Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dubbeldin stereo köpråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dubbeldin stereo köpråd

    Hej! Jag har kikat på dessa 2 modeller.

    Alpine IVE-W585BT Multimediastation

    Pioneer AVH-X8700BT


    Vilken tror ni har de bättre ljudet + är mest kompatibel med android mobiltelefoner. ?

    Jag har hört och även trott samma sak, att "Apline är Apline" de har det bäst ljudet handsdown.
    Men om jag läser de specs mella dessa 2, så verkar jag kunna utnyttja min Android mobil I längre utsträckning med Pioneer modellen än Apline modellen. Dock så vill jag ha ett bra ljud med enheten och ha lite utbyggnads möjligheter.

    Finns det andra alternativ ? Någon som har erfarenhet av dessa?

    Mvh

    Skarj

  • #2
    Re: Dubbeldin stereo köpråd

    ¨båda e lika kompatibel med Android via blåtand. skulle valt alpine

    Comment


    • #3
      Re: Dubbeldin stereo köpråd

      Jag har installerat en hel del Alpine och gillar den skarpt.
      Vi använder den mest med BT uppkoppling och då spelar det "nästan' ingen roll i vilken värld du är i.

      Om Alpines maskiner haft större möjligheter i filterdelen så hade dom varit helt galna!

      EQ och annat funkar fint, ljudmässigt är dom helt klart fantastiska och har man större krav är det en separat DSP som gäller!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Dubbeldin stereo köpråd

        Kan väl tillägga att lite ljudmässigt erfarenheter krävs för att göra maskinen rättvisa.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Dubbeldin stereo köpråd

          Har kollat runt lite, och man får liknande svar^^
          Jag nästan bestämt mig för att beställa alpinen samt de kablash som måste med.
          Dock kmr jag sakna mirror Link, Android auto, appradiomode.

          Om man skulle kunna lägga in en app i stereon en enkel karta (utan navigering) då den saknar GPS såklart
          .
          Alt. Att genom mirror Link kunna köra med kartor.

          Va säger ni som rekommenderade Alpine. Vad för appar finns det? kan man ladda ner nya andra apps?
          Har Alpine egna liknande apps som mirror link?

          Jag ska installera den i min 04:as Volvo xc70. De kommer ju att behövas en hel del adapprar.

          Jag vill ju kunna styra den på ratten med.

          Sista noob frågorna:
          Är installationen "svår"?
          jag har sett ett youtube klipp där de tar lös klimatanläggningen först och sen kommer man åt stereon.
          Jag antar att det är så, sen pluggar man ut orginal stereon, pluggar in ISO adapter sen stereon.

          Är det något annat att tänka på när man gör detta?

          Tacksam för alla svar, tacksam för fler


          //Skarj
          Last edited by skarj; July 30, 2015, 15:20. Reason: omformulerat^^

          Comment


          • #6
            Re: Dubbeldin stereo köpråd

            Jag äger Alpinespelaren du frågar om.

            Alpine har inga andra appar än denna: https://play.google.com/store/apps/d...12.SmartFitApp och det du kan göra med den appen kan du göra på spelaren, så den tillför inget. Om kompatibilitet och features med Android är viktigt för dig, så bör du kolla på en annan spelare än Alpine.

            Just nu så korrespondera jag med Alpine om att spelaren inte har ett val att stänga av att spelaren spelar upp automatiskt när telefonen connectar till spelaren. Man kan tycka att det är en feature, men om du har flera musikappar installerade på telefonen så blir det jobbigt eftersom random musikapp startas i telefonen och inte nödvändigtvis den musikapp som användes senast (vilket man förmodar är tanken). Deras svar är att man får stänga av "Audio" i Bluetooth-inställningar på telefonen. Jo tjena, det är ju precis vad jag vill göra...

            "ljudmässigt erfarenheter krävs för att göra maskinen rättvisa." som Nonne skrev bör understrykas. Jag har hållit på att försöka ställa in ljudet så gott jag kan, men eftersom det finns så många inställningsmöjligheter så ställer jag till det mer än jag får till det. Saknar den gamla goda tiden då det inte fanns så mycket inställningsmöjligheter men jag hade ändå bättre ljud då än nu, eller också minns jag fel. Kan kanske vara så också att ljud från media är mer komprimerat idag och därmed låter det sämre.

            Efter att ha utvärderat spelaren några månader så ska jag montera tillbaka min Sonyspelare jag bytte Alpinen mot och se om ljudet är så mycket förträffligare än min Sonyspelare. Beroende på vad jag tycker, så kanske min Alpinespelare blir till salu...

            En sak till jag kom att tänka på när jag kollade på bilderna i länken du visade. Den bilden man ser där det står "Search" högst upp i menyn, den visar nog hur det kan se ut med en iphone. Du kan inte söka efter låtar eller ens se en spellista med din Androidtelefon, så den menyn du ser på den bilden finns inte om du använder en Androidtelefon.
            Last edited by Eazy; August 2, 2015, 23:02.

            Comment


            • #7
              Re: Dubbeldin stereo köpråd

              fans fans fan D: jag har skiftat mellan alpine, kenwood och pioneer I mina dagar bland bilstereo's som ljudfanatiker och jag måste säga att de mest krispiga, luftiga ljudet har jag fått av alpine. Pioneers 99RS var riktigt bra. Får undersöka mer om den här saken, kanske Ifall Pioneer AVH-X8700BT har ett likvärdigt ljud som Alpinens....

              för Mirror link öppnar många möjligheter. beslut ångest :P

              edit: det känns ju som att Alpine har utvecklat sig mer mot Apple än Android vilket är förstårligt.
              Vilket då känns lite tråkigt då jag personligen föredrar Android och använder det.

              Men helt seriöst, går det att svara på vilken som kan leverera ett bra ljud utöver de andra multimedia lull lull.
              Att http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine...iastation.html har ett bra ljud tvivlar jag inte som "Nonne" skriver, men som "Easy" skriver så kollar jag åt andra håll.

              Det som nu känns intressant är http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-avh-x8700bt.html och http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-dnr-8025bt.html kan man jämföra ljudet på dessa någon som har erfarenhet ?

              Sedan finns ju även den här http://www.parrot.com/uk/products/as...steroid-smart/ dock tvivlar jag att ljudet är bra jämfört med Pioneer och Kenwood.

              Mvh Skarj
              Last edited by skarj; August 1, 2015, 19:38.

              Comment


              • #8
                Re: Dubbeldin stereo köpråd

                Jag råkade se i en annan tråd att alpine skulle ha en egen form av "mirror-Link". Någon som vet dock känns det motsägelsefullt mot de Eazy skriver. Jag ska ändå ringa bilstereo firmorna om råd om detta, mirror link + bra ljud^^

                Comment


                • #9
                  Re: Dubbeldin stereo köpråd

                  Det blev Pioneer:en efter dividering/resonering med BRL, Tack Kristoffer för ditt tålamod service !
                  Tack för svaren på forumet!

                  (ej tråd bumpning den var högst upp iallafall)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dubbeldin stereo köpråd

                    Hoppas den funkar fint! Hade skrivit svar igår kväll men forumet slutade att fungera. återkom gärna med en recension! Vad har du för telefon förresten?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dubbeldin stereo köpråd

                      Återkom gärna med dina tankar om den efter ett tag. Jag är lite sugen på en dubbelDin Pioneer, gärna med Carplay.
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dubbeldin stereo köpråd

                        Originally posted by Eazy View Post
                        Hoppas den funkar fint! Hade skrivit svar igår kväll men forumet slutade att fungera. återkom gärna med en recension! Vad har du för telefon förresten?
                        Jag har en Samsung Galaxy Note 4.

                        Ja jag kommer att utvärdera så gott jag kan^^

                        Originally posted by tvett View Post
                        Återkom gärna med dina tankar om den efter ett tag. Jag är lite sugen på en dubbelDin Pioneer, gärna med Carplay.
                        Japp om det inte har något med ifåne att göra och att jag har kunskap nog att få igång det

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dubbeldin stereo köpråd

                          Kopplade in den idag och maskinen i sig är riktigt fin. Ljudet blev faktist sämre Ska göra ett nytt forsök imorgon se om jag kan göra något åt det. Förhoppningsvis är det "skit baki styret"

                          Tvett: Carplay är iphone, vilket jag inte kan utvärdera =\

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dubbeldin stereo köpråd

                            Tog tyvärr rätt länge innan jag fick rätt enhet så jag väntade med att posta tills..
                            Äntligen hemma..

                            När jag tog bilden hade jag en svag aning om att jag hade valt helt fel enhet.


                            Och 1-2h senare, och jag visste att jag valt helt fel! :cry: (för mig)

                            Jag testade lossy- mp3, aac samt lossless. Spelade ingen roll för mig vad jag än gjorde med ljud inställningarna. Orginal spelaren lät bättre. Det kändes som den första och största kalldushen, nästa var de specifika Andriod funktionerna vilket jag hade förväntat mig mer av

                            Estetiskt, gUi-mässig så var den fin och logisk, bra display, krispa färger svärta.
                            Det tråkiga då som gjorde att det var helt fel köp. Jag upplevde outvecklad kommunication mellan Android enheter. Alltså visst "kommunicerade" enheterna med varandra. "Konversationen i sig" alltså faktat som skickades mellan spelaren och externa Android enheter gjorde den faktiska nyttan av de specifika android funktionerna undermåliga. Men slutanvändaren d.v.s Jag kan ju även ha varit usel på att ställa in ljudet eller funktionerna.

                            Så efter en lång suck... ut med skiten och tillbaks med orginal. Ringde upp BRL, de sa nemas problemas. Tack igen BRL :cheers:

                            Nå.. I och med att android funktionerna var "dåliga" så blir det enkel din, finns ingen anledning för mig att ha en sån display om inte ljudet finns där. Vad jag alltid har vetat är att jag älskar musik, ljudet, djupet, luftighet, värme, klarheten. Jag ville ha de bästa jag kunde läsa mig till(hitta) av enkel-din.

                            Och så hittade jag ALPINE CDA-137BTI inte allt för dyr.


                            Vilken skillnad på ljudet!!!


                            Klar förbättring från avh-x8700BT.jpg, bra inställningsmöjligheter har den också. Enda jag inte tänkte på var att kolla vilka bilstereons läs kvalitets begränsningarna! Som nu i efterhand DOH :ncool: Så endast lossless via skivspelaren (som jag förstår). Jag var ignorant tänkte inte på att läsa specifikationerna för codecs.

                            Det enda som talade emot den 137bti (tror) jag är att inte kunde spela upp lossless. Om någon vet hur jag kan göra det utan apple och skiva så blir jag jätte glad :cheers:
                            Men jag är så när nöjd som jag kan bli, jag är oftast sällan nöjd :P

                            Slut resultatet som jag ville ha/nå från dubbel-din får jag om jag gör så här

                            Dvs jag kan använda och styra de mesta från TABLET. Om ljudet blir för dåligt bara slå om till USB AAC elr lossless från disk


                            Originally posted by Nonne View Post
                            Kan väl tillägga att lite ljudmässigt erfarenheter krävs för att göra maskinen rättvisa.
                            Tja jag såg att du (och alla andra som vill dela med sig info/erfarenhet av dessa) använder Mosconi förstärkare. Jag funderar på att köpa något dylikt och jag tänkte höra vad du skulle säga, om dessa slutstegen.

                            B² audio Quattro MK4
                            Mosconi Gladen One 60.4
                            DLS Reference CC-44

                            Ljudet jag är ute efter är klart, luftigt och krispt. Högtalar mässigt tänkte jag att de skulle driva Volvo's Premium högtalare till att börja med, alt. att jag byter ut högtalarna till något batter.

                            Tacksam för svar^^
                            Last edited by skarj; September 15, 2015, 19:34. Reason: la till en fråga

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dubbeldin stereo köpråd

                              Kul att du uppdaterar med lite info, har själv 137:an och den är helt ok, dock så stör jag mig lite på det sämre blåtandsprotokollet.
                              Men det verkar inte som alpine satsar så mycket åt android hållet utan mera åt i-produkterna, annars så kan det väl inte vara så svårt att fån in apt-x kan man tycka.

                              En annan fördel är att du kan använda dig av ai-net och koppla in en bättre processor och då finns möjligheten att expandera systemet (pxa-h800).
                              Har även för mig att jag skaffade en sådan här kabel http://www.alpine-electronics.se/p/P...les60/kca-121b och kopplade in till mitt 3.5 uttag i telefonen, då borde du ju kunna köra flac via den direkt in i stereon.
                              Nackdelen är ju att det inte går att byta låt via stereon
                              / Jimmy

                              Comment

                              Working...
                              X