Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad ska man ha? Stereo/hembio?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad ska man ha? Stereo/hembio?

    Hejsan alla!! Har bra länge varit sugen på att byta ut mitt ljud hemma men inte redigt vetat vad jag vill ha så jag har testat lite olika begagnade saker, använder mig nu för tillfället av en HK 970 som driver ett par Dalqvist DQ8.

    Va idag inne på Mediamark och lyssnade lite på en Onkyo TX-8050 med ett par Canton som jag nu inte kommer ihåg vad dom heter, va i allafall ett par golvare med 2 st 6,5 basar 1 st 6,5" mellanregister och en diskant mellan bas och mellanregister. Tyckte det lät helt okej dock kanske diskanten va en smula skrikig. Va ju mest förstärkaren jag va mest intresserad av.

    Frågan är nu nr 1, om jag ska enbart köra stereo eller köpa mig en bättre 5 kanals förstärkare som även funkar bra att köra stereo då man lyssnar på musik? Ser ju även en film då och då... Nu för tillfället så har jag en Yamaha RX-V630 som "försteg" till HK 970 då funkar det till båda delarna.

    Fråga nr 2, vad ska man satsa på för förstärkare? mellan 3000kr - 7000 kr, beg går även bra då man har en viss tendens till att få dom lite med exklusiva sakerna.

    Fråga nr 3, högtalare? vad är det att rekomendera? vill ha golvare och storleken spelar ingen roll som ni vet =) Har ett rätt stort vardagsrum på ca 50 kvm.

    MVH Simon Jonsson

  • #2
    Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

    Fakta: bryter i hop på minhembio.se, mer trådar om det jag söker och folk med olika tycke vill jag inte veta av... Men har kommit fram till att Canton GLE 490 verkar vara en populär högtalare för sin peng. Snubblade även in på netonnet.se där gom säljer just uppföljaren GLE 490.2 för 6990 kr och så finns Onkyo TX-NR609B där för en vettig peng, har funderat under kvällen och kommit fram till att en hemmabio förstärkare kan va bra för mig då jag kan få in signaler från dator, boxer, mobil och PS3 till förstärkaren och sedan sända upp det till projektorn.. Vad tror ni om det paketet? bra eller anus?


    MVH Simon Jonsson
    Last edited by Snoddas; December 17, 2011, 02:51.

    Comment


    • #3
      Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

      Högtalarna påverkar mycket mer än stereon gör. Åk runt och lyssna på lite olika saker i din prisklass efter vad som passar dina öron.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

        Jo har ju försökt att göra det det senaste året men då har vi problemet ett det finns väldigt dåligt med affärer här ikring som säljer sådana saaker plus att kringutrustningen kan skillja en hel del från ställe till ställle...Men är och lyssnar så ofta jag får chansen.


        MVH Simon Jonsson

        Comment


        • #5
          Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

          jag använder marantz förstärkare och jag använder xtz 99.26 och jag är mer än nöjd. Det enda man egentligen kan klaga på är bassvaret, men deras golvare 99.36 är nog bättre på den delen.
          Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

          Comment


          • #6
            Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

            Jag använder en Onkyo 702 och ett par GLE 490 och kan klart rekommendera högtalarna, 490.2 ska vara uppgraderade men har tyvärr inte lyssnat på dem så kan inte uttala mig vad som skiljer..Har även testat med en kraftigare förstärkare men största skillnaden jag märkte då var att dom spelade aningen djupare än med min onkyo.. Det var en Thule IA350 som jag körde i 2 kanals läge.

            Comment


            • #7
              Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

              Ok, Jag är väldigt sugen på Canton GLE 490.2 då dom finns på Mediamark för 3495:- nu, ska åka och lyssna i mellandagarna på dom och lite andra högtalare. Förstärkare som jag ska kolla på är HarmanKardon HK 990, HarmanKardon HK 980, HarmanKardon HK 3490, Onkyo TX-8050, Onkyo TX-NR609 och kanske någon annan som står frammme.. Dom lär bli grymt nöjda över mig om jag inte köper något av dom =). Vet fortfarande inte om jag ska ha stereo eller bioförstärkare men det får man väl ta reda på under provlyssningen.


              MVH Simon jonsson

              Comment


              • #8
                Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                Kolla in DLS r55 och r66, dom ligger på ca halva priset nu.

                Comment


                • #9
                  Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                  Jag har en onkyo tx-nr808 som driver ett komplett dls system. Dls r66 som golvare, rc50 som center och r60 som surround har även dls 3.10 sub och de är ett jäkla roligt system som jag gott kan rekomendera! går att spela sjukt högt och fortfarande detaljerat subben är väl inte direkt någon domedags maskin till film (inte dålig men lite mer musikalisk) men till musik spelar den så grymt gött!
                  Fast med buttkickers i soffan så blir filmupplevelsen total även om subben bara är en 10"
                  RE, DD, Pioneer

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                    Vincent Qvarfordt: Har kollat lite på DLS R66 men skulle vilja ha lite större högtalare/element tror jag, men stöter jag på dom så ska jag lyssna på dom. Tycker Canton högtalarna är roliga att titta på med. Priset är ju inte fel heller men börjat fundera på om det är tryckfel.


                    __snow__: Hur upplever du onkyo tx-nr808 i stereo läge eller "pure sound" som dom skriver det, har du haft några problem med den? Onkyo TX-NR609 ska visst ha lite barndomsproblem vad jag läst. Något jag stör mig på är att Onkyo TX-NR609 är uppmätt till 160w 6ohm 1khz per kanal med 1% THD medans onkyo tx-nr808 var mätt med 0.07% THD men då till 130w 8ohm.

                    MVH Simon jonsson

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                      Originally posted by Snoddas View Post
                      Vincent Qvarfordt: Har kollat lite på DLS R66 men skulle vilja ha lite större högtalare/element tror jag, men stöter jag på dom så ska jag lyssna på dom. Tycker Canton högtalarna är roliga att titta på med. Priset är ju inte fel heller men börjat fundera på om det är tryckfel.


                      __snow__: Hur upplever du onkyo tx-nr808 i stereo läge eller "pure sound" som dom skriver det, har du haft några problem med den? Onkyo TX-NR609 ska visst ha lite barndomsproblem vad jag läst. Något jag stör mig på är att Onkyo TX-NR609 är uppmätt till 160w 6ohm 1khz per kanal med 1% THD medans onkyo tx-nr808 var mätt med 0.07% THD men då till 130w 8ohm.

                      MVH Simon jonsson

                      Storleken på elementen är inte det som avgör.

                      Har hört dubbla 8" som spelar från Cerwin Vega med dubbla 15" utan ansträngning.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                        Ne det har du ju helt klart rätt i, men borde ju kunna flytta mer luft med 2st 8" än med 1st 6,5". Iofs så spelar det ju inte mig så stor roll då jag hellre letar efter välljud men kan va bra att ha då det är fest och det ska spelas för alla i huset och även dom närmaste grannarna i kvateret, och så har dom fått bra betyg i alla tester jag läst men dock inte hört dom ännu utan gamla Canton GLE 490 och dom tyckte jag om.


                        MVH Simon Jonsson

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                          Jag har faktiskt inga klagomål alls på onkyon Har lekt runt en massa och allt låter underbart. Körde Macron skivan som Alpine delade ut med pure sound och de låt.... ja helt fantastiskt faktiskt Har en vän som har en mindre onkyo förstärkare och den har bara krånglat hela tiden :/ vet inte om de är vanligt men min har iaf aldrig gjort mig besviken hittills.
                          RE, DD, Pioneer

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                            Om du kan sträcka lite på budgeten så har du ett bra ordentligt paket här till småpengar http://hifimagasinet.com/annonsDetal...annonsID=34733
                            OTURSFÖRFÖLJD!!!
                            Bara att bryta ihop och komma igen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vad ska man ha? Stereo/hembio?

                              Onkyo tycker jag är slöa och orkeslösa, det låter ja men det låter inte bra i min mening. Du kan spela högt men dåligt tryck och kontroll. Låg signal på preout och då har jag lyssnat på en 808 eller en 807 kan det ha vart med. SLÖ och orkeslös. Lägg pengarna på 2 kanal istället så får du mer för dina slantar. Den jag länka till i förra inlägget är det bra pris på i alla fall.
                              OTURSFÖRFÖLJD!!!
                              Bara att bryta ihop och komma igen.

                              Comment

                              Working...
                              X