Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Citroen C5, SQ-bygge

    Här är mitt SQ-projekt där jag har ambitionen att få till ett riktigt snyggt ljud med Hifiegenskaper. Jag är sedan många år intresserad av Hifi i allmänt men har begränsade erfarenheter av välljud i bil. Nåja, lite erfarenhet har jag sedan yngre dagar fast då med begränsad budget ;-)
    Bilen jag haft sedan ny är en Citroen C5 kombi 2007 i mycket gott skick. Setupen består av en blandning av nya och begagnade grejer. Polkbasen hade jag sedan tidigare och jag hade turen att komma över lite Gladenprylar från Expoze som finns på det här forumet. Jag har också haft förmånen att handla ett Gladensteg av Ljudbyggaren.
    Här nedan är min systemskiss:

  • #2
    Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Bara en dsp som behövs inhandlas då? Torparn säljer en Helix dsp o han bor i Norrköping ! Lyssnar gärna någon gång! Bor i Valdemarsviks kommun

    Comment


    • #3
      Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Intressant! Nyligen haffat sammalika årsmodell, å på sikt ska den åxå uppdateras.
      Hur gör du med org Hu? Den är ju delvis integrerad med iställningar för bilen.

      Följer spännt!

      Comment


      • #4
        Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Originally posted by ville91 View Post
        Bara en dsp som behövs inhandlas då? Torparn säljer en Helix dsp o han bor i Norrköping ! Lyssnar gärna någon gång! Bor i Valdemarsviks kommun
        Jag räknar med att klara mig utan DSP, i alla fall till en början. Huvudenheten har tidskomp och det sitter bra delningsfilter i 6-kanalsslutsteget så att jag ska kunna köra 3-vägs framsystemet fullaktivt.

        Originally posted by kuhlin View Post
        Intressant! Nyligen haffat sammalika årsmodell, å på sikt ska den åxå uppdateras.
        Hur gör du med org Hu? Den är ju delvis integrerad med iställningar för bilen.

        Följer spännt!
        Som du säger styrs mycket av inställningarna för bilen via huvudenheten, ett annat problem är att huvudenheten har två antenningångar och rattfjärr.
        Jag har löst problemet med Alpines interface APF-C101PSA. Med det interfacet har jag samma funktionalitet som tidigare inklusive fungerande parkeringssensorer.
        Det enda som inte funkar är visning av låtar eller radiokanaler på originaldisplayen.
        Det går inte heller att välja att visa bränsleförbrukningen permanent på displayen.
        Det problemet löste jag delvis genom att först koppla in originalstereon, ställa in önskat läge på färddatorn och därefter byta till Alpinestereon utan att bryta strömmen. Tyvärr försvinner inställningen när man bryter batterispänningen.

        För att kunna använda båda antennerna på bilen till Alpinestereon skaffade jag en aktiv antennadapter med dubbla fakrakontakter. http://www.brl.se/sv/artiklar/antenn...akra-audi.html
        Det står att adaptern passar till Audi men den fungerar också utmärkt till min bil

        Comment


        • #5
          Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Utan stabila och dämpade dörrar blir det inget bra ljud.

          Original har dörrsidorna en trång plastbrunn för montering av högtalarna, dessutom spelar inte originalhögtalarna ut i dörren då det sitter en skumplast/fuktskydd i vägen, på bilden nedan har jag redan skurit hål där.




          Två lager silent coat klistrades på ytterplåten.



          Öppningen mitt på dörren förseglades genom att popnita fast 0,8 mm aluminiumplåt jag köpt på Conrad. Två lager Silent Coat på insidan gjorde plåten stum och bra.

          Innan popnitningen tätades det hela med Biltemas karosseritätning.

          http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tat...atning-364829/





          Plastbrunnen som var integrerad i dörrsidan kapades bort, planen var att istället tillverka en skräddarsydd MDF-ring att skruva fast i dörren.



          Efter en hel del modellerande och anpassning hittade jag till slut den optimala formen på min MDF-adapter. Den nyinköpta handöverfräsen kom väl till pass för att tillverka ringarna.







          I morgon hoppas jag hinna sätta fast MDF-adaptern och lägga igen resterande öppningar i dörren

          Comment


          • #6
            Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Sådär ja, då är vänsterdörren tätad, dämpad och klar. 20 ark med Silent Coat gick det åt till en dörr MDF-baffeln sitter också som gjuten, stadigt värre. Lyckades också få igenom högtalarkabeln genom originalmuffen, trångt som satan men med pianotråd och silikonspray löste det sig.
            Nu ska det på lite dämpmaterial på dörrsidan och sedan ska det vara fit for fight.





            Comment


            • #7
              Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Nu är även dörrsidan dämpad och klar, här en bild under pågående arbete



              Känns bra att få dörren intakt igen, den känns brutalt gedigen nu så jag hoppas att allt arbete kommer att löna sig :-)



              Tog ett dämpvarv på bagaeluckan också när jag ändå var i farten, det var ju kanonväder i eftermiddags så det gick att stå på garageuppfarten utan att frysa ihjäl.
              Bakluckan var löjligt odämpad från fabrik, kolla filmen här:

              http://vid1383.photobucket.com/album...ps98w6t23n.mp4

              Det blev lite skillnad efteråt kan man säga:

              http://vid1383.photobucket.com/album...psrfqn3h5y.mp4

              Problemet nu är att de gamla slitna gasfjädrarna till bakluckan knappt orkar med vikten, det blir väl att byta till nya fräscha i samband med att taket dämpas.

              Comment


              • #8
                Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Med båda dörrarna klara var man ju bra sugen på att montera högtalare för att kunna göra en provlyssning.
                Därför kopplade jag igår kväll snabbt in ett tvåvägs DLS C6A jag hade sedan tidigare. Effekten i Alpinehuvudenheten fick duga för att ha något att lyssna på så länge tills mitt riktiga Gladensystem är på plats.
                Denna enkla setup gav förvånansvärt bra klipp med bra definition, attack och botten i midbasen. På minussidan hamnar en lite tjock resonanskaraktär längre upp i midbasen.
                Ljudbilden är för övrigt luftig och lättlyssnad.

                Ett irriterande skallrande uppstår också någonstans i dörrarna vid högre volymer. Det låter som att det kan vara fönsterhissmotorerna som skallrar Någon som känner igen sig i detta och kan ge tips på botemedel?

                Comment


                • #9
                  Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Enligt mina erfarenheter av rigorös dämpning av dörrar är att man kan höra små irriterande ljud från knappar och andra reglage.
                  Dessa fanns där tidigare också men maskerades av andra betydligt högre missljud.
                  Nu har jag inte erfarenhet av just C5an, men kolla även så du inte har lösa kablar eller clips som ej sitter fast utan vibrerar mot dörrbeklädnaden!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    En annan sak som slår mig när jag tittar på dina bilder, det är att du skulle även dämpat din dörrklädsel med mjukt material.
                    Du har otroligt många reflexer (ej vibrationer) som hoppar mellan dörrplåt och klädsel.
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Tack Nonne för värdefulla tips. Det är mer ljudisoleringsfilt fastlimmat än det som syns på bilden men jag ska ta bort dörrsidorna och komplettera med mer i samband med att jag samtidigt åtgärdar skallret om det nu är kablar, clips eller hissmotorn det kommer ifrån. Jag har även "noppig" skumplast som jag ska komplettera med. Den har jag använt även mellan innerpanelen och innerplåten på bakluckan.





                      Jag är lätt förvånad att dörrsidan sviktar/fladdrar lite i takt med basen, visserligen inte så mycket men ändå så att man känner det när man lägger handen på. Man kan ju tycka att dörrsidan borde vara i stort sett opåverkad när högtalaren spelar in den numera slutna dörren. Hur förklarar man det?

                      Tack förresten Nonne för suverän kundservice i samband med mitt köp av Gladen XS 75C6, jag återkommer gärna som kund
                      Last edited by Backkungen; March 9, 2015, 23:25.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Fortplantning av vibrationerna pga dörrsidan hänger på innersidan bidrar helt klart.
                        Själv körde jag tokmkt taggmatta på innerdörrsidan som Nonne pekar på, och jag är milt sagt skeptisk till att det var några påtagliga fördelar. Har nästan känslan av att jag fortplantar mer ljud nu än om jag hade kört utan dörrsida. Men, det är magkänsla. Skall ta mig i kragen och de-fakto testa hur det beter sig i min kärra när systemet spelar igen

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Men om dörrplåten i sig är nästan tät så borde Den expandera eftersom godset är långt ifrån tjockt även med dämpning? Isf trycker den ju mot dörrklädseln som i sin tur borde hålla emot en aning så det blir bättre?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Det bästa borde isf vara att få dörrklädseln stabil (Plasta?) Och få den så tight som möjligt mot plåten. Utan något som sviktar (skummatta) emellan? Men då får man förmodligen problem med skallrande....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Att plasta dörrpanelens baksida är bra men jag rekommenderar det ändå inte, varför då tänker ni.

                              Jo, en dörrsida är som regel i flera olika stycken vilket innebär springor.
                              Det har hänt mer än en gång att det runnit ut polyester och förstört dörren.

                              Mitt råd är att använda AEROSTONE från Gladen.
                              Detta material ska förslagsvis penslas på ytan/materialet som ska dämpas.
                              Fördelen här att man får en stum och vibrationsfri dörrpanel från ett material som inte flyter ut likt polyester.

                              Aerostone ska inte liknas vid material såsom DB Axe och liknande.
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X