Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

    Tjena!

    Tänkte starta en tråd där ni kan följa mitt arbete med dörrsidorna. Amega Q-Comp 60 är det som ska in, så en hel del dämpning kändes som ett måste och vilket är det första jag kommer börja med!
    Därefter kommer det förekomma en hel del glasfiberarbete samt vinyl.
    Kittet skall (biampas) och drivas av ett JL Audio 300/4 slutsteg med 75W RMS per kanal, hade önskat mer effekt men det får duga tills vidare.
    Till en början blir det enbart framsystem, men kommer i framtiden att lägga till en eller flera subbar för att matcha Amegorna. Tyvärr tillåter inte plånboken det just nu men det kommer!

    Här är lite bilder från dagen, mycket bilder lite text:















    Amega möter solsken



    Så här såg dörrsidan ut innan "nya" dämpningen.







    Och länge än så kom jag inte för dagen, imorgon skall det fortsättas att dämpa nuvarande dörr och påbörja andra sidan.



    /Andreas
    Last edited by Andreasxps; August 5, 2009, 23:54.

  • #2
    Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

    Idag fortsatte jag med dämpningen och blev klar med den. Nu verkar det som att allt som kan vibrera inte kommer att göra det, men man vet aldrig! (:
    Hur som helst blir det inköp av polyester och glasfiber imorgon och troligtvis hinner jag börja med att plasta dörrsidorna.
    Som sagt, imorgon börjar det roliga!

    Bilder från dagen:


    Högra sidan klar, 5 ark per dörr blev det & 3 lager dämpmatta bakom högtalaren. Nu är det stumt



    Vänstra sidan klar.



    Ca 1cm tjockt med dämpmatta.







    Kartfacken bortplockade från dörrarna.




    Något sådant hade jag tänkt. Kommer bli en helt ny dörr efter plastningen, svårt att förklara men det kommer bli bra detta (: Ska spänna tyg från mer än halva dörren så, det kommer bli en härligt mjuk form längst med dörren, garanterat bättre än original.

    Det var allt för mig & håll till godo!

    /Andreas

    Comment


    • #3
      Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

      ser nice ut
      finns f-n inte mkt som är roligare än att bygga i galsfiber!
      får se ifall jag slänger upp en tråd på mitt bygge me sen.
      TEAM BROSSAN

      SM 2:a i outlaw på Easca SM

      Comment


      • #4
        Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

        Tack!

        Glasfiber är kul men slipningen efter är desto tråkigare

        Comment


        • #5
          Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

          jo jag håller med:P
          jag brukar göra så att jag gjuter nästan allt på insidan så slipper man slipa så mkt.
          så det enda man slipar är ett tunt lager finspackel
          gjorde rätt så stora misstag dom första gångerna jag gjöt och gjöt allt utanpå å satan vad man fick slipa:P
          TEAM BROSSAN

          SM 2:a i outlaw på Easca SM

          Comment


          • #6
            Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

            glöm inte platsen som handsfack/instrumentbrädan tar i anspråk på dörrsidan

            Comment


            • #7
              Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

              Jo jag vet Hade problem med det på förra bygget, men nu ska det få plats utan problem! Tack

              Comment


              • #8
                Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                Var och inhandlade lite polyester, glasfibermatta, alu-roller, härdare och diverse grejer idag.
                Påbörjade även själva byggandet av dörrsidan med plastning, äntligen börjar det hända lite grejer! (:


                Var och handlade inför plastningen.


                Ritade av kartfacket som ska bli själva nedre delen av dörren.


                Något sådant hade jag tänkt.






                Efter det sågade jag itu ramen för att göra hål för klämmorna som håller
                dörrsidan på plats. Kommer plasta över håligheterna så att det blir en slags kammare där för dem.


                DVS, precis som original


                Därefter var det den efterlängtade plastningen som stod på tur! (:














                Har lagt runt 3-4 lager med glasfibermatta, och det borde räcka tycker jag? De är grymt mycket mer stabila om man jämför med den andra dörren jag inte påbörjat ännu.
                Imorgon fortsätter jag med plastningen på andra dörren och börjar förmodligen gjuta av framsidorna av dörrarna.
                Om någon har några bra tips på hur man gjuter av på bästa vis, är jag tacksam för det

                /Andreas
                Last edited by Andreasxps; August 3, 2009, 20:34.

                Comment


                • #9
                  Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                  ser Nice ut!
                  Team dB Akuten

                  2010 Europa 3a ESPL 2009 Europa 2a ESPL och RACING 2008 Europa 3a ESPL och RACING

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                    Originally posted by Andreasxps View Post
                    Tack!

                    Glasfiber är kul men slipningen efter är desto tråkigare
                    Och det kliar.. så fruktansvärt mycket :P Provat varm och kallt vatten men inget får det att försvinna
                    Lycka till med fortsättningen !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                      Tackar (: Jo, det kan jag hålla med om. Glasfiber "färskt" så att säga är inte så farligt, men när man börjar slipa det tillsammans med polyestern
                      Då kliar det ta mig fan riktigt ordentligt, kommer garanterat bli heltäckande klädsel när det är aktuellt. Gjorde misstaget senaste slipningen av glasfiber att enbart bära shorts och t-shirt, dum som man va :P

                      Imorgon blir det stor update skulle jag tro om allt går som planerat!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                        Började dagen med att maskera dörrsidorna med plast & vävtejp. Jag ska som sagt gjuta av dörrsidans nedre del och kom inte på något bättre sätt att gjuta av. Men det fungerade bra trots allt, hoppas bara gjutningen lossnar. Annars!

                        Lite bilder då:


                        Lade ut plast över övre delen av dörrsidan och tejpade kanterna med vävtejp.


                        Började lite smått att tejpa dörrsidan som ska plastas.




                        Snart dags för lite plast!




                        Två lager lagda.


                        Tredje och sista lagret.


                        Klart! Blev nöjd med plastningen, imorgon är det andra dörren som gäller.



                        Lite kommentarer hade inte skadat!

                        /Andreas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                          Ska du bygga sluten låda till amegorna? Du tror inte isåfall att dom blir i absolut minsta laget?
                          sigpic

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                            Nepp! Jag ska såga ut hål för högtalaren

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                              Hej! Ser bra ut det du bygger, håller själv på att bygga i min 945:a men har en fråga, ska du klä hela dörrsidan eller bara det du har plastat? Har lite funderar ang listen som sitter högst upp på dörren mot rutna, kommer du ta bort den och i så falll hur och få den tillbaka? eller någon annan som vet?

                              MVH Simon jonsson

                              Comment

                              Working...
                              X