Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fixa ljudet i S40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fixa ljudet i S40

    Hallå allihopa!



    Jag ska fixa ljudet i min Volvo s40 -00a och behöver lite råd och tips.

    Börjar med spec:

    HU: Pioneer DEH-8300SD
    Front högtalare: DLS UR5i
    Bakre högtalare DLS C5A
    Slutsteg DLS C41


    Jag tänkte skippa baslåda och försöka få bra tryck med 5,25rna och framför allt ett bättre ljud. Jag ska bygga bafflar i framdörrarna till front högtalarna. Nu sitter dem på originalplats och låter inget vidare. Byggde bafflar i min förra s40 med bra resultat.

    Det jag funderar över är hur jag ska driva allt? En fundering är att köra aktiv delning till frontsystemet. Slutsteget är ju ett 4-kanals och går att dela istortsett hur som helst. En fundering är vad som kan passa bäst till UR5i? Original delning med passivt filter är 4500hz. Jag funderar på 2000-3500hz någonstans? Diskanten klarar delning från 1000hz och uppåt. Inte så insatt i aktiv delning och har inte en aning om vad som kan låta bäst? Bas/mellan tänkte jag köra från 55hz och uppåt.

    En annan fundering är att köra båda fram och bak högtalarna på steget, men då med passivt filter såklart. Just för att dem bakre ska få lite mer effekt, men då jag oftast åker ensam i bilen känns det kanske lite onödigt? Kanske räcker att köra bara på HU?

    En sak till: Jag tycker inte ljudet just nu är speciellt bra. Jag har prövat massor med olika inställningar, men tycker inte det låter bra. Ljudet är inte vasst eller så, men det låter....ja, typ grötigt. Inte klart och fint som det gjorde i förra s40:in. Kan det vara min HU eller steget som är orsaken? Hade en annan HU och steg i förra bilen.
    Hade en tanke på om man skulle köra allt via original HU. En Volvo SC-805 med lågnivå till steget? Några erfarenheter om detta?

    Mycket text och kanske mycket knasiga frågor, men man vill ju höra andras åsikter och förslag också

  • #2
    Re: Fixa ljudet i S40

    Jag fixade mig ett par bafflar idag samt koppla och fixa lite. Jag hann inte få i diskanterna, men det fixar jag imorgon. Jag delade ur5i basarna från ca 50hz till runt 3500-4000hz. Jag trodde dem skulle låta sämre upp i dem frekvenserna, men dem lät helt ok och med diskanterna inkopplade sen hoppas jag på att det kommer låta bra. Kör då diskanterna från ca 3500-4000hz såklart. Ska laborera lite mer sen med att gå kanske lägre i delning. Säg middar upp till 2500hz sen diskanterna därifrån. Får se när allt är klart hur det låter. Original är ju 4500hz delning så.

    Någon som vet om man ska låta kanske diskanterna börja lite tidigare? Säg att middarna spelar upp till 4000hz och att diskanterna tar vid redan vid 3500hz? Kommer det låta galet då?

    Comment


    • #3
      Re: Fixa ljudet i S40

      Överlapp kan fungera bra, speciellt när du har ett såpass stort avstånd mellan diskant och mellanregister. Sen har du även filtrens branthet att laborera med, om du har möjlighet till det.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Fixa ljudet i S40

        Ok. Hmm, nej. Jag kan inte göra något åt brantheten. Min HU har ingen HPF eller LPF som kan dela särskilt mycket. Typ bara hpf 50-125 i olika steg. Finns inga mängder med inställningar tyvärr. Jag delar allt via steget som sagt. Dock får jag inte fram någon info om branthet heller.....


        Finns bara detta:

        Comment


        • #5
          Re: Fixa ljudet i S40

          Då skulle jag tro att det är ett 12dB filter, verkar vanligast. Fast nu spelar det ju ingen roll när du ändå inte kan ändra, men labba med delningsfrekvensen det kan du komma långt med! Du kan även testa att köra utan lågpass på mellanregistren och bara låta diskanterna ta vid där det behövs.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Fixa ljudet i S40

            Originally posted by sweddan View Post
            Kör då diskanterna från ca 3500-4000hz såklart. Ska laborera lite mer sen med att gå kanske lägre i delning. Säg middar upp till 2500hz sen diskanterna därifrån. Får se när allt är klart hur det låter. Original är ju 4500hz delning så.

            Någon som vet om man ska låta kanske diskanterna börja lite tidigare? Säg att middarna spelar upp till 4000hz och att diskanterna tar vid redan vid 3500hz? Kommer det låta galet då?
            Var inte så fixerad med att ha låg delningsfrekvens på diskanterna(även om dom "kan")
            Ratta runt o testa och det kanske står 5kHz på diskantens hp-delning när du är nöjd.

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Fixa ljudet i S40

              Kanon! Tack så mycket för svaren! Ska laborera lite imorgon

              Comment


              • #8
                Re: Fixa ljudet i S40

                Så där. Nu har jag fått ihop allt. Delning blev runt 4000-4200hz. Det lät klart bäst där. Vilken skillnad det blev att köra aktiv delning. Aldrig kört så förut, men nu känns det inte som om passivt filter är ett alternativ längre Jag tyckte ljudkvalitén blev mycket bättre.
                Tack för all hjälp

                Comment


                • #9
                  Re: Fixa ljudet i S40

                  En liten update:

                  Steget har en branthet på delningsfiltret på 12db. Snackade med DLS om detta.
                  Jag har även justerat allt just nu och hamnar på ca 4500hz delning till diskanter och 4700hz till middarna. Även sänkt gainen lite till diskanterna och allt gjorde oerhörd skillnad. Innan lät diskanterna lite för mycket mellanregister och ansträngt vid högre volym. Nu är jag riktigt nöjd

                  En annan HU skulle inte skada då min Pioneer 8300sd har ett ganska dåligt ljud om man kör allt neutralt. Man måste ställa om det mesta via EQ för att det ska låta bra. Finns det några vettiga alternativ på beg-sidan? Runt 1000-1500kr.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fixa ljudet i S40

                    Jag har skaffat mig en annan HU. En Alpine CDA-9855R.

                    Den har ju skapligt mycket inställningar och innan jag börja pilla med allt tänkte jag fråga om råd.

                    Alla spec och övrig info finns ju i tråden, men hur skulle ni köra? Ska jag köra delningen via min nya HU eller köra på det som är nu? Om jag ska köra delningen och tidskomp via hu så kan jag ju inte köra bakhögtalarna på den? Funkar det så att t ex lågnivå front går till 5,25rna och rear till diskanterna? Sen separat delning och tidskomp den vägen?

                    Slutsteget är ju bara ett 4-kanals där 2-kanaler går till 5,25rna och dem andra två kanalerna till diskanterna. Är lite kluven.... :P

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fixa ljudet i S40

                      Originally posted by sweddan View Post
                      Jag har skaffat mig en annan HU. En Alpine CDA-9855R.

                      Den har ju skapligt mycket inställningar och innan jag börja pilla med allt tänkte jag fråga om råd.

                      Alla spec och övrig info finns ju i tråden, men hur skulle ni köra? Ska jag köra delningen via min nya HU eller köra på det som är nu? Om jag ska köra delningen och tidskomp via hu så kan jag ju inte köra bakhögtalarna på den? Funkar det så att t ex lågnivå front går till 5,25rna och rear till diskanterna? Sen separat delning och tidskomp den vägen?

                      Slutsteget är ju bara ett 4-kanals där 2-kanaler går till 5,25rna och dem andra två kanalerna till diskanterna. Är lite kluven.... :P
                      Bra maskin!

                      Skippa bakhögtalarna och kör fullaktivt till 5.25:r och diskanter.

                      KOM IHÅG att ha spelaren STRÖMLÖS när du switchar till 3-way!!!
                      (om du ska trevejja)

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fixa ljudet i S40

                        Ok Tack!

                        Vad är det bästa alternativet då? Låta HU sköta delningen eller steget?
                        Hur kopplas det då? Är det front och rear lågnivåutgångarna man använder?

                        Strömlös när man byter till 3-vägs? Hänger inte alls med Skiftar man inte det i stereon?
                        Är rätt rookie på dessa egenskaper hos en bättre spelare. Köra 3-vägs är nåt jag har funderat på länge, så det kanske man fixar längre fram

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fixa ljudet i S40

                          HU:n har fullt med möjligheter.
                          JAG kan aldrig göra den spelaren rättvisa i text här.

                          Men kolla lite i den HÄR

                          HU kan sköta all delning, m.m

                          Strömlös, dvs inte ansluten till 12V.

                          Knapp på baksidan, 3-way or F/R/Sub.

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fixa ljudet i S40

                            Hehe ok Jo, det förstås. Ska kolla igen manualen och så. Tack för tipset om switchen till 3-vägs

                            Blir nog till att låta hu sköta allt. Verkar ju klart smidigast.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fixa ljudet i S40

                              Jag har suttit och bläddrat igenom manualen, men det är en sak jag inte hittar.
                              Om jag vill köra aktivt via HU till diskanter och mellanreg/basar, måste man ställa den på 3-way för att det ska funka att justera delning, branthet osv? Så FRONT är till diskanter och REAR till 5,25rna i dörrarna? Eller går det att köra ändå?


                              Bild från manualen:

                              Comment

                              Working...
                              X