Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang rekomenderad låda till b2 audio es8 mk3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor ang rekomenderad låda till b2 audio es8 mk3

    Hej har ett par frågor ang lådan som rekommenderas till b2 audio es8 mk3.

    1. Det står att den ska ha 21l portat är det med bas och port inräknat? Eller ska ja lägga till dom litrarna på dom
    21l dom rekommenderas?

    2. Porten ska vara 3tum med en längd av 28cm för en avstämning på 33hz. Är det 28cm med eller utan trattar?

    3. Sen undrar jag hur mycket måste jag kapa porten för att få en högre avstämning ca 45hz. Vill ha lite högre pga att det spelas mer rock och popp en annan musik. Bilen i fråga är en normal stor kombi typ volvo 245.

  • #2
    Re: Frågor ang rekomenderad låda till b2 audio es8 mk3

    Om jag räknar på 21 liters nettovolym och enbart ett rör som är 28 cm långt så ligger avstämningen runt 40 Hz, det är ju inte i närheten av deras siffror. Jag vet inte om deras lådförslag är brutto eller netto, någon annan får svara på det.

    Ska du mata basen med minst 300 W så tycker jag att 3" port är för litet. Jag skulle vilja ha åtminstone 70 cm2 portarea och då är slotport vettigaste portvalet eftersom att den blir ganska lång.

    21 liter netto ger dock i teorin ganska peakad frekvenskurva, men det är möjligt att verkligheten visar annat.

    Comment


    • #3
      Re: Frågor ang rekomenderad låda till b2 audio es8 mk3

      Hej super tack att du tog dig tid.
      Ett par följd frågor då.
      Ok kommer ha mer efekt en 300w. Borde inte det då funka med 2st 3tums portar på ca 26cm? Eftersom 2 tre tums portar motsvarar väll drygt 70mm2? Och om dom är ett par cm kortare så borde det väll bli lite högre avstämnong? Funkar det så eller är jag fel ute?

      Comment


      • #4
        Re: Frågor ang rekomenderad låda till b2 audio es8 mk3

        När man dubblerar portarean och behåller samma nettovolym så blir portlängden också dubblerad, kan även bli aningen mer än dubblerad. Räknat på 21 liters nettovolym och ca 45 Hz avstämning med dubbla 3" portar så ska rören kapas 43 cm långa, sedan sätts trattar i båda ändar.

        Comment


        • #5
          Re: Frågor ang rekomenderad låda till b2 audio es8 mk3

          Ok blir lite svårt att lösa så långa portar i en liten låda om man inte vill att dom ska sticka ut.
          Ett par frågor till.

          1. Heur mycket volym kan man räkna att en 3tums port på 28cm med trattar tar upp?

          2.Hur mycket ändrar sig avstämningen på den rekomenderade lådan blir 2-4 liter större?

          Comment


          • #6
            Re: Frågor ang rekomenderad låda till b2 audio es8 mk3

            3" rör med 75 mm i ytterdiameter tar upp 0,044 liter per cm, vilket innebär ca 1,2 liter för totalt 28 cm lång port. Att trattarna utvidgas den sista biten tar jag ingen hänsyn till eftersom att det är så kort del av hela porten.

            2-4 liter större nettovolym med samma portlängd ger ungefär 2-3 Hz lägre avstämning.

            Comment

            Working...
            X