Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad kan man måla naven med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kan man måla naven med?

    Tjo,

    Köpte nya bromsskivor fram för 2 månader sedan. Navdelen på skivan har redan rostat så pass mycket att man skulle kunna tro att den suttit där i flera år.

    Pratar alltså om centrumdelen där hjulbultarna går igenom.

    Vad kan jag ytbehandla med för att ge dem några år extra genom salta svenska vintrar? Skulle vara bra om det är något som klarar att man målar det direkt på ytrost.

    Sidenote: Frambromsarna köpte jag från getech.se. De rostar som bara den och beläggen (AP-belägg men i rysk kartong) dammar som jag vet inte vad.

    Bakbromsarna som är original brembo från mekonomen ser ut som nya trots att de suttit där sedan Juni och ATE-beläggen dammar inte ett dugg eller oväsentligt lite. Kostnaden var dessutom ungefär densamma men jag ville ha lite raceigare utseende bara.
    GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

  • #2
    Re: Vad kan man måla naven med?

    Hej; Det är så att vissa tillverkare, t.ex. Brembo väljer att rostskydda centrumen på sina skivor medan andra t.ex. Foster, SBS, National, AP m.ml valt att inte göra det.
    Det finns både för och nackdelar med båda delarna. Bl.a. så kyler ett olackat av bättre. Rostbeläggningen är helt ofarlig, men givetvis ser det trevligare ut med en lackad yta. Det finns olika s.k. Hot Paint att lacka naven med, de funkar verkligen kanon, man kan bara torka av navet med t.ex. T-Röd, stålborste eller smärgelduk ta bort det lösa oxidskiktet och sedan lacka, lägg dock inte något på fälgens anläggningsyta. Ang AP Beläggen tillverkas de av Brembos fabriker i Italien, inget annat, men de säljs till flertalet länder på export, därav text på flera språk, bl.a. ryska på kartongerna. Ang jämförelsen mellan fram och bakhjul är det svårt att göra en sådan jämförelse då 65-80% av bromskraften ligger på framhjulen, därav mer dam och slitage på framhjulen än bakhjulen. MVH Gerth Engelholm- Getech
    Last edited by Gerth-Getech; October 5, 2013, 00:38.

    Comment


    • #3
      Re: Vad kan man måla naven med?

      Tack för ett mycket bra svar Gerth.
      GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

      Comment


      • #4
        Re: Vad kan man måla naven med?

        Du kan lämna in skivorna på gulkromatering. Ytskiktet kommer naturligtvis slitas bort snabbt på ytan där beläggen jobbar men kanten på skivan och navet håller många år utan rost.

        Vidare om du kör året runt eller i regn, tag för vana att ligga lite på bromsen innan du parkerar för att värma skivorna, vattnet ångar bort.

        Kostnaden för gulkromatering ligger på ca 400kr per par.

        Med vänlig hälsning, Z

        Comment


        • #5
          Re: Vad kan man måla naven med?

          Gulkromatering är en utmärkt metod att hålla rost borta, men det jag inte kan svara för är hur de kromateringspartiklar som leter sig in i skivans ganska porösa, högkolade stålkvalitet vid temperaturer uppemot 8-900 grader kan jag inte svara för...bromsarnas värsta ovän är de gaser som skiva och belägg släpper ifrån sig vid höga temperaturer, de lägger sig som en gaskudde mellan skiva och belägg, det är där slitsar eler borrhål hjälper till att evakuera. Hur skivmaterialets egenskaper påverkas av att den varit med om en gulkromatering kan jag inte uala mig om, men man bör nog ha det i åtanke i alla fall. Sedan bildas det en kant mellan kromateringen som sitter kvar i slitsar o på ytter o innerdiameter..jag har uppfattat att den skarven kan bli lite porig...tipset att köra skivorna varma innan man stannar är kanon, det är ett jättebra tips!

          Comment

          Working...
          X