden. Först när man kommer upp på riktigt dyra saker som JM Grande, Burmeister, WATT och mina favoriter TAD, så hänger det hela ihop igen.

                        Har gjort A/B-test på högtalarkablar och skillnadena i mina öron är extremt små. Jag kör huvudsakligen tvinnad FK2,5 till mina grejjer.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                          För ca ett år sedan gjorde jag en rundtur i många av sthlms hifibutiker och lyssnade på högtalare upp till 100 000+ och den som jag tyckte lät trevligast var denna http://www.hifikit.se/index.php?id=953

                          På andra plats kom ett par Dali för ca 14 000:- på hifiklubben. B&W ljudet kan jag inte med alls, på tok för dominerande mellanregister för mina öron.

                          Så smaken är som baken..

                          Måste oxå säga att "kompletera med sub" inte är så enkelt som det låter då jag själv aldrig har hört ett system som spelar integrerat med denna lösning (även om jag har förhoppningar då jag själv kommer ha det så snart).

                          F.Ö använder jag biltema 2,5 kablar. Finns säkert bättre.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                            Originally posted by Jimma72 View Post
                            För ca ett år sedan gjorde jag en rundtur i många av sthlms hifibutiker och lyssnade på högtalare upp till 100 000+ och den som jag tyckte lät trevligast var denna http://www.hifikit.se/index.php?id=953

                            På andra plats kom ett par Dali för ca 14 000:- på hifiklubben. B&W ljudet kan jag inte med alls, på tok för dominerande mellanregister för mina öron.

                            Så smaken är som baken..

                            Måste oxå säga att "kompletera med sub" inte är så enkelt som det låter då jag själv aldrig har hört ett system som spelar integrerat med denna lösning (även om jag har förhoppningar då jag själv kommer ha det så snart).

                            F.Ö använder jag biltema 2,5 kablar. Finns säkert bättre.
                            Har du lyssnat på en Velodyne? Isåfall, vilka förutsättningar runt om?
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                              Originally posted by Jimma72 View Post
                              För ca ett år sedan gjorde jag en rundtur i många av sthlms hifibutiker och lyssnade på högtalare upp till 100 000+ och den som jag tyckte lät trevligast var denna http://www.hifikit.se/index.php?id=953

                              På andra plats kom ett par Dali för ca 14 000:- på hifiklubben. B&W ljudet kan jag inte med alls, på tok för dominerande mellanregister för mina öron.

                              Så smaken är som baken..

                              Måste oxå säga att "kompletera med sub" inte är så enkelt som det låter då jag själv aldrig har hört ett system som spelar integrerat med denna lösning (även om jag har förhoppningar då jag själv kommer ha det så snart).

                              F.Ö använder jag biltema 2,5 kablar. Finns säkert bättre.
                              Den SEAS bestyckade du tar upp där har jag med lyssnat på, samma sak med den som med stativare. De behöver stöd i botten. Jag blir ju smått tokig när Kari Bremnes sånger låter "halva"....

                              Erik har en poäng i att dyra högtalare ofta briljerar på nåt, medans man uppfattar det som att de saknar nåt på nåt annat ställe. Och det är väl här som den filosofiska delen kommer in är min gissning. Som företag måste du ju "profilera" dig på nåt sätt, annars överlever du inte.

                              Jag själv gillar ju Sonus Faber Cremona M och Wilson's WATT modeller, två HEEEEELT olika saker, men jävla sköna båda två som man lätt kan leva med oavsett vilken. Jag håller precis på och bestämmer mig för vad jag skall välja.....
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                                Originally posted by jonash View Post
                                Den SEAS bestyckade du tar upp där har jag med lyssnat på, samma sak med den som med stativare. De behöver stöd i botten. Jag blir ju smått tokig när Kari Bremnes sånger låter "halva"....

                                Erik har en poäng i att dyra högtalare ofta briljerar på nåt, medans man uppfattar det som att de saknar nåt på nåt annat ställe. Och det är väl här som den filosofiska delen kommer in är min gissning. Som företag måste du ju "profilera" dig på nåt sätt, annars överlever du inte.

                                Jag själv gillar ju Sonus Faber Cremona M och Wilson's WATT modeller, två HEEEEELT olika saker, men jävla sköna båda två som man lätt kan leva med oavsett vilken. Jag håller precis på och bestämmer mig för vad jag skall välja.....
                                Jag tyckte exakt likadant som du om SEAS högtalaren men det var det bästa av de jag lyssnade på.

                                Jag har varit nyfiken på Wilson WATT efter du rekomenderade dem men inte blivit av att provlyssna än men jag lovar att återkomma med intryck.
                                Som jag sa tidigare så är smaken som baken och pratar vi korrekt ljud så ser inte wilsons dyraste högtalare (WATT Puppy 320 000kr?) att prestera bättre än många billiga stativare.

                                Citat samt mätning:

                                Det som irriterar mig mest är att trots Watt/Puppys pris på över 200 kkr i Sverige så låter de ungefär lika bra som en hyfsad högtalare för 5 kkr paret. Det enda som skiljer är ljudtryckskapaciteten. Någon kallade dem en gång för riktigt hyfsade discohögtalare och även om det var lite väl elakt så är det inte alltför långt från min uppfattning heller.

                                Mer specifikt så hörs både baspuckeln och mellanregisterpuckeln tydligt. Den oroliga diskanten likaså. Detta får till följd att ljudet blir ganska ojämnt och "rått". I tidigare versioner märktes även den extrema diskantresonansen (sådär +8-10 dB vid 17 kHz vill jag minnas) som gav ett extra "zing".

                                En del kritiker luras dock av baspuckeln och övriga ojämnheter och hyllar Watt/Puppy för deras "härligt slagkraftiga mellanbasåtergivning" och för att vara "analytiska" och "superdetaljerade".

                                Comment

                                Working...
                                X