Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Alla 4 hjälps åt att lyfta luckan. Det märker du om du först öppnar glasluckan och sen försöker öppna plåtluckan.
    Fd tävlande med min Citroën C5.

    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

    sigpic

    Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

    Comment


    • #32
      Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Ett alternativ kan vara att byta till starkare gasfjädrar.

      www.lesjoforsab.com/

      Comment


      • #33
        Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Originally posted by Expoze View Post
        Alla 4 hjälps åt att lyfta luckan. Det märker du om du först öppnar glasluckan och sen försöker öppna plåtluckan.
        OK, det hade jag nog inte kommit på utan din hjälp Expoze. Tack för hjälpen, då byter jag alla fyra

        Comment


        • #34
          Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Originally posted by jimmy s View Post
          Ett alternativ kan vara att byta till starkare gasfjädrar.

          www.lesjoforsab.com/
          Jo, precis men att få ett par specialanpassade gasfjädrar till en Citroen C5 lär väl kosta skjortan. Har du någon verklig erfarenhet av detta?

          Comment


          • #35
            Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Fick hem ett paket från Ljudbyggaren idag med diverse dämpmaterial som Aero-Foam, Aero-Wave och Aero-Neoprene.
            Jag har stört mig på ett irriterande skrammel i dörren och bestämde mig för att råda bot på detta gång för alla. Jag gick "all in" och satte Aero-Foam på hela inre dörrpanelen. Nu är det inte längre några lösa kablar som kan rassla, inte heller kan det bli något skrammel mellan dörrsidan och dörrpanelen. På köpet en akustisk dämpning som borde ge renare ljud.
            Det var en positiv upplevelse att använda Aero-Foam, väldigt smidig och följsam och lagom tunn så att den gick att använda som en packning mellan dörrsidans och dörrpanelen. Jag konturskar runt dörrsidan för att få en perfekt passform.
            Lite butylremsa (Aero-Fill) mellan alla clips och dörrsidan fick toppa det hela för att utesluta alla möjligheter till skrammel.
            Visserligen var det tajt att sätta tillbaka dörrsidan efteråt efter dessa åtgärder, jag fick jobba rätt hårt för att få clipsen att snäppa i men nu sitter det som berget och dörren känns stadigare än någonsin.



            Dörrsidan kompletterade jag för övrigt med Aero-Wave, ett rätt tjockt och stadigt material som passar bra där det finns tillräckligt med utrymme.



            En snabb lyssning nu innan läggdags bekräftade att det tidigare skramlet är helt borta.
            I morgon ska jag angripa den andra dörren och även sätta lite Aero-Wave på ytterpanelen bakom högtalarelementen, det blir spännande att göra en före/efter-lyssning på detta.
            Last edited by Backkungen; March 27, 2015, 00:51.

            Comment


            • #36
              Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Det här var ett seriöst dämparbete!
              Gillas!
              Hoppas för kung och fosterland du slipper fortplantning av resonans till dörrsidan som jag åkte på, som följd av att mitt dämpskum tryckte mot mellanplåten i dörren.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #37
                Re: Citroen C5, SQ-bygge

                På väg till jobbet nu på morgonen fick jag möjlighet att bedöma ev. skillnader mot tidigare.
                Redan nu med bara förardörren åtgärdad verkar det här mycket lovande.
                Efter kompletteringen med Aero-Foam och Aero-Wave stramades basen upp väsentligt, även längre upp i registret låter det renare. Det låter mer avslappnat och naturligt nu. Kul :-)
                Dörrsidan vibrerar också mindre jämfört med tidigare vilket väl borde betyda att en större andel av ljudet kommer ut via högtalarelementet som det ska och inte från andra oönskade ställen.
                Vägljudet som kommer in via dörren är möjligen lite mindre än tidigare men det var å andra sidan väldigt lite sådant redan innan.
                Det ska bli intressant att slutföra passagerardörren och även utvärdera vad Aero-Wave på dörrpanelen bakom högtalarna ger för skillnad. Fortsättning följer....

                Comment


                • #38
                  Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Nu är även högra dörren och dörrsidan kompletterad med Aero-Foam och Aero-Wave. Summa summarum var dessa åtgärder ett lyft ljudmässigt och jag fick även bort det tidigare skramlet :-)
                  Nu är jag rätt trött på att dämpa dörrar så det känns bra att de nu är helt klara :-) Helt OK väder idag också så att man kunde stå på garageuppfarten och njuta av lite vårsol :-)



                  Utöver detta har jag också testat om det gör någon skillnad att sätta en bit Aero-Wave 20x25 cm på ytterplåten direkt bakom högtalaren. Det var omöjligt att avgöra några skillnader före/efter men då ska man komma ihåg att elementen som sitter i nu inte är de bästa (midbasar från DLS C6A-kitet).
                  Dessa har jag satt i för att ha något att lyssna på tills jag installerat mitt tänkta Gladen-system.



                  Tidigare i år ringde jag upp Expoze på det här forumet på vinst och förlust och frågade om han hade kvar poddarna från sin C5:a och om de var till salu. Jodå, det hade han och jag köpte dessa komplett med bredbandselementen Zero 80 och diskanterna HG-25PV. Bilden nedan är från Expoze.



                  Det blev även affär på midbasarna Gladen Zero Pro 165PP han hade kvar i gömmorna.



                  Tyvärr hade vinylen delvis släppt på poddarna. Därför rev jag bort vinylen och började slipade bort limresterna från CA- och kontaktlim. Det var svårare än förväntat och jag fick även gå på med aceton för att få bukt med limresterna. Nu är jag 90% klar med detta och kan snart klä om poddarna. Jag kör på svart stretchvinyl istället för den färgmatchade blågrå standardvinyl som Expoze använde. Med stretchvinyl hoppas jag på ett enklare jobb och räknar med att den svarta färgen kommer att funka OK mot resten av inredningen.





                  Jag pluggade också igen igen det lilla hålet som fanns i botten av diskantkoppen, jag antar att det inte fyllde något syfte mer än som en rest av inspänningen i samband med svarvarbetet.
                  Passade också på att mäta volymen på poddarna. Cirka 3,3 dl är de. Har läst att Zero Pro 80 vill ha 5 dl men med den dämpull som fanns i poddarna ska det väl funka ändå.

                  Last edited by Backkungen; March 28, 2015, 21:17.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Ser kanon ut hittills. Stretchvinylen är helt klart att föredra att jobba med. Synd att den inte fanns i rätt färg bara. Volymen verkar fungera bra till Zero80, lite mindre än rekommenderat som sagt men hade provat i testpoddar innan med liknande storlek. Ska bli kul att se hur du får till finishen på dem.
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

                    Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                    sigpic

                    Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

                    Comment


                    • #40
                      Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      En regnig dag som denna passade det bra att klä om poddarna.
                      Det optimala för att få att ett bra resultat hade varit att separera aluminiumplattan från träpodden så att man därmed kunnat vika runt vinylen utan synliga skarvar. Jag vågade mig dock inte på det då aluminiumplattan var nitad i träpdodden och risken hade varit att det hela spruckit sönder.

                      Istället slipade jag bort några tiondelar av podden närmast aluminiumplattan för att få ett så dolt avslut av vinylen som möjligt.



                      Jag använde lösningsmedelbaserat Fastbond 10 och svart stretchvinyl från Top´n Trim. Med hjälp av försiktig värme från varmluftpistol var det förhållandevis smidigt att klä de dubbelkrökta ytorna. Jag tryckte till kanterna med ett däckjärn i plast som var perfekt för ändamålet.
                      Med en vass mattkniv skar jag sedan rent närmast aluminiumplattan. Detta var det mest tidsödande och tålamodskrävande momentet för att få ett bra resultat.





                      Det färdiga resultatet blev helt OK utan några störande optiska defekter.



                      Baffeln i aluminium var lättare att klä i och med att det gick att vika runt vinylen hela vägen runt.



                      Med detta klart var jag tvungen att provmontera element och galler.



                      Nöjd med resultatet, speciellt som jag inte provat att klä med vinyl innan.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Riktigt snyggt, imponerande!

                        Comment


                        • #42
                          Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Inget byggande idag men det låg ett vadderat kuvert i brevlådan, det brukar vara tecken på något kul. Det var rampamuffar jag beställt från Ebay, de är tänkta att använda till MDF-bafflarna i dörrarna för att få en mer seriös montering av midbasarna. Ska bli spännande att prova dessa.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Supra Classic 2,5mm2 med texten i signalriktningen för optimalt ljud ;-) fick agera internkablage i poddarna.
                            Märkning av kablarna gjorde jag med hjälp av en märkmaskin Brother P-touch. Etiketten fäste jag på kabeln med transparent krympslang, därefter även färgmärkning röd/svart.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Åh, ordentlig uppmärkning <3
                              Förefaller vara en värd investering en sådan där...
                              Mitt kladdande på vit eltejp är väl sådär smidig jämförelsevis!

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #45
                                Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Originally posted by zrken View Post
                                Åh, ordentlig uppmärkning <3
                                Förefaller vara en värd investering en sådan där...
                                Mitt kladdande på vit eltejp är väl sådär smidig jämförelsevis!
                                Ja, märkmaskinen är bra till lite allt möjligt och inte farligt dyr heller. Jag köpte min på Kjell & Co. Krympslangarna har jag handlat på Conrad som hade ett stort sortiment.

                                Comment

                                Working...
                                X